USD 2.7433
EUR 2.8862
RUB 2.7214
Тбилиси
ევროკავშირის ხელოვნური ინტელექტის აქტი (EU AI Act) - რა უნდა იცოდეთ მსოფლიოში AI-ის გამოყენების პირველ რეგულაციაზე
дата:  146

2023 წლის 8 დეკემბერს ევროკავშირის კანონმდებლები 40-საათიანი მოლაპარაკების შემდეგ საბოლოოდ შეთანხმდნენ ევროკავშირის ხელოვნური ინტელექტის აქტის (შემდგომში: EU AI Act) მიღებაზე. ამგვარად, დასრულდა ორ წელიწადნახევრიანი პოლიტიკური დებატი მსოფლიოში ხელოვნური ინტელექტის გამოყენების პირველ ყოვლისმომცველ რეგულაციაზე. ზოგადად, 2023 წელს შეგვიძლია, ხელოვნური ინტელექტის რეგულირების წელიც ვუწოდოთ, რადგან წელს პირველად G7-ის შეხვედრაზე მსოფლიო ლიდერებმა ხელოვნური ინტელექტის რეგულირების საკითხი განიხილეს [1]; თეთრმა სახლმა პირველად ხელოვნური ინტელექტის გამოყენების აღმასრულებელი განკარგულება გამოსცა [2]; ლონდონში კი პირველად გაიმართა მსოფლიო მასშტაბის სამიტი, რომელიც ექსკლუზიურად ხელოვნურ ინტელექტს მიეძღვნა [3]. EU AI Act ყველა ზემოჩამოთვლილი მოვლენისგან იმით განსხვავდება, რომ იგი სავალდებულოა და ვრცელდება მსოფლიოში მეორე ყველაზე დიდ ეკონომიკაზე - ევროკავშირის ბაზარზე. მიღებულ აქტს მსოფლიოში ხელოვნური ინტელექტის რეგულირების კუთხით, მონაცემთა დაცვის ზოგადი რეგულაციის (GDPR) მსგავსად, ძალიან დიდი ზეგავლენა ექნება.

  ევროპის კავშირის კანონმდებლების თქმით, აქტის მთავარი მიზანია, ხელოვნური ინტელექტის ის სისტემები, რომლებსაც ევროკავშირში იყენებენ, აგებული იყოს უსაფრთხოებაზე, ფუნდამენტურ უფლებებსა და ევროკავშირის ღირებულებებზე .

 შეთანხმების მთავარი ნაწილები:

 დეფინიცია და გავრცელების მასშტაბი

 იმისათვის, რომ ხელოვნური ინტელექტის რეგულაცია ყოფილიყო მკაფიო და არ მოეცვა სხვა პროგრამული უზრუნველყოფის სისტემებიც, ევროკავშირი ხელოვნური ინტელექტის კონკრეტულ დეფინიციაზე შეთანხმდა. რისთვისაც ეკონომიკური თანამშრომლობისა და განვითარების ორგანიზაციის (OECD) მიერ შემოთავაზებული AI-ის განმარტება გამოიყენეს:

 “ხელოვნური ინტელექტის სისტემა არის მანქანურ ტექნოლოგიებზე დაფუძნებული სისტემა, რომელიც აშკარა თუ ნაგულისხმევი მიზნებისთვის შეყვანილ მონაცემებზე დაყრდნობით ადგენს, როგორ დააგენერიროს ისეთი მონაცემები, როგორებიცაა პროგნოზი, კონტენტი, რეკომენდაცია ან გადაწყვეტილებები, რომლებსაც ფიზიკურ თუ ვირტუალურ გარემოზე გავლენის მოხდენა შეუძლიათ. სხვადასხვა AI სისტემა ჩაშვების შემდეგ განსხვავდება თავისი ავტონომიურობისა და ადაპტირების ხარისხით” [5].

