არაერთ ქვეყანაში ეს დღე კვლავ აღინიშნება, ბევრგან ის დასვენების დღეა. მართალია, არის მოსაზრება, რომ ამერიკელი ფეიქრები არიან ჭეშმარიტი დამფუძნებლები 8 მარტისა (ეს ისტორია 1857 წელს დაწყებულა), მაგრამ ის მაინც კლარა ცეტკინთან დაკავშირებულ დღედ რჩება.
1910 წლის გაზაფხული კოპენჰაგენში. 8 მარტს ნავსადგურთან ოციოდე ქალს მოეყარა თავი. მეძავები იყვნენ, ყველაფერზე ეტყობოდათ და არც ცდილობდენ დამალვას:
- გუშინ ემა პოლიციელისაგან ისევ ნაცემი დაბრუნდა. საწყალი ბავშვი, როდემდე უნდა ვაძლიოთ უფასოდ ფარაონებს, ადამიანურად მაინც გვექცეოდნენ… – ვერაფერი გამიგია, გუშინწინ ბურგომისტრმა მე ამომარჩია. ბოლოს მიმტკიცებდა, უშენოდ ცხოვრება აღარ შემიძლია, აწი სულ შენთან ვივლიო. მე ვუთხარი, თუ ასე მოგწონვარ, კანონები შეცვალე, ნამეტანი გვავიწროებენ-მეთქი. მაგრამ არა, ასეა საჭიროო…
ქალებს ფრაუ ბოდეკერი მიუახლოვდა, ხანში შესული გერმანელი ქვრივი, ნავსადგურთან რომ საროსკიპო ჰქონდა და მეძავთა შორის დიდი ავტორიტეტით სარგებლობდა: - გამარჯობათ გოგოებო, ამ სიცხეში რას იკლავთ თავს. წამოდით, ცივ ლუდზე გპატიჟებთ! - კმაყოფილი გოგოები სწრაფად შელაგდნენ უახლოეს ლუდხანაში, სასმელი მალე მოეკიდათ და ფრაუ ბოდეკერის წინადადებით შეთანხმდენ, რომ ქალაქის ყველა მეძავს მერიასთან მოეყარა თავი. ორი საათის შემდეგ ქალაქის მთავარი მოედანი მეძავებით გაივსო. პოლიციამ ისინი მერიის შენობაში არ შეუშვა და სახელდახელოდ შედგენილი, რამდენიმე პუნქტად ჩამოყალიბებული მოთხოვნა შეუგზავნეს ქალაქის თავს.
გადიოდა დრო, პასუხი კი არ ჩანდა. მეძავებს მოთმინების ძაფი გაუწყდათ, ფრაუ ბოდეკერი გაჭირვებით აბობღდა ოთხთვალაზე და ბრბოს მიმართა: - დებო, შვილებო, ქალებო, ხომ ხედავთ, ყველას ფეხებზე ვკიდივართ. კარგად ვიცი მამრთა ბუნება. მოდით, გავშიშვლდეთ და მაშინ კი ნაღდად მოგვაქცევენ ყურადღებას!!! პირველმა თვითონ გაიძრო კაბა, პენუარი და ორივე საცვალი. რამდენიმე წამში უამრავი მეძავი შიშველი იდგა მერიის წინ. ბოდეკერმა განაგრძო:
- ჩვენ ვიღაც სულელი ათეისტი ბუნტისთავები კი არა ვართ. ჩვენ გვწამს ღმერთის. მოდით, დავიჩოქოთ და ჩვენი პროფესიული ლოცვა აღვუვლინოთ ზეცას – ყოვლადწმინდა ღვთისმშობელო, წმინდაო მარიამ. შენ, რომელმაც ჩასახე ისე რომ არ შეგიცოდავს, გვასწავლე ჩვენ, უღირს მონათა შენთა, როგორ შევცოდოთ ისე, რომ არ ჩავსახოთ. რადგან შენია ძალი, დიდება და სუფევა უკუნისამდე. ამინ! დაჩოქილი, შიშველი, მთვრალი მეძავები ერთდროულად იმეორებდენ ამ სიტყვებს.
