USD 2.7428
EUR 2.8772
RUB 2.6387
თბილისი
საბჭოთა კავშირის ბოლო წელი, რისი წარმოდგენაც დღეს შეუძლებელია: ბრენდირებული მატარებელი „საქართველო“, მოსკოვიდან თბილისში დონბასისა და სოხუმის გავლით მიდის - Kalaki.ge.
თარიღი:  924

საბჭოთა კავშირის ბოლო წელი, რისი წარმოდგენაც დღეს შეუძლებელია: ბრენდირებული მატარებელი „საქართველო“, მოსკოვიდან თბილისში დონბასისა და სოხუმის გავლით მიდის.

ეს არის სსრკ-ის ცხოვრების ბოლო წელი. წითელი იმპერია უკვე იშლება, მაგრამ ერთიანი სატრანსპორტო სისტემა ჯერ კიდევ არსებობს. მოსკოვიდან საქართველოში მატარებლები ყოველდღიურად ჩამოდიან – თბილისის, წყალტუბოსა, ბორჯომის მიმართულებით. ელექტრომატარებლები მოძრაობენ თელავში, ცხინვალში, სოხუმსა და სოჭში. მიკროავტობუსებს შორის მგზავრებისთვის ბრძოლა ჯერ კიდევ არ არის, ამიტომ მხოლოდ ერევანში შეგიძლიათ დღეში 5-6-ჯერ წასვლა დაჯავშნილი ადგილით ან კუპეთი.

დიახ, ხშირად ბილეთები არ არის, მით უმეტეს მაშინ, თუ ზაფხულის სეზონია და თუ ყველას სურს, სტუმრად ან ზღვის სანაპიროზე დასასვენებლად წასვლა. რკინიგზის სალაროებთან რიგები, ხალხმრავლობა და ცხარე კამათია. ქვედა ადგილებზე განსაკუთრებული ტაციაობაა! საჭირო ოთახთან მოშორებით ადგილებს ირჩევენ, რადგან მთელი ღამე მოსაწევად დარბიან და კარს აჯახუნებენ, შესაბამისად ძილი შეუძლებელია…

ჯერ საზღვრებიც არ არის, ამიტომ განრიგში პასპორტისა და საბაჟო კონტროლისათვის ადგილები არ მოიპოვება. საქართველოს რესპუბლიკის მთელი ქსელი გამოიყენება: მატარებლები ჯვარში ჩადიან ენგურის ჰიდროელექტროსადგურზე, მიდიან დედოფლის-წყაროში, ვალეში, ტყიბულში და ტყვარჩელშიც კი – ის ახლა უკვე სრულიად მოჩვენებათა ქალაქად ქცეულა.

ამიერკავკასიის რკინიგზა, თავისი ცენტრით თბილისში, მოიცავს ტერიტორიას რსფსრ, კრასნოდარის მხარეში ვესელიდან ნახიჩევანის ნორაშენამდე (ახლანდელი შარური) – დიაგრამაზე დეპარტამენტების მიხედვით იასამნისფერი, მწვანე და წითელი ფერებითაა მონიშნული:

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

საქალაქთაშორისო მატარებლები ყველა მისაბმელიანი და გრძელია, ჩვეულებრივ 18-22 ვაგონით. მაგალითად, მოსკოვი – ვალე, სადგურები ხაშურიდან ბორჯომამდე და ახალციხემდე.

ამიერკავკასიის რკინიგზის იმდროინდელი ლიდერი, სწრაფი ბრენდირებული მატარებელი „საქართველო“ იყო. ის 45 საათი მოძრაობდა: რუსეთის დედაქალაქიდან კურსკში, ორელში, ბელგოროდში, შემდეგ გადაკვეთავდა უკრაინის უხილავ საზღვარს, ჩამოვიდოდა და მგზავრები აყავდა ხარკოვში, გორლოვკაში, ილოვაისკში… შემდეეგ, ისევ ბრუნდებოდა რუსეთის ტერიტორიაზე – ტაგანროგში. როსტოვში, კრასნოდარში, გორიაჩი კლიუჩში. და მიუყვებოდა შავი ზღვის სანაპიროს: ტუაფსე, სოჭი, სოხუმი.

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

საბოლოო ჯამში, მატარებელი ზღვის სანაპიროდან, სამტრედიის, ხაშურისა და გორის მთავარი მაგისტრალის გავლით გეზს თბილისისაკენ იღებდა. საინტერესოა, რომ მას ისევე, როგორც სხვა საქალაქთაშორისო მატარებლებს, დიდუბეში 10-წუთიანი სავალდებულო გაჩერება ჰქონდა.