 ხელოვნური ინტელექტის აქტი ვრცელდება მხოლოდ ევროკავშირის მასშტაბით, წევრ ქვეყნებზე და მოიცავს როგორც საჯარო, ისე კერძო სექტორს. თუმცა არის გამონაკლისებიც. ხელოვნური ინტელექტის აქტი არ ვრცელდება ექსკლუზიურად სამხედრო, თავდაცვითი, ეროვნული უსაფრთხოებისა და კვლევისა და განვითარებისთვის (R&D) შექმნილ AI სისტემებზე. აქტი ზოგიერთ AI სისტემის გამოყენებას კრძალავს, მაგალითად, ბიომეტრიულ სისტემებს, რომლებიც სენსიტიურ მახასიათებლებსა და მონაცემებს იყენებენ; AI სისტემებს, რომლებიც ადამიანის ქცევებით მანიპულირებენ; სამუშაო ადგილებსა თუ საგანმანათლებლო დაწესებულებებში გამოყენებულ ემოციების ამომცნობ სისტემებს. თუმცა, თუ საქმე ეროვნულ უსაფრთხოებას ეხება, მაშინ, მაგალითად, ძალოვან უწყებებს შეუძლიათ, საჯარო სივრცეში ბიომეტრიული იდენტიფიკაციის სისტემა გამოიყენონ დანაშაულის გამოძიებისა და/ან პრევენციის მიზნით. ევროკავშირმა მკაცრად განსაზღვრა 16 ტიპის დანაშაული, რომელთა შემთხვევაშიც სასამართლოს აქვს უფლებამოსილება გასცეს ზემოაღნიშნული AI სისტემების გამოყენების უფლება. ამ დანაშაულთა შორისაა: ტერორიზმი, ტრეფიკინგი და ბავშვების სექსუალური ექსპლოატაცია [6].

აღსანიშნავია, რომ აქტის ამ გამონაკლისების განსაკუთრებული მხარდამჭერი საფრანგეთი იყო. გერმანიასთან და იტალიასთან ერთად, საფრანგეთი ზოგადად ამ აქტის მიღებას ეწინააღმდეგებოდა, რადგან, ამ ქვეყნების აზრით, მსგავსი აქტი შეაფერხებს ევროკავშირში ინოვაციებს, სტარტაპ კომპანიების ზრდასა და განვითარებას, რაც საბოლოო ჯამში დასრულდება იმით, რომ მათი ეროვნული კომპანიები ხელოვნური ინტელექტის დარგში კონკურენციას ვეღარ გაუწევენ ამერიკულ, ბრიტანულ და ჩინურ კომპანიებს [7].

 AI სისტემების კლასიფიკაცია

 EU AI Act-მა, რისკების მიხედვით, ხელოვნური ინტელექტის სისტემების სამი ძირითადი ჯგუფი გამოყო:

 ლიმიტირებული რისკი: ისეთი AI სისტემები, როგორებიცაა, მაგალითად, ჩეტბოტები, რომლებიც აგენერირებენ ტექსტებს, ფოტოებს, ლიმიტირებულ რისკს უქმნიან ადამიანებს, ამიტომ, აქტის თანახმად, მათ „მსუბუქი გამჭვირვალობის” ვალდებულება აქვთ. კერძოდ, მსგავსი სისტემების შემქმნელებმა საკუთარ პროდუქტსა და კონტენტს მინიშნება უნდა გაუკეთონ, რომ ხელოვნური ინტელექტის მიერაა დაგენერირებული. ამის ერთ-ერთი მიზანი მომხმარებლის ინფორმირებაა [8].