მერი თვალებდაჭყეტილი იყურებოდა ფანჯრიდან. ბოლოს გამოერკვა, მდივანს სასწრაფოდ უკარნახა ბრძანება, ხელი მოაწერა და პირველსავე ახლომყოფ ჩინოვნიკს ეცა: - წადით და ხმამაღლა წაუკითხეთ; უთხარით რომ ყველაფერზე თანახმა ვარ, გადასახადებსაც შევუმცირებ, აკრძალვებს მოვუხსნი, პოლიციელების თავნებობასაც ავლაგმავ, ოღონდ ახლავე ჩაიცვან და დაიშალონ; საშინელებაა, რას იტყვის ეპისკოპოსი, რას იტყვის მეფე?, – და თავზე ხელები წაივლო. მეძავებმა მხიარული სტვენით მოისმინეს მერის ბრძანება და გამარჯვების ყიჟინა დასცეს, დაშლით კი დაიშალნენ, მაგრამ ტანზე ჩაცმა არავის უფიქრია და შიშვლები მთელ კოპენჰაგენს მოედვნენ. მერი სულ გაგიჟდა, ბრძანა, დაეპატიმრებინათ ყველა შიშველი ქალი. ასეულობით მეძავმა ღამე საპატიმროში გაატარა.
კოპენჰაგენში მყოფი როზა ლუქსემბურგი სასტიკად აღაშფოთა მეძავთა შევიწროებამ და მერს ახალი, ამჯერად ჩაცმული დემონსტრაცია მოუწყო. დაპატიმრებულნი მაშინვე გაანთავისუფლეს.
სულ მალე, კოპენჰაგენის სოციალისტ ქალთა კონფერენციაზე კლარა ცეტკინის წინადადებით 8 მარტი ქალთა სოლიდარობის საერთაშორისო დღედ გამოაცხადეს.
კლარა ცეტკინისა და როზა ლუქსემბურგის სახელები დღევანდელი ახალგაზრდობისთვის ნაკლებად ცნობილია. ის, ვინც საბჭოთა სკოლებში სწავლობდა, ამ ორ ქალბატონს გულმხურვალე რევოლუციონერებად იცნობენ. თუმცა, ორივე მათგანის პირადი ცხოვრება, მათი პოლიტიკური საქმიანობის მსგავსად, ძალიან მგზნებარე და ვნებით აღსავსე იყო.
კლარა ცეტკინი
ლაიფციგის ქალთა გიმნაზიის კურსდამთავრებული 18 წლის კლარა აისნერისგან ბრწყინვალე პედაგოგი ვერ დადგა, როგორც ამას მისი მასწავლებლები იმედოვნებდნენ. გამოსაშვები საღამოდან რამდენიმე თვეში გოგონა სოციალურ-დემოკრატიულ პარტიაში გაწევრიანდა. მშობლები შოკში იყვნენ და მისი შინაპატიმრობით დასჯაც სურდათ, მაგრამ კლარას მტკიცე ნებისყოფა აღმოაჩნდა. მისი იდეოლოგი, ოდესელი პოლიტიკური ემიგრანტი ოსიპ ცეტკინი თანასწორუფლებიანობის შესახებ ისე მჭევრმეტყველობდა, რომ გოგონა მას თვალს ვერ წყვეტდა.
ის ლამაზი არ იყო, თუმცა ინტელექტი ძალიან მიმზიდველს ხდიდა. როდესაც მიხვდა, რომ კლარას შეუყვარდა, მისგან თავი შორს დაიჭირა. კლარა კი დანებებას არ აპირებდა. მალე ის "ველურადაც" მონათლეს. ეს ზედმეტსახელი მას მეგობრებმა იმ გზნებისთვის შეარქვეს, რომელსაც ის რევოლუციური იდეების გავრცელებაში იჩენდა.
