USD 2.7109
EUR 3.1197
RUB 3.3417
Tbilisi
8 მარტი – ქალთა დღის დაარსების ისტორია
Date:  1276

დღეს ქალთა საერთაშორისო დღეა. მსოფლიოში ქალთა ეკონომიკური, პოლიტიკური და სოციალური მიღწევების აღნიშვნის გლობალური დღესასწაული, ყოველი წლის 8 მარტს აღინიშნება.

პირველად ეს დღე 1909 წლის 28 თებერვალს აშშ-ში ამერიკის სოციალისტურმა პარტიამ აღნიშნა. 1975 წელს 8 მარტი ქალთა საერთაშორისო დღედ გაერომაც აღიარა.

არა­ერთ ქვე­ყა­ნა­ში ეს დღე კვლავ აღი­ნიშ­ნე­ბა, ბევ­რგან ის დას­ვე­ნე­ბის დღეა. მარ­თა­ლია, არის მო­საზ­რე­ბა, რომ ამე­რი­კე­ლი ფე­იქ­რე­ბი არი­ან ჭეშ­მა­რი­ტი დამ­ფუძ­ნებ­ლე­ბი 8 მარ­ტი­სა (ეს ის­ტო­რია 1857 წელს და­წყე­ბუ­ლა), მაგ­რამ ის მა­ინც კლა­რა ცეტ­კინ­თან და­კავ­ში­რე­ბულ დღედ რჩე­ბა.

1910 წლის გაზაფხული კოპენჰაგენში. 8 მარტს ნავსადგურთან ოციოდე ქალს მოეყარა თავი. მეძავები იყვნენ, ყველაფერზე ეტყობოდათ და არც ცდილობდენ დამალვას:
გუშინ ემა პოლიციელისაგან ისევ ნაცემი დაბრუნდასაწყალი ბავშვიროდემდე უნდა ვაძლიოთ უფასოდ ფარაონებსადამიანურად მაინც გვექცეოდნენ… – ვერაფერი გამიგია, გუშინწინ ბურგომისტრმა მე ამომარჩია. ბოლოს მიმტკიცებდა, უშენოდ ცხოვრება აღარ შემიძლია, აწი სულ შენთან ვივლიო. მე ვუთხარი, თუ ასე მოგწონვარ, კანონები შეცვალე, ნამეტანი გვავიწროებენ-მეთქი. მაგრამ არა, ასეა საჭიროო…
ქალებს ფრაუ ბოდეკერი მიუახლოვდა, ხანში შესული გერმანელი ქვრივი, ნავსადგურთან რომ საროსკიპო ჰქონდა და მეძავთა შორის დიდი ავტორიტეტით სარგებლობდა: - გამარჯობათ გოგოებო, ამ სიცხეში რას იკლავთ თავს. წამოდით, ცივ ლუდზე გპატიჟებთ! - კმაყოფილი გოგოები სწრაფად შელაგდნენ უახლოეს ლუდხანაში, სასმელი მალე მოეკიდათ და ფრაუ ბოდეკერის წინადადებით შეთანხმდენ, რომ ქალაქის ყველა მეძავს მერიასთან მოეყარა თავი. ორი საათის შემდეგ ქალაქის მთავარი მოედანი მეძავებით გაივსო. პოლიციამ ისინი მერიის შენობაში არ შეუშვა და სახელდახელოდ შედგენილი, რამდენიმე პუნქტად ჩამოყალიბებული მოთხოვნა შეუგზავნეს ქალაქის თავს.
გადიოდა დრო, პასუხი კი არ ჩანდა. მეძავებს მოთმინების ძაფი გაუწყდათ, ფრაუ ბოდეკერი გაჭირვებით აბობღდა ოთხთვალაზე და ბრბოს მიმართა: დებოშვილებოქალებოხომ ხედავთყველას ფეხებზე ვკიდივართკარგად ვიცი მამრთა ბუნებამოდითგავშიშვლდეთ და მაშინ კი ნაღდად მოგვაქცევენ ყურადღებას!!! პირველმა თვითონ გაიძრო კაბა, პენუარი და ორივე საცვალი. რამდენიმე წამში უამრავი მეძავი შიშველი იდგა მერიის წინ. ბოდეკერმა განაგრძო:

- ჩვენ ვიღაც სულელი ათეისტი ბუნტისთავები კი არა ვართ. ჩვენ გვწამს ღმერთის. მოდით, დავიჩოქოთ და ჩვენი პროფესიული ლოცვა აღვუვლინოთ ზეცას – ყოვლადწმინდა ღვთისმშობელო, წმინდაო მარიამ. შენ, რომელმაც ჩასახე ისე რომ არ შეგიცოდავს, გვასწავლე ჩვენ, უღირს მონათა შენთა, როგორ შევცოდოთ ისე, რომ არ ჩავსახოთ. რადგან შენია ძალი, დიდება და სუფევა უკუნისამდე. ამინ! დაჩოქილი, შიშველი, მთვრალი მეძავები ერთდროულად იმეორებდენ ამ სიტყვებს.

მერი თვალებდაჭყეტილი იყურებოდა ფანჯრიდან. ბოლოს გამოერკვა, მდივანს სასწრაფოდ უკარნახა ბრძანება, ხელი მოაწერა და პირველსავე ახლომყოფ ჩინოვნიკს ეცა: - წადით და ხმამაღლა წაუკითხეთ; უთხარით რომ ყველაფერზე თანახმა ვარ, გადასახადებსაც შევუმცირებ, აკრძალვებს მოვუხსნი, პოლიციელების თავნებობასაც ავლაგმავ, ოღონდ ახლავე ჩაიცვან და დაიშალონ; საშინელებაა, რას იტყვის ეპისკოპოსი, რას იტყვის მეფე?, – და თავზე ხელები წაივლო. მეძავებმა მხიარული სტვენით მოისმინეს მერის ბრძანება და გამარჯვების ყიჟინა დასცეს, დაშლით კი დაიშალნენ, მაგრამ ტანზე ჩაცმა არავის უფიქრია და შიშვლები მთელ კოპენჰაგენს მოედვნენ. მერი სულ გაგიჟდა, ბრძანა, დაეპატიმრებინათ ყველა შიშველი ქალი. ასეულობით მეძავმა ღამე საპატიმროში გაატარა.

კოპენჰაგენში მყოფი როზა ლუქსემბურგი სასტიკად აღაშფოთა მეძავთა შევიწროებამ და მერს ახალი, ამჯერად ჩაცმული დემონსტრაცია მოუწყო. დაპატიმრებულნი მაშინვე გაანთავისუფლეს.

სულ მალე, კოპენჰაგენის სოციალისტ ქალთა კონფერენციაზე კლარა ცეტკინის წინადადებით 8 მარტი ქალთა სოლიდარობის საერთაშორისო დღედ გამოაცხადეს.

კლა­რა ცეტ­კი­ნი­სა და როზა ლუქ­სემ­ბურ­გის სა­ხე­ლე­ბი დღე­ვან­დე­ლი ახალ­გაზ­რდო­ბის­თვის ნაკ­ლე­ბად ცნო­ბი­ლია. ის, ვინც საბ­ჭო­თა სკო­ლებ­ში სწავ­ლობ­და, ამ ორ ქალ­ბა­ტონს გულ­მხურ­ვა­ლე რე­ვო­ლუ­ცი­ო­ნე­რე­ბად იც­ნო­ბენ. თუმ­ცა, ორი­ვე მათ­გა­ნის პი­რა­დი ცხოვ­რე­ბა, მათი პო­ლი­ტი­კუ­რი საქ­მი­ა­ნო­ბის მსგავ­სად, ძა­ლი­ან მგზნე­ბა­რე და ვნე­ბით აღ­სავ­სე იყო.