 მაღალი რისკი: გაცილებით მკაცრადაა დარეგულირებული ადამიანების უსაფრთხოებისა და ჯანმრთელობისთვის მაღალი რისკის შემცველი AI სისტემები. მათ გამჭვირვალობასთან ერთად ქვემოთ ჩამოთვლილი მოთხოვნების დაკმაყოფილებაც ევალებათ:

 

- ფუნდამენტურ უფლებებზე გავლენის შეფასება/შესაბამისობის შეფასება;

- AI სისტემის რეგისტრაცია ევროკავშირის მონაცემთა საჯარო ბაზაში;

- რისკებისა და ხარისხის მართვის სისტემების დანერგვა;

- მონაცემთა მართვა (მაგალითად: მიკერძოების შემცირება);

- გამჭვირვალობა (მაგ.: გამოყენების ინსტრუქციები, ტექნიკური დოკუმენტაცია);

 - ადამიანის ზედამხედველობა (მაგ.: ე.წ. Human in the loop, რაც გულისხმობს, რომ არცერთი სისტემა ადამიანის ზედამხედველობის გარეშე არ უნდა ფუნქციონირებდეს);

 - სიზუსტე, მდგრადობა და კიბერუსაფრთხოება (მაგ.: ტესტირება და მონიტორინგი)

ასეთ სისტემებს განეკუთვნება:

 - სამედიცინო მოწყობილობები;

- სატრანსპორტო საშუალებებში ჩაშენებული სისტემები;

 - რეკრუტირებასა და ადამიანური რესურსების მართვაში გამოყენებული  სისტემები;

 - საგანმანათლებლო და პროფესიულ ტრენინგებში გამოყენებული სისტემები;

 - მომსახურების მიწოდებაში გამოყენებული სისტემები (მაგ: დაზღვევა, საბანკო სერვისები)

 - კრიტიკული ინფრასტრუქტურის განკარგვისთვის გამოყენებული სისტემები (მაგ.: წყალი, გაზი)

 - ემოციების ამომცნობი სისტემები;

 - ბიომეტრიული სისტემები;

 - ძალოვანი უწყებების, საზღვრის კონტროლის, მიგრაციისა და ლტოლვილთა სისტემები;

 - მართლმსაჯულების სისტემაში / ადმინისტრირებაში გამოყენებული სისტემები.

 ამგვარად, დიდ ტექ კომპანიებს ევროკავშირის ბაზარზე ამ რეგულაციებთან შესაბამისობაზეც მოუწევთ მუშაობა, თუმცა ხარისხობრივად რამდენად მკაცრი იქნება მათთვის ეს რეგულაციები ნაწილობრივ საკუთრივ ამ კომპანიებზეა დამოკიდებული. ევროკავშირის კანონმდებლებმა რეგულაციების სიმკაცრე ხელოვნური ინტელექტის სიძლიერის მიხედვით განსაზღვრეს. ეს კი, თავის მხრივ, განისაზღვრება იმ კომპიუტერული სიმძლავრით, რომელიც AI-ის სისტემების შესაქმნელად და განსავითარებლად არის საჭირო. გამომდინარე იქიდან, რომ მხოლოდ კომპანიებმა იციან, რა მოცულობის კომპიუტერული სიმძლავრე დასჭირდებათ მათი AI მოდელების განვითარებისთვის, ამიტომ ნაწილობრივ მათზეა დამოკიდებული, თუ რამდენად მკაცრ რეგულაციებს დაუქვემდებარებენ საკუთარ კომპანიას. მსგავსი დაშვება ევროკავშირის მხრიდან კერძო სექტორის მიმართ  ერთგვარი კომპრომისი გახლდათ [9].

 მაღალი რისკის კატეგორიაში ექცევა ასევე Foundational Model AI-იც - ფუნდამენტური მოდელი, რომელზე დაყრდნობითაც ხელოვნური ინტელექტის აპლიკაციები იგება. ის მოიცავს მანქანური სწავლების ალგორითმებს, სტატისტიკურ მოდელებს და სხვა ფუნდამენტურ კონცეფციებს, რომლებიც ისეთ კომპლექსურ AI სისტემებში შედის, როგორიც მაგენერირებელი ხელოვნური ინტელექტია (Generative AI).