1880 წელს ოსიპი გერმანიიდან გააძევეს, ის საფრანგეთში გადავიდა. კლარა კი პარტიულ დავალებებს ავსტრიასა და შვეიცარიაში ასრულებდა. ის საყვარელ მამაკაცთან ჩასვლას ცდილობდა, მაგრამ პარიზში გამგზავრების ნებართვა მხოლოდ 2 წლის შემდეგ მიიღო. მან მალევე იპოვა ოსიპი, საცხოვრებლად მასთან გადავიდა და ცეტკინის გვარიც მიიღო, თუმცა მათი ქორწინება ოფიციალურად არ დარეგისტრირებულა.
ოსიპი თავს დროებითი სამუშაოთი ირჩენდა, მაგრამ კლარას სირთულეები არ აშინებდა. მათ ორი შვილი ეყოლათ. კლარამ დროებით პოლიტიკური მოღვაწეობა მიატოვა და ერთდროულად სამ სამსახურში მუშაობდა. როდესაც ოსიპი ტუბერკულოზით გარდაიცვალა, კლარა 32 წლის იყო, თუმცა 45 წლის ქალს ჰგავდა.
ქმრის გარდაცვალების შემდეგ კლარა შვილებთან ერთად გერმანიაში დაბრუნდა. ის შტუდგარდში დაბინავდა, სადაც გაზეთ "თანასწორობის" პასუხისმგებელი მდივანი გახდა. გამოცემის ბიუჯეტი მუდმივი მხატვრის დაქირავების საშუალებას არ იძლეოდა, ამიტომ კლარა დროებით სამუშაოს აკადემიის სტუდენტებს სთავაზობდა. ასე გაიცნო მან 18 წლის მხატვარი გეორგ ფრიდრიხ ცუნდელი.
სიყვარულს მოწყურებული 36 წლის ქალი ახალგაზრდა მხატვრის მიმართ ძლიერ ლტოლვას განიცდიდა. ლტოლვას ვაჟის მხრიდან ინტერესიც აღვივებდა. შესაძლოა, გეორგი მასთან მხოლოდ დროებით ურთიერთობას აპირებდა, მაგრამ კლარამ მისი შენარჩუნება შეძლო. მათ იქორწინეს და ეს ქორწინება ძალიან ბედნიერი აღმოჩნდა. მათ სტაბილური სამსახური, დიდი სახლი და მთელ ოლქში პირველი ავტომობილი ჰყავდათ. 20-წლიანი ქორწინების შემდეგ გეორგმა განქორწინება ითხოვა: მას ახალგაზრდა პაულუ ბოში შეუყვარდა. გეორგი საყვარელ ქალზე დაქორწინებაზე ოცნებობდა, კლარა კი მას არ უშვებდა, თუმცა ხვდებოდა, რომ 58 წლის ქალი 40 წლის მეუღლის შეჩერებას ვერ შეძლებდა. გეორგმა კლარა მაინც მიატოვა, განქორწინება კი ოფიციალურად მხოლოდ 11 წლის შემდეგ მიიღო.
მოგვიანებით მოხუცი კომუნისტი კლარა ცეტკინი მუშა ქალბატონებთან შეხვედრებზე სქესისა და ქორწინების საკითხებს ხშირად განიხილავდა. "ძველი გრძნობებისა და ფიქრების სამყარო ყოველთვის იმსხვრევა", - ამბობდა კლარა.
როზა ლუქსემბურგი
როზა ლუქსემბურგი პოლონელი ებრაელების შეძლებულ ოჯახში მეხუთე შვილი იყო. არაპროპორციული აღნაგობა, დაბალი ტანი და დაბადების დროს მენჯის ამოვარდნის შედეგად კოჭლობა, იმ მიზეზთა ჩამონათვალია, რომელთა გამოც ის დაკომპლექსებულ ადამიანად ჩამოყალიბდა, თუმცა ოჯახში ის ყველაზე საყვარელი შვილი იყო. შესაძლოა, პოლიტიკაში მისი წასვლა ამ ნაკლმა განაპირობა. იქ მასში ხედავდნენ არა ქალს, არამედ ჭკვიან და საიმედო თანამშრომელს.
