USD 2.6711
EUR 2.8453
RUB 2.8623
თბილისი
აბანოთუბანი- უცნობი ფაქტები თბილისის უძველესი დასახლების შესახებ
თარიღი:  2144

აბა­ნო­თუ­ბა­ნი თბი­ლი­სის უძ­ვე­ლე­სი ნა­წი­ლია. რო­გორც ჩანს, თბი­ლი­სის და­არ­სე­ბის შე­სა­ხებ არ­სე­ბუ­ლი ლე­გენ­დის თა­ნახ­მად, ეს იყო პირ­ვე­ლი და­სა­ხე­ლე­ბაც. ამ უბანს და მიმ­დე­ბა­რე ტე­რი­ტო­რი­ას ტფი­ლისს უწო­დებ­დნენ. ის ქა­ლა­ქის ცი­ხეს - კა­ლას ემიჯ­ნე­ბო­და. აბა­ნო­ე­ბის უბან­ში და მის მიმ­დე­ბა­რე სე­ი­და­ბად­ში (და­სა­ხე­ლე­ბა გვი­ან­დე­ლია) შუა სა­უ­კუ­ნე­ებ­ში უმე­ტე­სად სპარ­სე­ლე­ბი სახ­ლობ­დნენ. ვა­ხუშ­ტი ბა­ტო­ნიშ­ვი­ლი წერს: "ტფი­ლისს დის ცხე­ლი წყა­ლი კლდი­დამ, არს მით აბა­ნო ექ­ვსნი... აქ და­ას­ხა შა­სე­ფიმ სე­იდ­ნი, მის გამო სპარ­სნი უწო­დე­ბენ სე­ი­და­ბადს... არი­ან მსახ­ლო­ბელ­ნი ცი­ხეს და სე­ი­და­ბადს სპარ­სნი მაჰ­მა­დი­ან­ნი".

ვა­ხუშ­ტი ბაგ­რა­ტი­ო­ნი აბა­ნო­ე­ბის უბანს სე­ი­და­ბა­დის ერთ ნა­წი­ლად წარ­მოგ­ვიდ­გენს. პო­რუ­ჩიკ ჩუ­ი­კოს მიერ შედ­გე­ნილ 1800 წლის გეგ­მა­ზე კი მხო­ლოდ აბა­ნო­ე­ბის უბა­ნია ნაჩ­ვე­ნე­ბი, რად­გან სე­ი­და­ბა­დის და­ნარ­ჩე­ნი ტე­რი­ტო­რია იმ დრო­ის­თვის და­სახ­ლე­ბუ­ლი აღარ ჩანს და მთლი­ა­ნად ბა­ღე­ბი­თაა და­ფა­რუ­ლი.

რო­გორც პრო­ფე­სო­რი თენ­გიზ კვირ­კვე­ლია თა­ვის წიგნ­ში - "ძვე­ლი თბი­ლი­სუ­რი და­სახ­ლე­ბა­ნი" წერს, თბი­ლი­სის აბა­ნო­ე­ბი ძველ სა­ბუ­თებ­სა და მოგ­ზა­ურ­თა მო­ნა­თხრობ­შიც იხ­სე­ნი­ე­ბო­და. X სა­უ­კუ­ნის არა­ბი გე­ოგ­რა­ფის აღ­წე­რით: "აქ წყა­ლი უცე­ცხლოდ დუღს"; ყა­ზა­ნე­ლი სოვ­და­გა­რი ვა­სი­ლი გა­გა­რა, რო­მე­ლიც თბი­ლის­ში გავ­ლით იმ­ყო­ფე­ბო­და, XVII სა­უ­კუ­ნის 30-იან წლებ­ში გვა­ტყო­ბი­ნებს: "სა­ცა­რი რამ ვნა­ხე, ღვთის­გან შექ­მნი­ლი ბუ­ნებ­რი­ვი ცხე­ლი წყლის აუ­ზე­ბი, სა­დაც ხალ­ხი ბა­ნა­ობს, მათ შო­რის ქრის­ტი­ა­ნე­ბი და მუს­ლი­მე­ბიც. სხე­ულს თურ­ქუ­ლი ქი­სე­ბით იბა­ნენ და არა აბა­ნოს ცო­ცხე­ბით. იქ არ იცი­ან, რა არის ცო­ცხე­ბით ბა­ნა­ო­ბა ".