 დაუშვებელი რისკი: AI სისტემები, რომლებიც ადამიანის ფუნდამენტურ უფლებებს მკაფიოდ უქმნიან საფრთხეს, მკაცრად არის აკრძალული. ამ ჯგუფს განეკუთვნება:

 - სოციალური ქულების სისტემა;

 - სამუშაო ადგილებსა და საგანმანათლებლო დაწესებულებებში ემოციების ამომცნობი სისტემები;

 - AI, რომლიც ადამიანის ქცევებით მანიპულირებს;

 - სახის ამოცნობის მიზნით ადამიანების სახის გამოსახულებების არამიზნობრივი შეგროვება;

 - ბიომეტრიული სისტემები;

  - დანაშაულის პროგნოზირების სისტემები;

 - საჯარო სივრცეში ძალოვანი უწყებების მიერ რეალურ დროში ბიომეტრიული მონაცემების გამოყენება.

თუმცა, როგორც ზემოთ აღვნიშნეთ, აქტის მიხედვით, სასამართლოს ნებართვით, ძალოვან უწყებებს მკაცრად განსაზღვრული დანაშაულების გამოძიების თუ პრევენციის მიზნით, ზოგიერთი აკრძალული AI აპლიკაციის გამოყენება შეუძლიათ.

 აქტის აღსრულების მექანიზმები

 აქტის დახვეწას, საბოლოო ტექსტსა და ტექნიკურ დეტალებზე შეთანხმებას კიდევ შეიძლება რამდენიმე კვირა/თვე დასჭირდეს. ამის შემდეგ აქტი ევროპარლამენტმა და ევროკავშირის წევრი ქვეყნების ეროვნულმა პარლამენტებმა უნდა დაამტკიცონ, რის შემდეგაც ის ძალაში შევა. EU AI Act-ის მიხედვით, ზოგიერთი მუხლი (განსაკუთრებით ისინი, რომლებიც დაუშვებელი რისკის AI-ს ეხება) ძალაში რატიფიცირებიდან 6 თვეში შევა, ხოლო მთლიანი აქტი სავალდებულო მხოლოდ 2025 წლიდან გახდება და კომპანიებს ექნებათ 2 წელი, რათა ევროკავშირის ახალი სტანდარტები დააკმაყოფილონ.

 აქტის აღსრულების ეფექტური მონიტორინგის მიზნით, ევროკომისიაში შეიქმნა ახალი უწყება - AI ოფისი, რომელსაც ევროკავშირის მასშტაბით აქტის აღსრულების კონტროლი დაევალა. ეროვნულ დონეზე ამის კომპეტენცია მთავრობის შესაბამის უწყებებს ექნებათ. მთავრობებსა და ევროკავშირს შორის კოორდინაციისთვის შეიქმნა AI საბჭო, რომელიც წევრი ქვეყნების წარმომადგენლებისგან შედგება და იქნება ერთგვარი საკოორდინაციო პლატფორმა, რომელიც წევრ ქვეყნებს აქტის მათ ეროვნულ კონტექსტსა და კანონმდებლობაზე მორგებაში დაეხმარება. გარდა ამისა, შეიქმნება დამოუკიდებელ ექსპერტთა სამეცნიერო პანელი, რომელიც ტექნიკურ, მეთოდოლოგიურ საკითხებში (განსაკუთრებით ზოგადი დანიშნულების ხელოვნური ინტელექტის (GPAI) მიმართულებით) AI ოფისის მრჩევლის როლს მოირგებს. მრჩეველთა ფორუმი კი, რომელიც ყველა დაინტერესებულ მხარეს აერთიანებს, მათ შორის, არასამთავრობო ორგანიზაციებს, კერძო სექტორს, აკადემიას, AI ოფისს ვიწრო ექსპერტულ რჩევას, რეკომენდაციას მიაწვდის. ამგვარად, ყველა დაინტერესებული მხარის ინტერესი იქნება გათვალისწინებული.

 აქტის მოთხოვნების არშესრულების შემთხვევაში დაწესებული ჯარიმები საკმაოდ მკაცრია და კომპანიის სიდიდიდან და დარღვევის სიმწვავიდან გამომდინარე კომპანიის გლობალური გაყიდვების ბრუნვის 1.5%-დან 7%-მდე მერყეობს [11].