1890 წელს 19 წლის როზამ ლიტველი ემიგრანტი ლეო იოგიხესი გაიცნო. სიმპათიური ახალგაზრდა სოციალიზმის იდეების პროპაგანდას ეწეოდა. თუმცა გოგონა მისი პიროვნებით უფრო იყო დაინტერესებული. ის მზად იყო რევოლუცია დაევიწყა და მისი მორჩილი ცოლი გამხდარიყო. ლეო თავისუფალი ურთიერთობების მომხრე აღმოჩნდა, ქორწინებას კი ბურჟუაზიული წარსულის გადმონაშთად მიიჩნევდა. ქალების მოყვარულ ლეოს რომანი ნაკლებად აინტერესებდა, მაგრამ პატივსაცემი, მტკიცე რევოლუციონერის ბრმა თაყვანისცემა მას ძალიან იზიდავდა.
პოლიტიკურ საქმეებში მკაცრი როზა საყვარელ მამაკაცს ძალიან ლირიკულ წერილებს სწერდა. 16 წლის შემდეგ როზამ საკუთარ თავში იოგიხესთან ურთიერთობის გაწყვეტის ძალა იპოვა - ის მუდმივმა გაურკვევლობამ დაღალა.
როზა მთელი არსებით სამუშაოს მიეცა. აქტიური საქმიანობის გამო ხშირად გისოსებს მიღმა ხვდებოდა. ერთ-ერთ პროცესზე მას იურისტი პაულ ლევი იცავდა. ლუქსემბურგმა თავი ვერ შეიკავა და 12 წლით უმცროსი ადვოკატი აცდუნა.
როზას ბოლო სიყვარული კლარა ცეტკინის მეგობრისა და თანამებრძოლის ვაჟი კოსტია აღმოჩნდა. 14-წლიანი სხვაობა თავიდან უხერხულობას მათ არ უქმნიდა. 22 წლის კოსტია როზას მგზნებარე გამოსვლებმა მოხიბლა. მას კი მოეჩვენა, რომ 36 წლის ასაკში ნამდვილი ქალური ბედნიერება იპოვა. ხუთწლიანი ვნებიანი რომანის შემდეგ კოსტიამ როზასთან ურთიერთობა გაწყვიტა. როზა ყველანაირად ცდილობდა საყვარლის შენარჩუნებას, მაგრამ კოსტია მაინც სხვა ქალთან წავიდა. მამაკაცებით იმედგაცრუებულმა როზამ კი მთელი დარჩენილი სიცოცხლე პოლიტიკას მიუძღვნა.
დასავლეთში ქალთა საერთაშორისო დღეს 1920-იანი წლების ბოლომდე მასშტაბურად აღნიშნავდნენ, თუმცა შემდეგ კომუნისტებთან ასოციაციის გამო მისმა პოპულარობამ იკლო. 1960-იან წლებში ფემინიზმის აღმავლობამ ხელი შეუწყო ქალთა დღის მზარდ პოპულარიზაციას.
1965 წლის 8 მაისს საბჭოთა სოციალისტურ რესპუბლიკათა კავშირის უმაღლესი საბჭოს პრეზიდიუმის ბრძანებულებით 8 მარტი უქმე დღედ გამოცხადდა: საბჭოთა ქალების კომუნისტურ მშენებლობაში, დიდ სამამულო ომში ქვეყნის დაცვის, ფრონტსა და ზურგში გმირობის, ხალხთა შორის მეგობრობის განმტკიცებისა და მშვიდობისათვის ბრძოლაში უდიდესი დამსახურებისათვის.