USD 2.7323
EUR 2.9577
RUB 2.9934
Tbilisi
«TRT - Türkiye Radyo ve Televizyon» (თურქეთი): „რატომ არის თურქეთი მნიშვნელოვანი ენერგიით მდიდარი ქვეყნებისთვის?“
Date:  101

თურქეთის ტელედიომაუწყებლობის TRT-ის (Türkiye Radyo ve Televizyon) ვებ-გვერდზე გამოქვეყნებულია სტატია სათაურით „რატომ არის თურქეთი მნიშვნელოვანი ენერგიით მდიდარი ქვეყნებისთვის?“, რომელშიც განხილულია თურქეთის როლი ევროპაში ერაყული, ირანული, თურქმენული, რუსული, კატარული და აზერბაიჯანული ენერგეტიკული რესურსების მიწოდების თვალსაზრისით.

გთავაზობთ პუბლიკაციას შემოკლებით:

თურქეთი, ევრაზიისა და ახლო აღმოსავლეთის ენერგეტიკული რეზერვების ევროპაში მიწოდებისთვის  გზაჯვარედინზე მდებარეობს.

ამ მიზეზით დაიწყო თურქეთის ენერგოცენტრად ქცევის პროექტი. ამ კონტექსტში თრაკიაში ენერგოსადგური შენდება. ასევე იგეგმება ენერგო ბირჟის დაარსება სტამბოლში, ათაშეჰირის ფინანსურ ცენტრში. პროექტით თურქეთი აღარ იქნება მხოლოდ ბუნებრივი გაზისა და ნავთობის სატრანზიტო ქვეყანა. ის გახდება ქვეყანა, რომელიც უშუალოდ აწარმოებს ენერგეტიკულ ვაჭრობას.

თურქეთის გარშემო არსებულ ყველა ქვეყანას სურს მონაწილეობა მიიღოს ზემოთ აღნიშნულ პროექტში, რადგან რესურსების არსებობის გარდა, მყიდველთა რაოდენობის გაზრდა თანაბრად მნიშვნელოვანია ენერგორესურსების მფლობელ ქვეყნებისთვის.

ერაყი: ქვეყანას აქვს 9 ნავთობის უდიდესი მარაგი მსოფლიოში, დაახლოებით 150 მილიარდი ბარელი ნავთობის მარაგით. ბუნებრივი აირის მარაგი შეესაბამება მსოფლიო მარაგის 1,9%-ს. ერაყისა და თურქეთის მიერ ერთობლივად განხორციელებული განვითარების გზისა და ფავის პორტის პროექტები დიდ გავლენას მოახდენს საერთაშორისო კონიუნქტურაზე. 2028 წელს დაგეგმილი პროექტის დასრულება, სუეცის არხისა და კეთილი იმედის კონცხის ხაზებს დაემატება. ერაყის ნახშირწყალბადების რესურსების გარდა, ყურის რეგიონის ენერგორესურსების ტრანსპორტირება შესაძლებელია ევროპასა და აღმოსავლეთ ხმელთაშუა ზღვაში თურქეთის გავლით. განვითარების გზის პროექტის დასრულების შემდეგ, შესაძლოა, დღის წესრიგში დადგეს ერაყსა და თურქეთს შორის ბუნებრივი აირისა და ნავთობის ახალი მილსადენების მშენებლობაც.

ირანი: თეირანის მთავრობას აქვს დაახლოებით 156 მილიარდი ბარელი ნედლი ნავთობის მარაგი და 34 ტრილიონი კუბური მეტრი ბუნებრივი აირის მარაგი. ამჟამად თურქეთსა და ირანს შორის გადის ბუნებრივი აირის მილსადენი, რომელიც ყოველწლიურად საშუალოდ 6 მილიარდ კუბურ მეტრ ბუნებრივ აირს ატარებს. თუმცა, ირანის ადმინისტრაცია დიდი ენთუზიაზმით არის დაინტერესებული თავისი ბუნებრივი აირის ევროპაში თურქეთის გავლით ტრანსპორტირებასთან დაკავშირებით. ენერგეტიკული ცენტრის შექმნის შემდეგ, ანკარა დარწმუნებულია, რომ თეირანი კარზე დააკაკუნებს ევროპაში ნავთობის მიყიდვის მიზნით.