  EU AI Act და საქართველო

 ხელოვნური ინტელექტის სისტემების დანერგვა საქართველოს საჯარო სექტორში განვითარების საწყის ეტაპზეა, თუმცა, კერძო სექტორში უკვე მრავლად გვხვდება აღნიშნული ტექნოლოგიის გამოყენების წარმატებული მაგალითები, დისტანციური ვერიფიკაციის სისტემები, დოკუმენტების ავტომატური იდენტიფიკაციის სისტემები, კომუნიკაციის ავტომატიზაციის პროგრამები და მრავალი სხვა საშუალებები. თუმცა, IDFI-ის 2021 წლის კვლევის - ხელოვნური ინტელექტის სისტემების გამოყენება საქართველოში - მიხედვით, ხელოვნური ინტელექტის სისტემების მარეგულირებელი ნორმატიული აქტები და ეთიკური ნორმების განმსაზღვრელი დოკუმენტები არ არსებობს. გამონაკლისია მხოლოდ საქართველოს ეროვნული ბანკის პრეზიდენტის ბრძანება მონაცემებზე დაფუძნებული სტატისტიკური, ხელოვნური ინტელექტის და მანქანური სწავლების მოდელების რისკების მართვის დებულების დამტკიცების თაობაზე, რომელიც ფინანსურ სექტორში ხელოვნური ინტელექტის გამოყენებას არეგულირებს.

  საქართველოში საკანონმდებლო დონეზე არ არსებობს ხელოვნური ინტელექტის დეფინიცია, რაც არა მარტო ამ სფეროს რისკების მართვასა და რეგულირებას, არამედ ზოგადად მის კვლევას ართულებს.

  საქართველოს ევროინტეგრაციის გზაზე მნიშვნელოვანი იქნება ამ მიმართულებით ევროკავშირის რეგულაციებისა და დირექტივების გათვალისწინება. შესაბამისად, მნიშვნელოვანია ქვეყანამ უკვე დღეს დაიწყოს ხელოვნური ინტელექტის მარეგულირებელ სამართლებრივ ბაზაზე მუშაობა, რის დროსაც გათვალისწინებული უნდა იყოს ევროკავშირის AI აქტის მთავარი პრინციპები.

аналитика
«The Washington Post» (აშშ): „ომისადმი შიშის გამო, საქართველო რუსეთისაკენ დაბრუნებას ირჩევს“

ამერიკული გაზეთი „ვაშინგტონ პოსტი“ (The Washington Post) აქვეყნებს სტატიას სათაურით „ომისადმი შიშის გამო, საქართველო რუსეთისაკენ დაბრუნებას ირჩევს“ (ავტორი - მარია ილიუშინა), რომელშიც განხილულია არჩევნებისშემდგომი სიტუაცია საქართველოში.

გთავაზობთ პუბლიკაციას შემოკლებით:

(...) ქართველთა უმრავლესობა - გამოკითხვების მიხედვით, 80%-ზე მეტი - მხარს უჭერს ქვეყნის ევროპულ ორიენტაციას და მოსკოვის მიმართ მაინცდამაინც განსაკუთრებულ სიყვარულს არ ამჟღავნებს, ოპოზიცია კი ცდილობს ხმის მიცემის შედეგები წარმოადგინოს როგორც არჩევანი ევროკავშირსა და რუსეთს შორის.

მაგრამ იმის გათვალისწინებით, რომ ორ ქვეყანას შორის 2008 წლის აგვისტორში მომხდარი ხანმოკლე ომის შედეგად საქართველოს ტერიტორიის 20% დე-ფაქტოდ რუსეთის კონტროლის ქვეშ იმყოფება, მოსკოვის სამხერო ძლიერების ჩრდილი სულ უფრო შესამჩნევი ხდება. შესაბამისად, „ქართულმა ოცნებამ“ ამომრჩევლებს უფრო რადიკალური დილემა შესთავაზა: არჩევანი მშვიდობასა და ომს შორის.