 

კლა­რა ცეტ­კი­ნი

ლა­იფ­ცი­გის ქალ­თა გიმ­ნა­ზი­ის კურსდამ­თავ­რე­ბუ­ლი 18 წლის კლა­რა აის­ნე­რის­გან ბრწყინ­ვა­ლე პე­და­გო­გი ვერ დად­გა, რო­გორც ამას მისი მას­წავ­ლებ­ლე­ბი იმე­დოვ­ნებ­დნენ. გა­მო­საშ­ვე­ბი სა­ღა­მო­დან რამ­დე­ნი­მე თვე­ში გო­გო­ნა სო­ცი­ა­ლურ-დე­მოკ­რა­ტი­ულ პარ­ტი­ა­ში გა­წევ­რი­ან­და. მშობ­ლე­ბი შოკ­ში იყ­ვნენ და მისი ში­ნა­პა­ტიმ­რო­ბით დას­ჯაც სურ­დათ, მაგ­რამ კლა­რას მტკი­ცე ნე­ბის­ყო­ფა აღ­მო­აჩ­ნდა. მისი იდე­ო­ლო­გი, ოდე­სე­ლი პო­ლი­ტი­კუ­რი ემიგ­რან­ტი ოსიპ ცეტ­კი­ნი თა­ნას­წო­რუფ­ლე­ბი­ა­ნო­ბის შე­სა­ხებ ისე მჭევ­რმე­ტყვე­ლობ­და, რომ გო­გო­ნა მას თვალს ვერ წყვეტ­და.

ის ლა­მა­ზი არ იყო, თუმ­ცა ინ­ტე­ლექ­ტი ძა­ლი­ან მიმ­ზიდ­ველს ხდი­და. რო­დე­საც მიხ­ვდა, რომ კლა­რას შე­უყ­ვარ­და, მის­გან თავი შორს და­ი­ჭი­რა. კლა­რა კი და­ნე­ბე­ბას არ აპი­რებ­და. მალე ის "ვე­ლუ­რა­დაც" მო­ნათ­ლეს. ეს ზედ­მეტ­სა­ხე­ლი მას მე­გობ­რებ­მა იმ გზნე­ბის­თვის შე­არ­ქვეს, რო­მელ­საც ის რე­ვო­ლუ­ცი­უ­რი იდე­ე­ბის გავ­რცე­ლე­ბა­ში იჩენ­და.

1880 წელს ოსი­პი გერ­მა­ნი­ი­დან გა­ა­ძე­ვეს, ის საფ­რან­გეთ­ში გა­და­ვი­და. კლა­რა კი პარ­ტი­ულ და­ვა­ლე­ბებს ავ­სტრი­ა­სა და შვე­ი­ცა­რი­ა­ში ას­რუ­ლებ­და. ის საყ­ვა­რელ მა­მა­კაც­თან ჩას­ვლას ცდი­ლობ­და, მაგ­რამ პა­რიზ­ში გამ­გზავ­რე­ბის ნე­ბარ­თვა მხო­ლოდ 2 წლის შემ­დეგ მი­ი­ღო. მან მა­ლე­ვე იპო­ვა ოსი­პი, სა­ცხოვ­რებ­ლად მას­თან გა­და­ვი­და და ცეტ­კი­ნის გვა­რიც მი­ი­ღო, თუმ­ცა მათი ქორ­წი­ნე­ბა ოფი­ცი­ა­ლუ­რად არ და­რე­გის­ტრი­რე­ბუ­ლა.

ოსი­პი თავს დრო­ე­ბი­თი სა­მუ­შა­ო­თი ირ­ჩენ­და, მაგ­რამ კლა­რას სირ­თუ­ლე­ე­ბი არ აში­ნებ­და. მათ ორი შვი­ლი ეყო­ლათ. კლა­რამ დრო­ე­ბით პო­ლი­ტი­კუ­რი მოღ­ვა­წე­ო­ბა მი­ა­ტო­ვა და ერ­თდრო­უ­ლად სამ სამ­სა­ხურ­ში მუ­შა­ობ­და. რო­დე­საც ოსი­პი ტუ­ბერ­კუ­ლო­ზით გარ­და­იც­ვა­ლა, კლა­რა 32 წლის იყო, თუმ­ცა 45 წლის ქალს ჰგავ­და.