აზერბაიჯანი: ქვეყანას აქვს 1,5 მილიარდი ტონა ნავთობი და 2,2 ტრილიონი კუბური მეტრი ბუნებრივი აირის მარაგი, რომელიც დადასტურებულია დღევანდელი ტექნოლოგიით. არსებული ბუნებრივი გაზსადენით თურქეთში ყოველწლიურად 12 მილიარდი კუბური მეტრი ბუნებრივი აირი იგზავნება. ამ გაზის 6 მილიარდი კუბური მეტრი ევროპის ქვეყნებში TAP-ის მილსადენით ტრანსპორტირდება. უახლოეს წლებში მილსადენის გამტარუნარიანობის გაორმაგება იგეგმება. მოგვიანებით, შესაძლოა დღის წესრიგში დადგეს ახალი მილსადენების მშენებლობაც.

რუსეთი: რუსეთი, დაახლოებით 38,9 ტრილიონი კუბური მეტრი მარაგით, მსოფლიოში ყველაზე მდიდარი ქვეყანაა ბუნებრივი აირით. რუსეთი ასევე მეექვსე ადგილზეა მსოფლიოში 107 მილიარდ 804 მილიონი ბარელი ნავთობის მარაგით. რუსეთს სურს იყოს თურქეთის ენერგეტიკული ჰაბის მთავარი მიმწოდებელი. ომის დროს, „ჩრდილოეთის ნაკადის“ ფუნქციონირების დაკარგვამ რუსეთი აიძულა მთლიანად თურქეთს მიბრუნებოდა. რუსეთს, რომელიც ამ გზით მთლიანად გვერდს აუვლის უკრაინას, სურს გაზარდოს ბუნებრივი აირის ევროპაში გაყიდვები თურქეთის გავლით. რუსეთი თავისი ენერგეტიკული ცენტრის მსოფლიოსთვის გადაცემასთან ერთად „თურქული ნაკადი 2“-ის განხორციელებას გეგმავს.

თურქმენეთი: შეფასებულია, რომ 15 ტრილიონი კუბური მეტრი ბუნებრივი აირის უდიდესი მარაგით მე-4 ქვეყანაა. ქვეყანა ყოველწლიურად თითქმის 100 მილიარდ კუბურ მეტრ ბუნებრივ აირს აწარმოებს. თურქმენეთი თითქმის მთელ ბუნებრივ აირს ყიდის ჩინეთს. ამ მიზეზით, ქვეყანა მიზნად ისახავს საკუთარი რესურსების დივერსიფიკაციას. ცოტა ხნის წინ თურქეთსა და თურქმენეთს შორის ბუნებრივ გაზზე თანამშრომლობის ხელშეკრულება გაფორმდა. ორ ქვეყანას შორის პროექტი მიზნად ისახავს თურქმენეთის ბუნებრივი აირის ბაქოში ტრანსპორტირებას ტანკერებით და TANAP-ის ხაზით მისი ჯერ თურქეთში, შემდეგ კი ევროპის ქვეყნებში გადატანას.

კატარი: ნავთობის მთლიანი მარაგი შეფასებულია 25,2 მილიარდ ბარელად. ქვეყანას, რომელიც ყოველდღიურად აწარმოებს 75,9 მილიონ ტონა ნავთობს, ასევე აქვს 24,7 ტრილიონი კუბური მეტრი ბუნებრივი აირის მარაგი. კატარი, რომელიც ყურის ერთ-ერთი ქვეყანაა, რომელიც ახორციელებს დიდი რაოდენობით ბუნებრივ აირს ექსპორტს ევროპაში, 2020 წლის შემდეგ გაზარდა თავისი ექსპორტი ევროპის ქვეყნებში 65 პროცენტზე მეტი რაოდენობით. ერაყის, ფავის პორტის პროექტს ასევე მოუთმენლად ელის კატარი. ფავის პორტის პროექტის წყალობით, ქვეყანა მიზნად ისახავს გააგზავნოს თავისი ბუნებრივი აირი და ნავთობი ევროპის ქვეყნებში თურქეთის გავლით ტრანსპორტირების ხარჯების შემცირებით.