მმართველი პარტიის „რუსეთის მხარეს შებრუნება“ შედარებით ახალ მოვლენას წარმოადგენს. 2012 წელს, როცა „ქართული ოცნება“ ხელისუფლებაში მოვიდა, მნიშვნელოვან საგარეოპოლიტიკურ წარმატებას მიაღწია - სწრაფად დაუახლოვდა ევროკავშირს მასში გაწევრიანების სურვილით, მაგრამ რუსეთ-უკრაინის ომის დაწყების კვალობაზე პარტიამ რუსეთის ორბიტისაკენ გადაუხვია. მთავრობამ ევროპა და ადგილობრივი ოპოზიცია წარმოადგინა „ომის გლობალური პარტიად“, რომელსაც სურს საქართველო მოსკოვთან ომში ჩაითრიოს და კრემლთან დაპირისპირების ინსტრუმენტად გამოიყენოს

ამჟამად „ქართული ოცნება““ ოფიციალურად პრორუსულ პარტიას არ წარმოადგენს, მაგრამ ხშირად მისი პრაქტიკული მოქმედება საერთო პრორუსულ ჩარჩოებში ჯდება. 

ევროპული გზიდან გადახვევის პოლიტიკის ცენტრში მოჩანს „ქართული ოცნების“ დამაარსებელი ბიძინა ივანიშვილი - მილიარდერი, ყოფილი პრემიერ-მინისტრი, რომელიც ბოლო ათწლეულში წავიდა ქართული პოლიტიკიდან, მაგრამ იმავდროულად გავლენიან ადამიანად რჩებოდა. ბიძინა ივანიშვილი რუსეთში ყოფნის დროს გამდიდრდა, 1990-იან წლებში და როგორც მისი კრიტიკოსები ამბობენ,  მისი რიტორიკა და პოლიტიკური მრწამსი რუსეთის ლიდერის პოზიციას უთავსდება.

რუსეთის არმიის უკრაინაში შეჭრის დაწყებიდან პურველ ეტაპზე საქართველომ უკრაინას მხარი დაუჭირა. თბილისში დღესაც ბევრი უკრაინული დროშა ფრიალებს, მაგრამ მთავრობა თავს იკავებს რუსეთის გადაჭარბებული კრიტიკისაგან და ერიდება ანტირუსული სანქციების რეალიზებას.

„ჩვენ, როგორც ქვეყნის მმართველმა პარტიამ, მთავრობამ, ყველაფერი გავაკეთეთ უკრაინისა და უკრაინელი ხალხის მხარდასაჭერად“, - განაცხადა „ვაშინგტონ პოსტთან“ საუბარში „ქართული ოცნების“ თავმჯდომარის მოადგილემ არჩილ თალაკვაძემ, მაგრამ, მისი თქმით, დასავლეთის ოფიციალურმა პირებმა რუსეთ-უკრაინის ომში საქართველოს ჩათრევა მოისურვეს: „ჩვენ ჩავთვალეთ, რომ ასეთი პოლიტიკა საქართველოსათვის ძალზე სარისკო და გაუმართლებელი იქნებოდა“.

„ქართულმა ოცნებამ“ წინასაარჩევნო კამპანიის დროს აქტიურად ისარგებლა უკრაინის ომით და ამომრჩევლებს პლაკატების სერია შესთავაზა, რომლებზე გამოსახულია ერთი მხრივ, ომით დანგრეული უკრაინის ქალაქები და სოფლები, მეორე მხრივ - აღმშენებლობის პროცესში მყოფი საქართველო. ასეთმა პროპაგანდამ თავისი გამოძახილი ჰპოვა რუსეთთან ომგადატანილ საქართველოს მოსახლეობაში, განსაკუთრებით სოფლებში, ოკუპირებულ რეგიონებთან ახლოს, მხარეთა დამაშორიშორებელ ე.წ. სადემარკაციო ხაზის გასწვრივ.