ქმრის გარ­დაც­ვა­ლე­ბის შემ­დეგ კლა­რა შვი­ლებ­თან ერ­თად გერ­მა­ნი­ა­ში დაბ­რუნ­და. ის შტუდ­გარ­დში და­ბი­ნავ­და, სა­დაც გა­ზეთ "თა­ნას­წო­რო­ბის" პა­სუ­ხის­მგე­ბე­ლი მდი­ვა­ნი გახ­და. გა­მო­ცე­მის ბი­უ­ჯე­ტი მუდ­მი­ვი მხატ­ვრის და­ქი­რა­ვე­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბას არ იძ­ლე­ო­და, ამი­ტომ კლა­რა დრო­ე­ბით სა­მუ­შა­ოს აკა­დე­მი­ის სტუ­დენ­ტებს სთა­ვა­ზობ­და. ასე გა­იც­ნო მან 18 წლის მხატ­ვა­რი გე­ორგ ფრიდ­რიხ ცუნ­დე­ლი.

სიყ­ვა­რულს მო­წყუ­რე­ბუ­ლი 36 წლის ქალი ახალ­გაზ­რდა მხატ­ვრის მი­მართ ძლი­ერ ლტოლ­ვას გა­ნიც­დი­და. ლტოლ­ვას ვა­ჟის მხრი­დან ინ­ტე­რე­სიც აღ­ვი­ვებ­და. შე­საძ­ლოა, გე­ორ­გი მას­თან მხო­ლოდ დრო­ე­ბით ურ­თი­ერ­თო­ბას აპი­რებ­და, მაგ­რამ კლა­რამ მისი შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბა შეძ­ლო. მათ იქორ­წი­ნეს და ეს ქორ­წი­ნე­ბა ძა­ლი­ან ბედ­ნი­ე­რი აღ­მოჩ­ნდა. მათ სტა­ბი­ლუ­რი სამ­სა­ხუ­რი, დიდი სახ­ლი და მთელ ოლ­ქში პირ­ვე­ლი ავ­ტო­მო­ბი­ლი ჰყავ­დათ. 20-წლი­ა­ნი ქორ­წი­ნე­ბის შემ­დეგ გე­ორ­გმა გან­ქორ­წი­ნე­ბა ითხო­ვა: მას ახალ­გაზ­რდა პა­უ­ლუ ბოში შე­უყ­ვარ­და. გე­ორ­გი საყ­ვა­რელ ქალ­ზე და­ქორ­წი­ნე­ბა­ზე ოც­ნე­ბობ­და, კლა­რა კი მას არ უშ­ვებ­და, თუმ­ცა ხვდე­ბო­და, რომ 58 წლის ქალი 40 წლის მე­უღ­ლის შე­ჩე­რე­ბას ვერ შეძ­ლებ­და. გე­ორ­გმა კლა­რა მა­ინც მი­ა­ტო­ვა, გან­ქორ­წი­ნე­ბა კი ოფი­ცი­ა­ლუ­რად მხო­ლოდ 11 წლის შემ­დეგ მი­ი­ღო.

მოგ­ვი­ა­ნე­ბით მო­ხუ­ცი კო­მუ­ნის­ტი კლა­რა ცეტ­კი­ნი მუშა ქალ­ბა­ტო­ნებ­თან შეხ­ვედ­რებ­ზე სქე­სი­სა და ქორ­წი­ნე­ბის სა­კი­თხებს ხში­რად გა­ნი­ხი­ლავ­და. "ძვე­ლი გრძნო­ბე­ბი­სა და ფიქ­რე­ბის სამ­ყა­რო ყო­ველ­თვის იმ­სხვრე­ვა", - ამ­ბობ­და კლა­რა.