რო­გორც ვა­ხუშ­ტის ჩა­ნა­წერ­ში ვნა­ხეთ, ის ქა­ლაქ­ში ექვს აბა­ნოს ით­ვლი­და, მაგ­რამ რო­გორც ჩანს, ზო­გი­ერ­თი მათ­გა­ნი აღა-მაჰ­მად-ხა­ნის შე­მო­სე­ვებს შე­ე­წი­რა, რად­გან 1800 წლის გეგ­მა­ზე მხო­ლოდ ოთხი აბა­ნო­ღაა ამ უბან­ში აღ­ნიშ­ნუ­ლი. თუმ­ცა XIX სა­უ­კუ­ნის შუა ხნის თბი­ლი­სის გეგ­მა­ზე ისევ ექ­ვსია და­ტა­ნი­ლი. სა­ინ­ტე­რე­სო ცნო­ბებს ვპო­უ­ლობთ მეფე გი­ორ­გი XII-ის ერთ-ერთ სი­გელ­ში, სა­დაც, სხვა­თა შო­რის, მე­ი­თა­რი­სა და ბე­ბუ­თას აბა­ნო­ე­ბის ერ­თგვა­რი ლო­კა­ლი­ზა­ცი­აა მო­ცე­მუ­ლი. ბე­ბუ­თას აბა­ნო მე­ი­თა­რის აბა­ნოს და­სავ­ლე­თით, თა­ბო­რის მხა­რეს ყო­ფი­ლა. რო­გორც XIX სა­უ­კუ­ნის გეგ­მე­ბი­დან ირ­კვე­ვა, ცი­ხის კარ­თან ყვე­ლა­ზე ახ­ლოს თბი­ლი­სის (სი­ო­ნის) აბა­ნო იყო გან­ლა­გე­ბუ­ლი. მას გვი­ან ერეკ­ლეს აბა­ნო­საც უწო­დებ­დნენ, და­სავ­ლე­თით, ოდ­ნავ მო­შო­რე­ბით მე­ლი­ქის აბა­ნო მდე­ბა­რე­ობ­და. ძველ აბა­ნო­თა­გან, ერეკ­ლეს აბა­ნოს გარ­და, აღ­ნიშ­ნუ­ლია მე­ი­თა­რის (XVII სა­უ­კუ­ნის პირ­ვე­ლი ნა­ხე­ვა­რი), ენა­ლას (XVII სა­უ­კუ­ნე), გრი­ლი აბა­ნო (XVII სა­უ­კუ­ნე), ბე­ბუ­თა­სი (ასე­ვე XVII სა­უ­კუ­ნე). მე­ი­თა­რის აბა­ნოს სუმ­ბა­თო­ვის სა­ხე­ლი ეწო­და. გო­გი­ლოს აბა­ნოს, რო­მე­ლიც მტკვრის სი­ახ­ლო­ვეს მდე­ბა­რე­ობ­და, ში­ო­ე­ვის აბა­ნო­საც უწო­დებ­დნენ. აბა­ნო იყო ცი­ხის გა­ლავ­ნის შიგ­ნი­თაც ე.წ. "ხო­ჯას აბა­ნო", ეს ის ად­გი­ლია, სა­დღაც აღა-მაჰ­მად-ხანს გან­კურ­ნე­ბა უც­დია და იმედ­გაც­რუ­ე­ბულს მისი დან­გრე­ვა უბ­რძა­ნე­ბია.

აბა­ნო­ე­ბის სა­ხე­ლე­ბი ხში­რად მისი მფლო­ბე­ლის სა­ხე­ლი­დან ან თა­ნამ­დე­ბო­ბი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე­ობ­და, ამი­ტომ სა­ხელ­წო­დე­ბა იმის მი­ხედ­ვით ეც­ვლე­ბო­და, თუ ვის მფლო­ბე­ლო­ბა­ში იყო იგი. სა­ხელ­წო­დე­ბა მისი და­მა­ხა­სი­ა­თე­ბე­ლი თა­ვი­სე­ბუ­რე­ბე­ბი­და­ნაც მო­დი­ო­და (გრი­ლი აბა­ნო, პატ­რუ­ქის აბა­ნო). 1655-1672 წლებ­ში ენა­ლა ქა­ლა­ქის მე­ლი­ქი იყო, რო­მელ­საც ხე­ლახ­ლა აუ­შე­ნე­ბია აბა­ნო და წყა­ლი და­უ­თხა­ნის აბა­ნო­დან გა­მო­უყ­ვა­ნია. ზო­გი­ერ­თი მკვლე­ვა­რი ენა­ლას აბა­ნოდ XIX სა­უ­კუ­ნე­ში მირ­ზო­ე­ვის აბა­ნოდ წო­დე­ბულ შე­ნო­ბას მი­იჩ­ნევს, რო­მე­ლიც მირ­ზო­ე­ვამ­დე ზუ­ბა­ლაშ­ვილს ეკუთ­ვნო­და. ბე­ბუ­თას აბა­ნო კი ე.წ. სა­გარ­ნი­ზო­ნო აბა­ნო უნდა იყოს.