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

მატარებელს სახელად „საქართველოს“ ბორჯომისაკენ მიმავალი პირდაპირი ვაგონები, მოსკოვსა და ხარკოვში ებმებოდა. მატარებელს ასევე ჰქონდა რესტორანი და ერთი SV (უფრო კომფორტული) კლასის ვაგონი.

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

მეორე „მთავარ“ მატარებლად ითვლებოდა No35/36 მოსკოვი – წყალტუბო, რომელიც იმავე მარშრუტს გადიოდა, როგორსაც ბრენდირებული „საქართველო“. ქუთაისში ის ცალკე განშტოების ლიანდაგზე, ცნობილი კურორტისაკენ მიემართებოდა და ტურისტები უამრავ სანატორიუმში მიჰყავდა. საინტერესოა, რომ წყალტუბოს მატარებელში მე-10, მე-11 და მე-12 ვაგონები მხოლოდ უცხოელ ტურისტებს ჰქონდათ დაჯავშნილი, მე-11 ასევე იყო SV. რიგით საბჭოთა მოქალაქეებს ამ ვაგონებით მგზავრობის უფლება არ ჰქონდათ.

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

იგივე სქემას მიჰყვებოდა ყოველდღიური მარშრუტი No47/48 მოსკოვი – ბათუმი. მისი თავისებურება იყო უწყვეტი გაჩერებები. სამტრედიის შემდეგ თითქმის ყველა სანაპირო სადგურზე ჩერდებოდა – ურეკსა და ოჩხამურში თითო სამი წუთი, ნატანებსა და ქობულეთში ხუთი წუთი, ჩაქვში კი რვა წუთი. მატარებელი მახინჯაურშიც კი ჩერდებოდა, თუმცა იმ წლებში სოფელი ჯერ კიდევ არ იყო ქალაქის შემადგენლობაში.

1991 წელს ბათუმში მატარებლები ქუჩებში ჭავჭავაძის სადგურამდე გადიოდნენ. შენობაში, რომელიც ახლა ბანკს უკავია, სალაროები და მოსაცდელი იყო განთავსებული.

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში
აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

შიდა საქალაქთაშორისო მატარებელი ოზურგეთიდან ან სამტრედიიდან უკანასკნელ სადგურამდე:

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

კერძოდ სადგური:

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

ასევე, საქართველოს ტერიტორიაზე მოძრაობდა ყოველდღიური მატარებლები „აფხაზეთი“ მიმართულებით მოსკოვი – სოხუმი, „დრუჟბა“ მიმართულებით მოსკოვი – ერევანი, ხოლო შიდა მატარებლებს შორის, მაღალი სტატუსი ჰქონდა მატარებელს No159/160 „იმერეთი“-ს მიმართულებით თბილისი – სამტრედია.

ძველი დედაქალაქის სადგური:

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

გარდა ამისა, მოქმედებდა ჩვეულებრივი სწრაფი და სამგზავრო მატარებლები როსტოვი-ერევანი, კიევი-თბილისი და რამდენიმე სხვა. ზაფხულში სამგზავრო მოძრაობას ემსახურებოდა, დამატებითი სეზონური მარშრუტები მოსკოვიდან და ლენინგრადიდან, როგორიცაა სოჭი – ერევანი. ასევე, თბილისი და ბათუმი აგზავნიდნენ პირდაპირ ვაგონებს ვოლგოგრადში, არხანგელსკსა და ხარკოვში.

შიდა გადაადგილებისათვის დადიოდა მატარებლები თბილისი – ჯვარი, თბილისი – საჩხერე, თბილისი – ახალციხე (და ცალკე ვალეში), ბრენდირებული “ივერია” თბილისი – სოჭი, თბილისი – თელავი, თბილისი – ტყიბული, თბილისი – სოხუმი (მისაბმელიანი ვაგონებით ტყვარჩელამდე), თბილისი – წყალტუბო.

ყოფილი “ბორჯომის სადგური” დედაქალაქში, ახლა ბაზრობადაა ქცეული:

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

ერევანის ღამის მარშრუტი „ნაირი“-ს სახელს ატარებდა, ბათუმიდან ტრანსფერის გარეშე იყო შესაძლებელი ფოთში, საჩხერეში, წყალტუბოში, ხოლო ქუთაისიდან სოხუმში გადაადგილება.

სსრკ-ს დასასრულისათვის, საგარეუბნო მოძრაობა ძალიან განვითარებული დარჩა. ოთხი წყვილი მატარებელი მიდიოდა გარდაბნისკენ, ორი დედოფლის-წყაროსკენ, გორის, ხაშურის, ზესტაფონის მიმართულებით. ელექტრომატარებლები დადიოდნენ სადახლოში, კაზრეთში, წნორში, ცხინვალში. ისინი არა მხოლოდ დედაქალაქიდან, არამედ დადიოდნენ რესპუბლიკის შიგნით, სხვადასხვა ქალაქებს შორის.