როზა ლუქ­სემ­ბურ­გი

როზა ლუქ­სემ­ბურ­გი პო­ლო­ნე­ლი ებ­რა­ე­ლე­ბის შეძ­ლე­ბულ ოჯახ­ში მე­ხუ­თე შვი­ლი იყო. არაპ­რო­პორ­ცი­უ­ლი აღ­ნა­გო­ბა, და­ბა­ლი ტანი და და­ბა­დე­ბის დროს მენ­ჯის ამო­ვარ­დნის შე­დე­გად კოჭ­ლო­ბა, იმ მი­ზეზ­თა ჩა­მო­ნათ­ვა­ლია, რო­მელ­თა გა­მოც ის და­კომ­პლექ­სე­ბულ ადა­მი­ა­ნად ჩა­მო­ყა­ლიბ­და, თუმ­ცა ოჯახ­ში ის ყვე­ლა­ზე საყ­ვა­რე­ლი შვი­ლი იყო. შე­საძ­ლოა, პო­ლი­ტი­კა­ში მისი წას­ვლა ამ ნაკლმა გა­ნა­პი­რო­ბა. იქ მას­ში ხე­დავ­დნენ არა ქალს, არა­მედ ჭკვი­ან და სა­ი­მე­დო თა­ნამ­შრო­მელს.

1890 წელს 19 წლის რო­ზამ ლიტ­ვე­ლი ემიგ­რან­ტი ლეო იო­გი­ხე­სი გა­იც­ნო. სიმ­პა­თი­უ­რი ახალ­გაზ­რდა სო­ცი­ა­ლიზ­მის იდე­ე­ბის პრო­პა­გან­დას ეწე­ო­და. თუმ­ცა გო­გო­ნა მისი პი­როვ­ნე­ბით უფრო იყო და­ინ­ტე­რე­სე­ბუ­ლი. ის მზად იყო რე­ვო­ლუ­ცია და­ე­ვი­წყა და მისი მორ­ჩი­ლი ცოლი გამ­ხდა­რი­ყო. ლეო თა­ვი­სუ­ფა­ლი ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბის მომ­ხრე აღ­მოჩ­ნდა, ქორ­წი­ნე­ბას კი ბურ­ჟუ­ა­ზი­უ­ლი წარ­სუ­ლის გად­მო­ნაშ­თად მი­იჩ­ნევ­და. ქა­ლე­ბის მოყ­ვა­რულ ლეოს რო­მა­ნი ნაკ­ლე­ბად აინ­ტე­რე­სებ­და, მაგ­რამ პა­ტივ­სა­ცე­მი, მტკი­ცე რე­ვო­ლუ­ცი­ო­ნე­რის ბრმა თაყ­ვა­ნის­ცე­მა მას ძა­ლი­ან იზი­დავ­და.

პო­ლი­ტი­კურ საქ­მე­ებ­ში მკაც­რი როზა საყ­ვა­რელ მა­მა­კაცს ძა­ლი­ან ლი­რი­კულ წე­რი­ლებს სწერ­და. 16 წლის შემ­დეგ რო­ზამ სა­კუ­თარ თავ­ში იო­გი­ხეს­თან ურ­თი­ერ­თო­ბის გა­წყვე­ტის ძალა იპო­ვა - ის მუდ­მივ­მა გა­ურ­კვევ­ლო­ბამ და­ღა­ლა.

როზა მთე­ლი არ­სე­ბით სა­მუ­შა­ოს მი­ე­ცა. აქ­ტი­უ­რი საქ­მი­ა­ნო­ბის გამო ხში­რად გი­სო­სებს მიღ­მა ხვდე­ბო­და. ერთ-ერთ პრო­ცეს­ზე მას იუ­რის­ტი პაულ ლევი იცავ­და. ლუქ­სემ­ბურ­გმა თავი ვერ შე­ი­კა­ვა და 12 წლით უმ­ცრო­სი ად­ვო­კა­ტი აც­დუ­ნა.