აბა­ნო­ებს, ძი­რი­თა­დად, ირა­ნუ­ლი არ­ქი­ტექ­ტუ­რის კვა­ლი ეტყო­ბათ (ეს XVII სა­უ­კუ­ნის თბი­ლი­სის არ­ქი­ტექ­ტუ­რის მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი თვი­სე­ბა­თა­გა­ნია). XIX სა­უ­კუ­ნის მე­ო­რე ნა­ხე­ვარ­ში აღ­მო­სავ­ლურ ყა­ი­და­ზე გა­და­კეთ­და ე.წ. "ჭრე­ლი აბა­ნო", სა­ხელ­წო­დე­ბა სხვა­დას­ხვა ფე­რის ფი­ლე­ბის­გან მი­ი­ღო, რომ­ლე­ბი­თაც მო­პირ­კე­თე­ბუ­ლია მი­ნა­რე­თის მსგავ­სი კოშ­კე­ბით დაგ­ვირ­გვი­ნე­ბუ­ლი მისი პორ­ტა­ლი.

ძვე­ლი თბი­ლი­სის აბა­ნო­ებს მხო­ლოდ ჰი­გი­ე­ნუ­რი და­ნიშ­ნუ­ლე­ბა არ ჰქონ­დათ. ისი­ნი გარ­კვე­უ­ლად სა­ზო­გა­დო­ებ­რივ და­ნიშ­ნუ­ლე­ბა­საც ას­რუ­ლებ­დნენ. პო­ე­ტი იო­სებ გრი­შაშ­ვი­ლი წერ­და: "წი­ნათ აბა­ნო მსურ­ველ­თათ­ვის ღია იყო, ხალ­ხს გა­თე­ნე­ბამ­დე შე­ეძ­ლო შიგ ყოფ­ნა. აბა­ნო ზოგ­ჯერ ჩა­მო­სუ­ლი გლე­ხი­სათ­ვის სას­ტუმ­როს და­ნიშ­ნუ­ლე­ბა­საც ას­რუ­ლებ­და. სა­ქო­ნელს ბაკ­ში მი­რე­კავ­და, თვი­თონ კი, გა­ბა­ნილ-გას­პე­ტა­კე­ბულს, ორ­შა­უ­რად მთელ ღა­მეს აბა­ნო­ში არ­ხე­ი­ნად ეძი­ნა... აბა­ნო­ში ქა­ლე­ბი მთე­ლი დღით რჩე­ბოდ­ნენ და სა­დი­ლობ­დნენ კი­დეც... მერე ჩაის სმა იწყე­ბო­და... ეს იყო მათი კლუ­ბი­ცა და თე­ატ­რიც. გარ­და ამი­სა, ქა­ლებს სა­შუ­ა­ლე­ბა ეძ­ლე­ო­დათ აბა­ნო­ში გა­მო­ე­ფი­ნათ თა­ვი­ან­თი ტუ­ა­ლე­ტე­ბი და ძვირ­ფა­სი სამ­კა­უ­ლე­ბი... ქალს ახა­ლი ტა­ნი­სა­მო­სი უეჭ­ვე­ლად აბა­ნო­ში უნდა ჩა­ეც­ვა... რა­საკ­ვირ­ვე­ლია, მა­ჭან­კა­ლი ქა­ლე­ბი არც აბა­ნო­ში ივი­წყებ­დნენ თა­ვი­ანთ პრო­ფე­სი­ას. ბევ­რი ლა­მა­ზი ქა­ლის ბედი გა­და­წყვე­ტი­ლა აბა­ნო­ში, ბევ­რი სან­დო­მი­ა­ნი "ქალი და რძა­ლი" გა­ბედ­ნი­ე­რე­ბუ­ლა და ბევ­რი ფი­ზი­კუ­რი ნაკ­ლიც აღ­მო­ჩე­ნია გა­ტიტ­ვლე­ბულ ქალს".

აბა­ნო­ებ­ში დროს­ტა­რე­ბა ხში­რად ფი­ნა­ლი იყო თბი­ლი­სე­ლი მო­ქე­ი­ფე ბო­ჰე­მი­სათ­ვის. ბა­ღებ­ში და­წყე­ბუ­ლი ქე­ი­ფი აბა­ნო­ებ­ში მთავ­რდე­ბო­და ხოლ­მე.

