13 აგვისტო — გრიგორიანული კალენდრის 225-ე დღე (ნაკიან წლებში – 226-ე დღე). წლის ბოლომდე დარჩენილია 140 დღე.
დღის მოვლენები
ძვ. წ. 3114 : მაიას კალენდრის დასაწყისი.
1099 : პასკალ II რომის პაპი გახდა.
1521 : ესპანელმა კონკისტადორმა ჰერნან კორტესმა აცტეკების სამეფოს დედაქალაქი ტენოჩტიტლანი აიღო (ახლანდელი მეხიკო).
1624 : საფრანგეთის მეფე ლუი XIII-მ კარდინალი რიშელიე დანიშნა თავის პირველ მინისტრად.
1868 : მიწისძვრა მოხდა ორი ქვეყნის – ეკვადორისა და პერუს საზღვარზე. დაიღუპა 25 ათასი ადამიანი.
1905 : ნორვეგიაში რეფერენდუმით შვედეთთან კავშირი გაუქმდა.
1913 : აკრობატი ოტო ვიტეს განცხადებით ის ალბანეთის მეფედ აკურთხეს.
1913 : უჟანგავი ფოლადი გამოიგონა ჰარი ბრერლიმ.
1920 : პოლონეთ-საბჭოთა კავშირის ომი - ვარშავის ბრძოლა იწყება, სადაც პოლონელებმა წითელი არმია დაამარცხეს.
1942 : უოლტ დისნეის მეხუთე სრულმეტრაჟიანი ანიმაციური ფილმის „ბემბი“ პრემიერა.
1960 : ცენტრალური აფრიკის რესპუბლიკამ დამოუკიდებლობა გამოაცხადა საფრანგეთისაგან.
1994 : მატარებლების შეჯახებას ქვემო ქართლში, ველი-გაჩიანის სარკინიგზო გადასარბენზე 24 ადამიანის სიცოცხლე ემსხვერპლა.
2004 : ათენში გაიხსნა 28-ე ოლიმპიური თამაშები.
2004 : ადამ კურის შექმნილი კოდით იწყება პოდკასტინგი.
2008 : ბერძნულ-რომაულ სტილში მოჭიდავე მანუჩარ კვირკველიამ და ძიუდოისტმა ირაკლი ცირეკიძემ პეკინის ოლიმპიურ თამაშებზე ოქროს მედლები მოიპოვეს.
2009 : მეცნიერებმა აღმოაჩინეს ეგზოპლანეტა WASP-17b, პირველი ცნობილი პლანეტა რეტროგრადული ორბიტით.
2010 : ჩინეთის სოფლის მეურნეობის ბანკმა დაასრულა მსოფლიოში უდიდესი აქციების პირველადი განთავსება, საერთო ღირებულებით $22.1 მილიარდი.
ამ დღეს დაბადებულნი
1311 : ალფონსო XI — კასტილიის და ლეონის მეფე
1872 : ვილშტეტერი, რიხარდ — გერმანელი ქიმიკოსი, ნობელის პრემიის ლაურეატი
1899 : ჰიჩკოკი, ალფრედ — ინგლისელი კინორეჟისორი (გ.1980)
1927 : კასტრო, ფიდელ — კუბელი პოლიტიკური მოღვაწე, დიქტატორი
1967 : ნოტომი, ამელი — ბელგიელი მწერალი.
1972 : ჰანჯოური, ჰანი — ტერორისტი, 11 სექტემბრის ერთ-ერთი მონაწილე
ამ დღეს გარდაცვლილნი
900 : ცვენტიბოლტი — ლოტარინგიის უკანასკნელი მეფე
1863 : ეჟენ დელაკრუა — ფრანგი ფერმწერი და გრაფიკოსი (გ. 1863) (დ.1798)
1910 : ნაიტინგეილი, ფლორენს — ინგლისელი მედდა (დ.1820)
1913 : ბებელი, ავგუსტ — გერმანელი პოლიტიკოსი
1946 : უელზი, ჰერბერტ ჯორჯ — ინგლისელი მწერალი (დ.1866)
1953 : არაყიშვილი, დიმიტრი — ქართველი კომპოზიტორი
1994 : კანეტი, ელიას — მწერალი (დ.1905)
2010 : გვიდო დე მარკო — მალტის ექს-პრეზიდენტი და გაეროს გენერალური ასამბლეის თავმჯდომარე
დღესასწაულები
მართლმადიდებელი ეკლესია აღნიშნავს შემდეგი წმინდანების ხსენების დღეს:
არსენ ნინოწმინდელი
ევდოკიმე კაბადოკიელი
წმინდა ივლიტა (IV)
იოსებ არიმათიელი
აგრეთვე:
ცაციათა საერთაშორისო დღე
თბილისის მერია გადასასვლელ ხიდთან, ცოტნე დადიანისა და სადგურის მოედნის დამაკავშირებელი ესტაკადის მშენებლობას გეგმავს. ახალი ინფრასტრუქტურული პროექტი 2026 წლის ბიუჯეტში უკვე გათვალისწინებულია და მასზე მომდევნო წელს 10 მილიონი ლარი დაიხარჯება, 2027 წელს კი დამატებით 87.5 მილიონი ლარი. მთლიანობაში 280-მეტრიანი ესტაკადის პროექტირება-მშენებლობის წინასწარი სავარაუდო ღირებულება 100 მილიონ ლარს შეადგენს. პროექტზე საგზაო მარშრუტის კვლევაზე 2025 წელს უკვე 2.5 მილიონი ლარი დაიხარჯა.