მთლიანობაში შეიძლება ითქვას, რომ მას შემდეგ სარკინიგზო მიმოსვლა საგრძნობლად შემცირდა. ბევრი სადგური დაკეტილია და ბევრი მათგანის დემონტაჟიც მოხდა. ალაზნის ველზე ლიანდაგები გამოუყენებელია, წყალტუბოსა და ტყიბულში აღარ ისმის ელმავალის სასტვენის ხმა და რა თქმა უნდა, კომუნიკაცია ოკუპირებულ ტერიტორიებთან გაწყდა.

ეს არ არის ის, რაც ადრე იყო, მაგრამ ცხოვრება ფოლადის რელსებზე კვლავ გრძელდება!

წყარო:https://kalaki.ge/

მსოფლიო
«The Daily Telegraph» (დიდი ბრიტანეთი): „ტრამპმა ისეთი ამერიკა მიიღო, რომელიც რომის იმპერიას ჰგავს დაცემის პერიოდში“

ბრიტანული გაზეთი „დეილი ტელეგრაფი“ (The Daily Telegraph) აქვეყნებს სტატიას სათაურით „ტრამპმა ისეთი ამერიკა მიიღო, რომელიც რომის იმპერიას ჰგავს დაცემის პერიოდში“ (ავტორი - ტიმ სტენლი, ისტორიკოსი, პოლიტიკური მიმომხილველი).

გთავაზობთ პუბლიკაციას მცირე შემოკლებით:

კემბრიჯის უნივერსიტეტის ლექტორი ასეთ ისტორიას ჰყვება: ერთხელ სტუდენტ ქალიშვილისთვის გასაუბრება ჩაუტარებია რომაელ კლასიკოსებზე და, როგორც ხდება ხოლმე, გოგონას ვერაფერი ვერ უთქვამს. ბევრს ეცადა პროფესორი - ხან აქედან მიუდგა, ხან იქიდან, ხან მიანიშნა, მაგრამ ამაოდ. ბოლოს ლექტორი შეევედრა - „მითხარი, საერთოდ რაიმე თუ იცი რომაული სამყაროდან, არაფერმა არ დაგაინტერესა?“. პაუზა. სტუდენტი ფიქრობს და ბოლოს გახარებული ამბობს: „გლადიატორი“. ლექტორს იმედი მიეცა, იქნებ რაიმე ვრცლად იცის გლადიატორებზეო და ჰკითხა: „და რამ დაგაინტერესა „გლადიატორში“ - რომის პოლიტიკამ, კულტურამ, საზოგადოებამ?“. „რასელ ქროუმ“, - უპასუხა გოგონამ. ლექტორს უკანასკნელი იმედი გაუქრა...

გასულ კვირას ლონდონში, კინოთეატრ Imax-ში „გლადიატორი II“-ს ვუყურე. ვფიქრობ, მასში რასელ ქროუ რომ არ თამაშობს, ფილმისთვის ძალიან დიდი დანაკლისია, თუმცა რიდლი სკოტმა თავის ქმნილებაში საკუთარი სათქმელი მაინც თქვა.

კრიტიკოსების ნაწილი აღნიშნავს, რომ სიქველი უფრო ნიჰილისტურია, ვიდრე ორიგინალი, რომელიც ეკრანზე 2000 წელს გამოვიდა. პირველ ფილმში ნათქვამი იყო, რომ მარკ ავრელიუსის - იმპერატორისა და ფილოსოფოსის - რომის იმპერიის გარდაქმნის იდეა იმედიანად გამოიყურებოდა, მაგრამ მისი ვაჟის, იმპერატორ კომოდუსის მმართველობის დროს ყველაფერი წყალში ჩაიყარა. მართალია, გენერალ მაქსიმუს დეციმუს მირიდის მსგავს კარგ ადამიანებს სიტუაციის გამოსწორება შეეძლოთ, მაგრამ, სამწუხაროდ, ვერ მოხერხდა.