კულტურა
პარიზის წიგნის ფესტივალზე საქართველოს მწერალთა სახლი ეროვნული სტენდით პირველად არის წარმოდგენილი
კულტურის სამინისტროს მხარდაჭერით 12-14 აპრილს საქართველოს მწერალთა სახლი 2024 წლის პარიზის წიგნის ფესტივალზე ეროვნული სტენდით პირველად მონაწილეობს.
Grand Palais Éphémère–ში ფესტივალისა და საქართველოს ეროვნული სტენდის გახსნას მწერალთა სახლის დირექტორი ქეთევან დუმბაძე, საქართველოს საგანგებო და სრულუფლებიანი ელჩი საფრანგეთის რესპუბლიკაში გოჩა ჯავახიშვილი და ლიტერატურული სფეროს წარმომადგენლები ესწრებოდნენ.
საქართველოს ეროვნული სტენდის პრეზენტაცია გაიმართა ღონისძიებით - „ჰაგიოგრაფიიდან პოსტმოდერნიზმამდე“. მწერალთა სახლის სტენდის სტუმრებს, ქართული მწერლობის გაცნობასთან ერთად, საინტერესო კალიგრაფიულ აქტივობაში ჩართვის შესაძლებლობა ჰქონდათ. კალიგრაფმა გიორგი სისაურმა მათ ქართული ანბანით დაუწერა სასურველი სიტყვები, გამონათქვამები, ფრაზები, სახელები და ა. შ. ასევე გაიმართა ღონისძიება, სახელწოდებით, „თექვსმეტსაუკუნოვანი უწყვეტი ლიტერატურული პროცესი“, რომელიც განიხილავს ქართულ ლიტერატურას, ქართულ-ფრანგულ ლიტერატურულ ურთიერთობებსა და ქართული და ევროპული ლიტერატურის კავშირს.
პირველ საფესტივალო დღეს გამართულ პანელ-დისკუსიაში მონაწილეობა მიიღეს საქართველოს საგანგებო და სრულუფლებიანმა ელჩმა საფრანგეთის რესპუბლიკაში გოჩა ჯავახიშვილმა და ფრანგული ფილოლოგიის დოქტორმა, პროფესორმა, ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის რომანული ფილოლოგიის ფაკულტეტის ხელმძღვანელმა ბელა ხაბეიშვილმა. შეხვედრას ასევე ესწრებოდნენ უცხოელი გამომცემლები, ლიტერატურული აგენტები, მედიის წარმომადგენლები და ქართული სათვისტომოს საპატიო წევრები.
ფესტივალის მსვლელობისას ქართულ სტენდზე დაგეგმილია არაერთი აქტივობა და საქმიანი შეხვედრა - PUBLISHERS MATCHMAKING. შეხვედრის მონაწილეები იქნებიან საქართველოს მწერალთა სახლი, ქართული გამომცემლობები: „სეზან ფაბლიშინგი“, „მედუზა,“ „ბაკმი“ და მთარგმნელები - მაია ვარსიმაშვილი და მაია გიორხელიძე. შეხვედრაზე განიხილავენ ქართული ლიტერატურის კატალოგს. მთარგმნელი დალი იაშვილი წარადგენს მიხეილ ჯავახიშვილის მოთხრობას - „ლამბალო და ყაშა“ და მოთხრობების კრებულს. მთავარ სცენაზე გაიმართება წიგნის - „მზე, მთვარე და პურის ყანა“ წარდგენა. წიგნს წარადგენენ ავტორი - მწერალი და კინორეჟისორი თემურ ბაბლუანი და ეროვნული კინოცენტრის წარმომადგენელი ევროპაში სოფიო ბაბლუანი. ქართველ გამომცემლებთან ერთად საქართველოს სტენდთან იქნებიან ფრანგული გამომცემლობები: LE CHERCHE MIDI, GINGKO, EDITIONS DES CARNETS DU DESSERT DE LUNE, MEDUZA, და იტალიური გამომცემლობა MODERN TIMES, რომლებიც წარმოადგენენ ფრანგულად თარგმნილ კლასიკურ და თანამედროვე ქართულ პროზასა და პოეზიას.
საქართველოს ეროვნულ სტენდზე წარმოდგენილი იქნება ბუკლეტი ქართველი ავტორების 50-ამდე ნამუშევრის სინოპსისითა და ამონაბეჭდებით ისეთი ცნობილი ნაწარმოებებიდან, როგორიც არის „შუშანიკის წამება“, „ვეფხისტყაოსანი“ და სხვა.
აღსანიშნავია, რომ პარიზის წიგნის ბაზრობა ევროპის ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი კულტურული მოვლენაა, რომელიც ყოველწლიურად გაზაფხულზე იმართება და მასში მონაწილეობას 1 200 გამომცემელი და 2 000 ავტორი იღებს. საქართველოს წელს პირველად მიეცა საშუალება, საკუთარი სტენდით ჩაერთოს საფესტივალო აქტივობებში.
ფესტივალში ეროვნული სტენდით მონაწილეობა საქართველოსთვის ძალიან მნიშვნელოვანია.
საფესტივალო აქტივობები მწერალთა სახლს, ქართველ მწერლებსა თუ გამომცემლებს დაეხმარება ლიტერატურული ურთიერთობების წარმართვაში, ქართული მწერლობის პოპულარიზაციაში, ახალი კონტაქტების მოძიებასა და მთარგმნელობითი საქმიანობის ხელშეწყობაში.
სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.