საუდის არაბეთი: საუდის არაბეთი მეორე ადგილზეა ნავთობის ყველაზე მაღალი მარაგის მქონე ქვეყნებს შორის. საუდის არაბეთს აქვს 266 მილიარდი ბარელი ნავთობის მარაგი. ქვეყანა ყოველდღიურად დაახლოებით 10 მილიონ ბარელ ნედლ ნავთობს აწარმოებს და ამ ნავთობის 7 მილიონი ექსპორტზე გადის. საუდის არაბეთს ასევე აქვს დაახლოებით 9 ტრილიონი კუბური მეტრი ბუნებრივი აირის მარაგი. საუდის არაბეთი მჭიდროდ არის დაინტერესებული ერაყის ფავის პორტით და განვითარების გზების პროექტებით, რაც ხელს შეუწყობს მის გახსნას ევროპაში თურქეთის გავლით.

აღმოსავლეთ ხმელთაშუა ზღვა: შეფასებულია, რომ აღმოსავლეთ ხმელთაშუა ზღვაში არის 1,7 მილიარდი ბარელი ნავთობი და 3,5 ტრილიონი კუბური მეტრი ბუნებრივი აირის მარაგი, სადაც ამჟამად დიდი დავებია სამხრეთ კვიპროსის ბერძნული ადმინისტრაციის ცალმხრივი ნაბიჯების გამო.

წყარო: https://www.trt.net.tr/georgian/programebi/2024/03/25/energetikuli-dg-is-cesrigi-13-2024-2119994

 

 ა

business
საქველმოქმედო ფონდი "ქართუ" ისანში 16 კორპუსის აშენებას გეგმავს - გრგ-ს დეტალები

ისნის რაიონში, ბერი გაბრიელ სალოსის ქუჩაზე საქველმოქმედო ფონდი "ქართუ" 16 შენობისგან შემდგარი უბნის მშენებლობას გეგმავს.

გარემოს რეგულირების გეგმა საკრებულოსთან უკვე შეთანხმებულია. გრგ-ში ბოლო ცვლილებები 2024 წლის 2 მაისს შევიდა. კორექტირებული დოკუმენტის მიხედვით, ტერიტორია მოიცავს გაბრიელ სალოსის გამზირს 116-დან 124 ნომრამდე. წარდგენილი განცხადების მიხედვით, ყველაზე დაბალი შენობა 10 -სართულიანი, ყველაზე მაღალი შენობა კი, 36-სართულიანი იქნება.

კომპლექსში ჯამში ნავარაუდევი ბინების რაოდენობა 2500 ერთეულია. მათი საცხოვრებელი ინტენსივობის კ-2 ფართობი დაახლოებით შეადგენს 202592 კვ.მ-ს.

ფეხსაცმელების ფაბრიკის ყოფილ ტერიტორიას, საჯარო რეესტრის ამონაწერის მიხედვით, სამი მფლობელი ჰყავს:

  • შპს „ელიტა ბურჯი“;
  • სააქციო საზოგადოება „ისანი-ქართუ“;
  • შპს „ივერია 90“.

აქედან, შპს „ივერია 90“-ია შპს „ელიტა ბურჯის“ შვილობილი კომპანიაა, რომლის 100%-იან წილს თავის მხრივ ფონდი „ქართუ“ ფლობს. სააქციო საზოგადოება „ისანი-ქართუ“ (რომელიც ამავე მისამართზე ბერი გაბრიელ სალოსის გამზ. 116ა-შია რეგისტრირებული) კი „ქართუ ფონდის“ შვილობილი კომპანიაა, რომლის თავმჯდომარე ბესიკ დემეტრაშვილი, „ქართუ ბანკის“ სამეთვალყურეო საბჭოს წევრია.