ამერიკა, როგორიც 2000 წლის 11 სექტემბრამდე [იგულისხმება მომხდარი ტერაქტების თარიღი] არსებობდა, შეიძლება იმდროინდელ რომად ჩავთვალოთ, როცა იმპერიის ხელისუფლების გეგმები „დიდი იმედების მომცემი“ იყო. ფილმში მარკ ავრელიუსის მმართველობიდან ორი ათეული წლის შემდეგ „გლადიატორი II“-ის სლოგანი გახდა „რომი უნდა დაეცეს“ - იმიტომ, რომ იმპერია შიგნიდან დალპა და გარდაქმნას საჭიროებდა. რომს მართავენ ტყუპი ძმები - იმპერატორები სეპტიმიუს გეტა და სეპტიმუს კარაკალა, ისინი გაუთავებლად ომობენ ბარბაროსებთან და რომის მოსახლეობას სპორტის სასტიკი სახეობით ართობენ, კონსულად კი მაიმუნს ნიშნავენ. იმპერატორების გარემოცვა, თანამედროვე გაგებით, ზელიბერალურია...

დღევანდელი ამერიკელი კონსერვატორები (ჩათვალე - რესპუბლიკელები) თვლიან, რომ ამერიკა ბოლო წლებში ლიბერალური რომის მიერ დაშვებულ შეცდომებს იმეორებს.

ნაციონალისტები მიუთითებენ, რომ ლიბერალურმა რომმა თავშესაფარი მისცა გოთებს (ბარბაროსებს), რომლებმაც საბოლოო ჯამში იმპერია გაძარცვეს და დაანგრიეს; ქრისტიანები რომაელ ლიბერალებს სექსუალურ თავაშვებულობაში ადანაშაულებენ, ხოლო მკაცრი ინდივიდუალისტები - საომარი სულის დაკარგვაში. „რომი დაეცა იმიტომ, რომ რომაელებმა რომაელების გაჩენა და აღზრდა შეწყვიტეს“, - თქვა ამას წინათ ილონ მასკმა ინტერვიუში. ტრადიციულად, მდიდრულ საზოგადოებაში უფრო ცოტა ბავშვი იბადება, რაც ამ საზოგადოების ელიტას აიძულებს სამუშაო ძალის იმპორტი განახორციელოს და დაქირავებულების იმედად იყოს. ამგვარ საზოგადოებაში ცენტრალური ადგილი უჭირავს კულტურული თვითმკვლელობის იდეას. ყველა დროის საზოგადოებებში ხდება ომები და ეპიდემიები, მაგრამ ძლიერებს ყველაფერს უძლებენ, სუსტები კი კრახს განიცდიან.

ამერიკას ერთი მუჭა არისტოკრატიული ოჯახები მართავენ. დონალდ ტრამპს, ისევე როგორც იულიუს კეისარს (ცეზარს), ხელისუფლებაში მოსვლა დიდწილად იმიტომაც სურდა, რომ თავისი ხელშეუხებლობა შეენარჩუნებინა და პატიმრობა თავიდან აეცილებინა. ერთი შეხედვით, თითქოსდა არაკეთილშობილური ქცევაა, მაგრამ ასე აკეთებდნენ ხალხები და პოლიტიკოსები ყველა დროში.

დონალდ ტრამპის ლოზუნგი - „დავუბრუნოთ ამერიკას ძველი დიდება“ - ეხმიანება როგორც მარკ ავრელიუსისა და გენერალ მაქსიმუს დეციმუსის („გლადიატორი - I“) ოცნებას, ასევე მაქსიმუსის ვაჟის ლუციუსის („გლადიატორი II“) სურვილს - რომისათვის ძველი დიდების დაბრუნების შესახებ.

საბოლოო ჯამში, „გლადიატორი II“ არ იძლევა პასუხებს იმ პრობლემებზე, რომლებიც მასშია ნაჩვენები. მართალია, დაგმობილია კოლიზეუმის არენაზე მიმდინარე ბრძოლები, მაგრამ ახლო რაკურსით ვხედავთ გლადიატორების ყველა ტრამვას, შეტაკებაში მიღებულს. რიდლი სკოტი სიქველში კვლავ იმეორებს ინგლისურ-ამერიკულ რწმენას ღმერთივით პიროვნების მიმართ, მაგრამ ხალხის ცხოვრება ნაკლებად არის წარმოჩენილი. ფილმში არსად არავინ ლაპარაკობს მონების მდგომარეობაზე, დევნილ ებრაელებზე თუ ქრისტიანებზე, მთავარ გმირს ლუციუსს არ აქვს შედგენილი გეგმა რომში რესპუბლიკური მმართველობის აღსადგენად. ლუციუსი მხოლოდ დადებითი გმირის როლს ასრულებს, მას ხალხი მაინცდამაინც არ აინტერესებს - იმიტომ, რომ იგი იმპერატორის შთამომავალია.

წყარო: https://www.telegraph.co.uk/news/2024/11/24/trump-america-rome-gladiator-lawfare-concubines/

სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.