რო­ზას ბოლო სიყ­ვა­რუ­ლი კლა­რა ცეტ­კი­ნის მე­გობ­რი­სა და თა­ნა­მებ­რძო­ლის ვაჟი კოს­ტია აღ­მოჩ­ნდა. 14-წლი­ა­ნი სხვა­ო­ბა თა­ვი­დან უხერ­ხუ­ლო­ბას მათ არ უქ­მნი­და. 22 წლის კოს­ტია რო­ზას მგზნე­ბა­რე გა­მოს­ვლებ­მა მო­ხიბ­ლა. მას კი მო­ეჩ­ვე­ნა, რომ 36 წლის ასაკ­ში ნამ­დვი­ლი ქა­ლუ­რი ბედ­ნი­ე­რე­ბა იპო­ვა. ხუ­თწ­ლი­ა­ნი ვნე­ბი­ა­ნი რო­მა­ნის შემ­დეგ კოს­ტი­ამ რო­ზას­თან ურ­თი­ერ­თო­ბა გა­წყვი­ტა. როზა ყვე­ლა­ნა­ი­რად ცდი­ლობ­და საყ­ვარ­ლის შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბას, მაგ­რამ კოს­ტია მა­ინც სხვა ქალ­თან წა­ვი­და. მა­მა­კა­ცე­ბით იმედ­გაც­რუ­ე­ბულ­მა რო­ზამ კი მთე­ლი დარ­ჩე­ნი­ლი სი­ცო­ცხლე პო­ლი­ტი­კას მი­უ­ძღვნა.

დასავლეთში ქალთა საერთაშორისო დღეს 1920-იანი წლების ბოლომდე მასშტაბურად აღნიშნავდნენ, თუმცა შემდეგ კომუნისტებთან ასოციაციის გამო მისმა პოპულარობამ იკლო. 1960-იან წლებში ფემინიზმის აღმავლობამ ხელი შეუწყო ქალთა დღის მზარდ პოპულარიზაციას.

1965 წლის 8 მაისს საბჭოთა სოციალისტურ რესპუბლიკათა კავშირის უმაღლესი საბჭოს პრეზიდიუმის ბრძანებულებით 8 მარტი უქმე დღედ გამოცხადდა: საბჭოთა ქალების კომუნისტურ მშენებლობაში, დიდ სამამულო ომში ქვეყნის დაცვის, ფრონტსა და ზურგში გმირობის, ხალხთა შორის მეგობრობის განმტკიცებისა და მშვიდობისათვის ბრძოლაში უდიდესი დამსახურებისათვის.

society
მეუფე შიო - განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო და არც არასდროს მოაკლდება

მხოლოდ გულმოწყალე ადამიანმა შეიძლება დაიმკვიდროს სასუფეველი, - ამის შესახებ საპატრიარქო ტახტის მოსაყდრემ, სენაკისა და ჩხოროწყუს მიტროპოლიტმა შიომ (მუჯირი)სულთმოფენობიდან ოცდამეერთე კვირას, ღირსი გაბრიელ აღმსარებლისა და სალოსის ხსენების დღეს ქადაგების დროს განაცხადა.

მიტროპოლიტის თქმით, ცათა სასუფევლის დამკვიდრებისთვის საჭიროა, ისე მოვალბოთ ჩვენი გული, რომ მასში შემოვიდეს სულიწმინდის მადლი, რომელიც ფერს უცვლის ადამიანს...

მისივე განცხადებით, დღევანდელ მსოფლიოში, როდესაც ასეთი სულიერი ძნელბედობაა, ჩვენ განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო და არც არასდროს მოაკლდება“.

„სახელითა მამისათა და ძისათა და სულისა წმინდისათა.

ძვირფასო მამებო, დედებო, ძმებო და დებო, გილოცავთ დღევანდელ კვირა დღეს, რომელიც დაემთხვა ღირსი გაბრიელ სალოსისა და აღმსარებლის ხსენებას. შეგვეწიოს მისი მადლი და ლოცვა ჩვენ და სრულიად საქართველოს.

გადმოგცემთ მისი უწმინდესობის და უნეტარესობის, კათოლიკოს-პატრიარქ ილია II-ის მოლოცვას და კურთხევას.