რაც შეეხება თავად პროექტს, თბილისის საკრებულოში წარგენილი განმარტებითი ბარათის მიხედვით, მთლიან საპროექტო ტერიტორიაზე იგეგმება 16 კორპუსის მშენებლობა, რომელთა ძირითადი ნაწილი არის შერეული ფუნქციის. კერძოდ:

  • ნაკვეთი #1 -ის ფართია: 11850 კვ.მ.
    ფუნქციური ზონა: სსზ-1
    საცხოვრებელი ფუნქცია - 75%
    საზოგადოებრივ საქმიანი ფუნქცია - 25%
    საცხოვრებელი ფუნქციის ნამატი ფართის 4% = 840.04 კვ.მ
  • ნაკვეთი #2 -ის ფართია: 6690 კვ.მ.
    ფუნქციური ზონა: სპეცზ-1 (4544 კვ.მ.); რზ-1 (2146 კვ.მ.)
    სარეკრეაციო ფუნქცია;
    საგანმანათლებლო ფუნქცია
  • ნაკვეთი #3 -ის ფართია: 18340 კვ.მ.
    ფუნქციური ზონა: სსზ-1
    საცხოვრებელი ფუნქცია - 90%
    საზოგადოებრივი ფუნქცია - 10%
    საცხოვრებელი ფუნქციის ნამატი ფართის 4% = 1513.20 კვ.მ
  • ნაკვეთი #4 -ის ფართია: 21916 კვ.მ.
    ფუნქციური ზონა: სსზ-1
    საცხოვრებელი ფუნქცია - 90%
    საზოგადოებრივი ფუნქცია - 10%
    საცხოვრებელი ფუნქციის ნამატი ფართის 4% = 1877.20 კვ.მ
  • ნაკვეთი #5 -ის ფართია: 15360 კვ.მ.
    ფუნქციური ზონა: სსზ-1
    საცხოვრებელი ფუნქცია - 90%
    საზოგადოებრივი ფუნქცია - 10%
    საცხოვრებელი ფუნქციის ნამატი ფართის 4% = 1349.40 კვ.მ
  • ნაკვეთი #6 -ის ფართია: 2764 კვ.მ.
    ფუნქციური ზონა: სზ-6
    საცხოვრებელი ფუნქცია
    საზოგადოებრივი ფუნქცია: მცირე კომერციული ფართებით
  • ნაკვეთი #7 -ის ფართია: 5822 კვ.მ.
    ფუნქციური ზონა: ტზ-1
    სატრანსპორტო ფუნქცია
    ფუნქცია: გზა.

"ქართუს" მიერ წარდგენილი ბარათის მიხედვით, იქიდან გამომდინარე, რომ აღნიშნული პროექტი საკმაოდ მოცულობითია და საჭიროებს დეტალურ არქიტექტურულ დამუშავებას ინდივიდუალური ბლოკების მიხედვით შესაბამისად სექტრონ N-1;3;4;5 ში ფუნქციური შერევის პროცენტულობა ბლოკების მიხედვით დაზუსტდება არქიტექტურული პროექტის შეთანხმების ეტაპზე მაღალი კლასის საცხოვრებელი პირობების შექმნის მიზნით.

ასევე იგეგმება კომპლექსის მაცხოვრებლებისთვის საერთო სარგებლობის 4 სპორტული მოედნის მოწყობაც.

აუცილებელი მიწისქვეშა ავტოსადგომების რაოდენობა დაანგარიშდება კანონმდებლობის შესაბამისად, ხოლო დამატებით 140 ერთეული პარკინგი განთავსდება გარე ტერიტორიისთვის.

კომპანიის მიერ საკრებულოში წარდგენილი წერილით ირკვევა, ის, რომ "ქართუს" თვლის, რომ კომპლექსის მშენებლობას სუსტი მხარეები არ გააჩნია.

წყარო: https://bm.ge/

See all
Survey
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
Vote
By the way