2026 წლის ბიუჯეტის განმარტებით ბარათში მითითებულია, რომ სარკინიგზო მაგისტრალი ქალაქის ცენტრალურ მონაკვეთს ყოფს იმგვარად, რომ მოედნის პარალელურად არსებულ ქუჩებს შორის დაკავშირებადობა მინიმალურია და აუცილებელია საზოგადოებრივი ტრანსპორტისთვის ახალი ინფრასტრუქტურის შექმნით ქალაქის უბნების დაკავშირებადობა გაუმჯობესდეს.
"ქალაქ თბილისის ცენტრში არსებული რკინიგზის კორიდორი და თანმდევი ინფრასტრუქტურა ქმნის 4-კილომეტრიან მონაკვეთს აღმოსავლეთ-დასავლეთ სატრანსპორტო კავშირის გარეშე, გარდა შეზღუდული რაოდენობის საფეხმავლო კავშირებისა. ეს ისტორიული დაბრკოლება ხელს უშლის თბილისის სატრანსპორტო გეგმის პრიორიტეტებისკენ მისწრაფებას. სადგურის მოედანი მდებარეობს აღნიშნულ ამ 4-კილომეტრიან მონაკვეთში. ის წარმოადგენს დედაქალაქის უმნიშვნელოვანეს სატრანსპორტო „ჰაბს“, სადაც თავს იყრის 61 ავტობუსის მარშრუტი, მეტროს 2 ხაზი, ისევე როგორც საქართველოს რკინიგზის სერვისები. ტერიტორია ემსახურება საათში 330 ავტობუსის სერვისს, საიდანაც მომავალში 150 გამოიყენებს ხიდს. თბილისის სატრანსპორტო გეგმის თანახმად, სადგურის მოედანი ასევე იქნება თბილისის საგარეუბნო რკინიგზის სერვისების თავმოყრის წერტილი, რაც კიდევ უფრო მნიშვნელოვანს გახდის მისი, როგორც სატრანსპორტო ჰაბის ფუნქციას. ამჟამინდელი მდგომარეობით, აღმოსავლეთ-დასავლეთ კავშირის არარსებობა აფერხებს მაღალი ხარისხის ჰაბის განვითარებას, ხშირად 22 ავტობუსის მარშრუტის შეწყვეტა ხდება ვადაზე ადრე ან ახორციელებენ 1.5 კილომეტრიანი შემოვლითი მგზავრობას, რომელიც მნიშვნელოვნად ზრდის გადაადგილების დროს, ჰაერის დაბინძურებასა და ვიბრაციას, ისევე როგორც ამცირებს მარშრუტების ხარჯეფექტიანობას. თბილისის სატრანსპორტო გეგმით გათვალისწინებულ აღმოსავლეთ-დასავლეთის შეკავშირებულობის ალტერნატივების ანალიზის კვლევამ, რომელიც მსოფლიო ბანკის დახმარებით ჩატარდა, მულტიკრიტერიუმიანი ანალიზის საშუალებით, გამოავლინა თბილისის ცენტრში არსებული რკინიგზის ხაზის ორ მხარეს (აღმოსავლეთ და დასავლეთ) შორის ახალი კავშირის შექმნის საუკეთესო ალტერნატივა - საზოგადოებრივი ტრანსპორტის პრიორიტეტის მქონე საავტომობილო ხიდი, დადიანის ქუჩასა და სადგურის მოედანს შორის. ქ. თბილისის მუნიციპალიტეტის მერია ფლობს თბილისის სატრანსპორტო გეგმით გათვალისწინებულ აღმოსავლეთ-დასავლეთის შეკავშირებულობის ალტერნატივების ანალიზის კვლევის საფუძველზე შექმნილ ანგარიშს, კონცეფციას. პროექტის მიზანი არის, ამ კონცეფციით განსაზღვრული, საავტომობილო ხიდის მშენებლობა.
აღნიშნული ობიექტი წარმოადგენს საავტომობილო ხიდს ქალაქ თბილისში, რომელიც დააკავშირებს სადგურის მოედანს დადიანის ქუჩასთან და იქნება 280 მეტრი სიგრძის, 8.5 მეტრი სიგანის სწორ მონაკვეთში, ხოლო 15 მეტრი სიგანის მოხვევის მონაკვეთში (ე.წ. სპირალი, რომელიც ეშვება სადგურის მოედანზე). ხიდი იქნება ორზოლიანი და დასავლეთით, სადგურის მოედანზე დაშვებისას, რამპას ექნება მარჯვნივ ჩამხვევი ზოლი. რკინიგზის დერეფნის კვეთისას აუცილებელია 7 მეტრიანი სხვაობა რკინიგზის ლიანდაგსა და ხიდის სტრუქტურას შორის. საავტომობილო ხიდი ითვალისწინებს 18 მეტრიანი ავტობუსების მართვის ტრაექტორიებს, მისი მაქსიმალური გრძივი ქანობი - 10.7%, ხოლო მინიმალური რადიუსი - 12 მეტრი. საავტომობილო ხიდის გამტარობა შერეული ნაკადების პირობაში იქნება 800 ავტომობილი ერთ საათში ერთი მიმართულებით", - ნათქვამია 2026 წლის ბიუჯეტის განმარტებით ბარათში.
წყარო: https://bm.ge