დღეს წაკითხული იყო იგავი სახარებიდან მდიდარსა და ლაზარეზე. ეს ორი ადამიანია, ორი სახეა წარმოდგენილი ჩვენ წინაშე. მდიდარს საერთოდ არ ენაღვლებოდა, რომ მის კართან იწვა მძიმე ავადმყოფი და გლახაკი, სრულიად გულგრილი იყო მისი ბედისადმი. ლაზარე კი ძალიან მოკრძალებული იყო. მას ის კი არ უნდოდა, რომ მდიდრის სუფრიდან ლანგრით მიეტანათ მისთვის საჭმელი, არამედ იმას ნატრობდა, რომ ძირს დაცვენილი ნამცეცი მაინც შეხვედროდა. იმდენად ავად იყო, რომ სიარულიც კი არ შეეძლო. ამ მდიდარს ეს ამბავი სრულიად არ აღელვებდა, ის იმდენად გართული იყო თავისი ნადიმებით და ფუფუნებით. გარდაცვალების შემდეგ ყველაფერი შეიცვალა, ღარიბი აღმოჩნდა აბრაამის წიაღში, მდიდარი კი - ცეცხლოვან გეენიაში, ჯოჯოხეთში.

რატომ მოხდა ასე? რაზეა ეს იგავი, საერთოდ?

ეს იგავი არის მოწყალებაზე. ასე იმიტომ მოხდა, ძვირფასო ძმებო და დებო, რომ ღმერთი არის მოწყალე. მხოლოდ გულმოწყალე, მოწყალე გულის მქონე ადამიანმა შეიძლება დაიმკვიდროს სასუფეველი. ვერცერთი ულმობელი, ვერცერთი უსიყვარულო, სასტიკი, ბოროტი ადამიანი სასუფეველს ვერ დაიმკვიდრებს, რაგინდ ბევრი დამსახურება ჰქონდეს ამ დედამიწაზე, იმიტომ რომ ცათა სასუფეველი არ არის ის, რაც გაიცემა რაღაც დამსახურებების სანაცვლოდ, არამედ ცათა სასუფევლის დამკვიდრებისთვის საჭიროა, ისე მოვალბოთ ჩვენი გული, რომ მასში შემოვიდეს სულიწმინდის მადლი, რომელიც ფერს უცვლის ადამიანს და ხარბიდან გადააქცევს ხელგაშლილად, ამპარტავნიდან - თავმდაბლად, შურიანიდან - მოსიყვარულედ, ნაყროვანიდან - მმარხველად და ა. შ. არცერთი ულმობელი ადამიანისთვის, ვინც არ არის მოწყალე გულის მქონე, ეს ფერისცვალება შესაძლებელი არ არის. ვერ მოხდება ეს სასწაული მის სულში. ვიმეორებ: რატომ? - იმიტომ, რომ ასეთი ადამიანის სულში სულიწმინდის მადლი ვერ შემოდის.

ამიტომ მთელი ცხოვრება უნდა იღვაწოს ადამიანმა ქმედით სიყვარულში, რომ ეს ლმობიერება და მოწყალება ისწავლოს. სწორედ ამაზეა დღევანდელი იგავი, რომ ვისწავლოთ ეს თვისებები, ეს სათნოებები და ჩვენი ცხოვრების შედეგად ამ მდიდრის მსგავსად არ აღმოვჩნდეთ ცეცხლოვან გეენიაში, არამედ მოვემზადოთ მარადისობასთან შესახვედრად. ეს ცხოვრება იმისთვის გვაქვს მოცემული, რომ ღირსეულად მოვემზადოთ მარადისობაში გადასვლისთვის, როცა იქნება სამსჯავრო ჩვენი, როცა წარვდგებით სამსჯავროზე. თუმცა სამსჯავრო არის მთელი ცხოვრება, ადამიანი ამ ცხოვრებაშივე გამოუტანს განაჩენს თავის თავს და აკეთებს არჩევანს, თუ სად იქნება მარადისობაში.

თუ ამ ცხოვრებაში შეიძინე შური, უმოწყალობა, სიძვა, ვერცხლისმოყვარეობა, ამპარტავნება და სხვა ასეთი ვნებები, მარადისობაშიც თან წაგყვება ეს თვისებები, იქაც ასეთი იქნები. მაგრამ უფალს უნდა, რომ შეიძინო სიმდაბლე, სიყვარული, ლოცვა, მოთმინება, სულგრძელება, მოწყალება. რატომ? - იმიტომ, რომ თვითონ არის ასეთი უფალი ჩვენი იესო ქრისტე; და თუ ეს თვისებები გექნება, მაშინ ის თავისთან წაგიყვანს და გაცხონებს.