როგორ ავიცილოთ თავიდან ომი

ქართველებს კარგად ახსოვთ 2008 წლის აგვისტოს ომი. ჭორვილისაკენ - ბიძინა ივანიშვილის მშობლიური სოფლისაკენ მიმავალი გზა, რომელიც კავკასიის ქედის სამხრეთ კალთებზე მდებარეობს, სწორედ რუსეთის მიერ ოკუპირებული რეგიონის - სამხრეთ ოსეთთან ახლოს გადის, სულ რაღაც ორიოდე კილომეტრში, სადემარკაციო ხაზთან.

ჭორვილაში ბიძინა ივანიშვილს თითქმის ეროვნულ გმირად თვლიან - მდიდარ ადამიანად, რომელიც თანასოფლელებს ყოველმხრივ ეხმარებოდა - სახლებისა თუ გზების მშენებლობაში, ჯანდაცვასა თუ კომუნალური გადასახადების გადახდაში, სანამ მან სახელმწიფო თანამდებობა - ქვეყნის პრემიერ-მინისტრის პოსტი არ დაიკავა.

„მე ომის მოწინააღმდეგ ვარ. დარწმუნებული ვარ, რომ „ქართული ოცნება“ მსვიდობას შეინარჩუნებს. არ გვსურს, რომ რომელიმე ქვეყანა საქართველოს მტერი იყოს და არც ის გვინდა, რომ საქართველოს იყოს სხვა ქვეყნის მტერი“, - ამბობს გიორგი გურძენიძე, სკოლის დირექტორი, რომელსაც ახსოვს, თუ როგორ ხმაურით დაფრინავდნენ სოფლის თავზე, ცაში რუსული თვითმფრინავები 2008 წელს.

„ქართული ოცნება“ აქტიურად უჭერს მხარს ბიძინა ივანიშვილის პოლიტიკური კურსის ორ ძირითად მომენტს - მშვიდობას ნეიტრალიტეტის გზით და ქართული ტრადიციული ფასეულობების დაცვას. „ქართული ოცნების“ მტკიცებით, მისი სტრატეგიული მიზანი არ შეცვლილა - ევროინტეგრაცია ძალაში რჩება, რომლის რეალიზებას 2030 წლისათვის არის დაგეგმილი: საქართველო ევროკავშირის წევრი გახდება „ღირსეულად“ და ტრადიციული ეროვნული ფასეულობების დაცვით.

„რა თქმა უნდა, მსურს ევროკავშირის წევრი ვიყოთ, მაგრამ ჩვენ ჩვენი წინაპრების ღირსებაც და მემკვიდრეობაც უნდა დავიცვათ. ქალი ქალი უნდა იყოს, კაცი კი - კაცი“, - ამბობს ჭორვილელი მამია მაჭავარიანი.

ქართველთა ღირსება კი დაცული იქნება ორი კანონით, რომლებმაც, პრაქტიკულად, ევროკავშირში საქართველოს პოტენციური წევრობის პროცესი შეაჩერეს - იმიტომ, რომ მათი დებულებები ევროპული ბლოკის სტანდარტებს ეწინააღმდეგება. ეს კანონებია „ოჯახური ფასეულობებისა და არასრულწლოვანების დაცვის, ასევე უცხოური გავლენის გამჭვირვალობის შესახებ, რომლებიც, როგორც ოპოზიცია აცხადებს, რუსული სამართლებრივი აქტების ასლებს წარმოადგენენ.

ევროპა შორეული ხდება?!

საქართველოს დედაქალაქის მცხოვრებთა ნაწილი შეშფოთებულია, რომ ქვეყნის შანსი ევროკავშირის წევრობაზე მცირდება. „არჩევნებში „ქართული ოცნების“ გამარჯვება სხვა არაფერია, თუ არა ხელისუფლების უზურპაცია“, - ამბობს 38 წლის გიორგი, რომელიც გვარს არ ასახელებს, ვაითუ დევნა დაუწყონ, - „ჩვენ ევროკავშირთან ინტეგრაცია უნდა გავაღრმავოთ. რუსეთთან დაახლოებას კი არცერთი ნორმალური ქვეყანა არ ცდილობს. პრორუსუსლი ორიენტაცია თვითმკვლელობას ნიშნავს, რადგან მოსკოვი არანაირი შეთანხმების პირობებს არ იცავს“.