ძვირფასო ძმებო და დებო, მაგრამ ეს ადამიანის დახმარების გარეშე შეუძლებელია. თუ ადამიანს ეს არ უნდა, ყველაფერი ამაო იქნება, ხოლო თუ უნდა და იღვწის ამისთვის, მაშინ უფალი აუცილებლად შეეწევა მას, განკურნავს ამ ვნებებისგან და აცხონებს.

ასე რომ, დავფიქრდეთ ამ იგავზე: ვინ ვართ ჩვენ - მდიდარი თუ ლაზარე? და თუ ჩვენს თავში ჯერ კიდევ ვხედავთ ამ უმოწყალო მდიდრის თვისებებს, გონს მოვიდეთ, სანამ კიდევ გვაქვს ფიზიკური და სულიერი ძალები, რომ ფერი ვიცვალოთ და გამოვსწორდეთ.

დღეს არის ღირსი გაბრიელ სალოსისა და აღმსარებლის ხსენება. საოცარი სიხარული სუფევს დღეს ჩვენს მსახურებაზე, ძალიან ბევრი ხალხია შეკრებილი. გილოცავთ ამ დღესასწაულს. შეგვეწიოს მამა გაბრიელის ლოცვა და მადლი.

იგი იყო სრულიად გამორჩეული ადამიანი და მოღვაწე ჩვენი ეკლესიის უახლეს ისტორიაში. მოგეხსენებათ, ის მოღვაწეობდა ათეისტურ პერიოდში და მრავალ ადამიანს გაუნათა გზა უფლისკენ, რისთვისაც იგი მრავალჯერ ტანჯეს, დევნეს, გვემეს და დააპატიმრეს. ის ამ თავის დიდ სულიერებას ფარავდა სალოსობის ღვაწლით. ამის გამო, მრავალჯერ შეშლილი ეგონათ, მაგრამ, როგორც ამბობს პავლე მოციქული: „სულელი იგი ღვთისა უბრძენეს არს კაცთა“ (1 კორ. 25). თავისივე სიცოცხლეში ის მრავალ სასწაულს აღასრულებდა და მისი გარდაცვალების შემდეგ კიდევ უფრო მეტი სასწაული სრულდება, ადამიანები მოდიან არამხოლოდ საქართველოს სხვადასხვა კუთხიდან, არამედ მსოფლიოს სხვადასხვა მხარიდან და წმინდა გაბრიელის ლოცვით უფალი მათ უსრულებს თხოვნას და ანიჭებს სულიერ და ხორციელ კურნებებს.

დღეს, დღევანდელ მსოფლიოში, როდესაც ასეთი სულიერი ძნელბედობაა, ჩვენ განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო, საქართველოს არასდროს მოჰკლებია სულიწმინდის მადლი და არც არასდროს მოაკლდება.

მაშ, დღეს, მისი ხსენების დღეს, განსაკუთრებით ვევედროთ ღირს გაბრიელს, აღმსარებელსა და სალოსს, რომ მისი ლოცვით უფალმა დაიფაროს და გააძლიეროს ჩვენი ქვეყანა, ჩვენი ეკლესია, გააძლიეროს და ადღეგრძელოს სრულიად საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქი ილია II და შეგვეწიოს ღირსი მამა გაბრიელი, რომ ამ ლაზარეს მსგავსად, უფალმა დაგვამკვიდროს აბრაამის წიაღში, რათა დავტკბეთ იმ გამოუთქმელი სიკეთეებით, რომლებიც „თვალს არ უნახავს და ყურს არ სმენია“ (1 კორ. 2,9), რისი ღირსიც დაე, გავმხდარიყავით მადლითა და კაცთმოყვარებითა უფლისა ჩვენისა იესო ქრისტესითა, რომელსაც შვენის ყოველი დიდება, პატივი და თაყვანისცემა, თანა მამით და სულიწმინდითურთ, აწ და მარადის და უკუნითი უკუნისამდე. ამინ.

ჩვენთან არს ღმერთი!“, - განაცხადა მეუფე შიომ.

See all
Survey
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
Vote
By the way