ოპოზიცია მწვავედ აკრიტიკებს „ქართული ოცნების“ ომის წინააღმდეგ მიმართულ კურსს და მას პროპაგანდისტულს უწოდებს, ზოგიერთები კი თვლიან, რომ მმართველ პარტიის მხრიდან ამგვარი ლოზუნგების წარმოჩენა ხელისუფლებაში დარჩენასა და ერთპარტიული მმართველი სისტემის შენარჩუნებას ემსახურება.

პარტია „საქართველოსათვის“ ლიდერის გიორგი გახარიას განცხადებით, ბიძინა ივანიშვილისა და „ქართული ოცნების“ პოლიტიკაში მომხდარი ცვლილებები - პრორუსული გადახრები - იმითაა გამოწვეული, რომ ევროკავშირში გაწევრიანება ხელისუფლების როტაციას ნიშნავს: „მისი მთავარია მიზანია ხელისუფლების შენარჩუნება. იგი ხედავს, რომ ევროპული დემოკრატია ხელისუფლების არჩევნების გზით შეცვლას ითვალისწინებს“.

მაგრამ არჩევნების შედეგების წინააღმდეგ მიმდინარე საპროტესტო აქციები ისეთივე ძლიერი და ფართო არ არის, როგორიც გაზაფხულზე მიმდინარეობდა ზემოთ ხსენებული კანონების მიღების დროს. ეს ნიშნავს, რომ ოპოზიცია გამოფიტულია. მათ ვერც დასავლეთი ვერ უწევს სათანადო დახმარებას. ბრიუსელს შეუძლია გარკვეული ზეწოლა მოახდინოს „ქართულ ოცნებაზე“, მაგრამ ევროპელი ჩინოვნიკების რეაქცია აწონილ-დაწონილია: დამკვირვებლებმა ნამდვილად დააფიქსირეს დარღვევები, მაგრამ მათ თავი შეიკავეს იმის განცხადებაზე, რომ არჩევნები გაყალბდა და ხმები მოპარულია.

არჩევნებში მომხდარი ყველა დარღვევის დეტალურად გამოკვლევა დროს მოითხოვს - კვირეებს და შეიძლება თვეებსაც, თანაც საკმაოდ რთულია მათი დამტკიცება-დადასტურება. „ჩვენ ახლა ისეთ სიტუაციასთან გვაქვს საქმე, როცა დასავლეთს არ სურს ხისტი ნაბიჯები გადადგას საკმარისი მტკიცებულებების გარეშე, ოპოზიციას კი საკმარისი მტკიცებულებები არ აქვს“, - ამბობს ჯონ დიპირო საერთაშორისო რესპუბლიკური ინსტიტუტიდან.

ბიძინა ივანიშვილი აშკარად იმაზე დებს თავის ფსონს, რომ ევროპა საქართველოსადმი ინტერესს დაკარგავს. ჯერ კიდევ ზაფხულში იგი აცხადებდა, რომ აშშ-ის საპრეზიდენტო არჩევნებში დონალდ ტრამპის გამარჯვება რუსეთ-უკრაინის ომს დაასრულებს. „ჩვენ მაქსიმუმ ერთი წელი გვაქვს, რომ ეს ყველაფერი მოვითმინოთ, შემდეგ კი [დასავლეთის] გლობალური და რეგიონული ინტერესები შეიცვლება, მათთან ერთად კი შეიცვლება ინტერესები საქართველოს მიმართაც“, - ამბობდა ბიძინა ივანიშვილი, - ომის დასრულებასთან ერთად კი ყველა გაუგებრობა ევროპასთან და ამერიკასთან გაქრება“.

წყარო: https://www.washingtonpost.com/world/2024/11/21/georgia-russia-elections-influence/

 

более
голосование
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
голосование
Кстати