USD 2.7075
EUR 3.1272
RUB 3.3424
თბილისი
საბჭოთა კავშირის ბოლო წელი, რისი წარმოდგენაც დღეს შეუძლებელია: ბრენდირებული მატარებელი „საქართველო“, მოსკოვიდან თბილისში დონბასისა და სოხუმის გავლით მიდის - Kalaki.ge.
თარიღი:  1547

საბჭოთა კავშირის ბოლო წელი, რისი წარმოდგენაც დღეს შეუძლებელია: ბრენდირებული მატარებელი „საქართველო“, მოსკოვიდან თბილისში დონბასისა და სოხუმის გავლით მიდის.

ეს არის სსრკ-ის ცხოვრების ბოლო წელი. წითელი იმპერია უკვე იშლება, მაგრამ ერთიანი სატრანსპორტო სისტემა ჯერ კიდევ არსებობს. მოსკოვიდან საქართველოში მატარებლები ყოველდღიურად ჩამოდიან – თბილისის, წყალტუბოსა, ბორჯომის მიმართულებით. ელექტრომატარებლები მოძრაობენ თელავში, ცხინვალში, სოხუმსა და სოჭში. მიკროავტობუსებს შორის მგზავრებისთვის ბრძოლა ჯერ კიდევ არ არის, ამიტომ მხოლოდ ერევანში შეგიძლიათ დღეში 5-6-ჯერ წასვლა დაჯავშნილი ადგილით ან კუპეთი.

დიახ, ხშირად ბილეთები არ არის, მით უმეტეს მაშინ, თუ ზაფხულის სეზონია და თუ ყველას სურს, სტუმრად ან ზღვის სანაპიროზე დასასვენებლად წასვლა. რკინიგზის სალაროებთან რიგები, ხალხმრავლობა და ცხარე კამათია. ქვედა ადგილებზე განსაკუთრებული ტაციაობაა! საჭირო ოთახთან მოშორებით ადგილებს ირჩევენ, რადგან მთელი ღამე მოსაწევად დარბიან და კარს აჯახუნებენ, შესაბამისად ძილი შეუძლებელია…

ჯერ საზღვრებიც არ არის, ამიტომ განრიგში პასპორტისა და საბაჟო კონტროლისათვის ადგილები არ მოიპოვება. საქართველოს რესპუბლიკის მთელი ქსელი გამოიყენება: მატარებლები ჯვარში ჩადიან ენგურის ჰიდროელექტროსადგურზე, მიდიან დედოფლის-წყაროში, ვალეში, ტყიბულში და ტყვარჩელშიც კი – ის ახლა უკვე სრულიად მოჩვენებათა ქალაქად ქცეულა.

ამიერკავკასიის რკინიგზა, თავისი ცენტრით თბილისში, მოიცავს ტერიტორიას რსფსრ, კრასნოდარის მხარეში ვესელიდან ნახიჩევანის ნორაშენამდე (ახლანდელი შარური) – დიაგრამაზე დეპარტამენტების მიხედვით იასამნისფერი, მწვანე და წითელი ფერებითაა მონიშნული:

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

საქალაქთაშორისო მატარებლები ყველა მისაბმელიანი და გრძელია, ჩვეულებრივ 18-22 ვაგონით. მაგალითად, მოსკოვი – ვალე, სადგურები ხაშურიდან ბორჯომამდე და ახალციხემდე.

ამიერკავკასიის რკინიგზის იმდროინდელი ლიდერი, სწრაფი ბრენდირებული მატარებელი „საქართველო“ იყო. ის 45 საათი მოძრაობდა: რუსეთის დედაქალაქიდან კურსკში, ორელში, ბელგოროდში, შემდეგ გადაკვეთავდა უკრაინის უხილავ საზღვარს, ჩამოვიდოდა და მგზავრები აყავდა ხარკოვში, გორლოვკაში, ილოვაისკში… შემდეეგ, ისევ ბრუნდებოდა რუსეთის ტერიტორიაზე – ტაგანროგში. როსტოვში, კრასნოდარში, გორიაჩი კლიუჩში. და მიუყვებოდა შავი ზღვის სანაპიროს: ტუაფსე, სოჭი, სოხუმი.

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

საბოლოო ჯამში, მატარებელი ზღვის სანაპიროდან, სამტრედიის, ხაშურისა და გორის მთავარი მაგისტრალის გავლით გეზს თბილისისაკენ იღებდა. საინტერესოა, რომ მას ისევე, როგორც სხვა საქალაქთაშორისო მატარებლებს, დიდუბეში 10-წუთიანი სავალდებულო გაჩერება ჰქონდა.

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

მატარებელს სახელად „საქართველოს“ ბორჯომისაკენ მიმავალი პირდაპირი ვაგონები, მოსკოვსა და ხარკოვში ებმებოდა. მატარებელს ასევე ჰქონდა რესტორანი და ერთი SV (უფრო კომფორტული) კლასის ვაგონი.

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

მეორე „მთავარ“ მატარებლად ითვლებოდა No35/36 მოსკოვი – წყალტუბო, რომელიც იმავე მარშრუტს გადიოდა, როგორსაც ბრენდირებული „საქართველო“. ქუთაისში ის ცალკე განშტოების ლიანდაგზე, ცნობილი კურორტისაკენ მიემართებოდა და ტურისტები უამრავ სანატორიუმში მიჰყავდა. საინტერესოა, რომ წყალტუბოს მატარებელში მე-10, მე-11 და მე-12 ვაგონები მხოლოდ უცხოელ ტურისტებს ჰქონდათ დაჯავშნილი, მე-11 ასევე იყო SV. რიგით საბჭოთა მოქალაქეებს ამ ვაგონებით მგზავრობის უფლება არ ჰქონდათ.

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

იგივე სქემას მიჰყვებოდა ყოველდღიური მარშრუტი No47/48 მოსკოვი – ბათუმი. მისი თავისებურება იყო უწყვეტი გაჩერებები. სამტრედიის შემდეგ თითქმის ყველა სანაპირო სადგურზე ჩერდებოდა – ურეკსა და ოჩხამურში თითო სამი წუთი, ნატანებსა და ქობულეთში ხუთი წუთი, ჩაქვში კი რვა წუთი. მატარებელი მახინჯაურშიც კი ჩერდებოდა, თუმცა იმ წლებში სოფელი ჯერ კიდევ არ იყო ქალაქის შემადგენლობაში.

1991 წელს ბათუმში მატარებლები ქუჩებში ჭავჭავაძის სადგურამდე გადიოდნენ. შენობაში, რომელიც ახლა ბანკს უკავია, სალაროები და მოსაცდელი იყო განთავსებული.

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში
აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

შიდა საქალაქთაშორისო მატარებელი ოზურგეთიდან ან სამტრედიიდან უკანასკნელ სადგურამდე:

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

კერძოდ სადგური:

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

ასევე, საქართველოს ტერიტორიაზე მოძრაობდა ყოველდღიური მატარებლები „აფხაზეთი“ მიმართულებით მოსკოვი – სოხუმი, „დრუჟბა“ მიმართულებით მოსკოვი – ერევანი, ხოლო შიდა მატარებლებს შორის, მაღალი სტატუსი ჰქონდა მატარებელს No159/160 „იმერეთი“-ს მიმართულებით თბილისი – სამტრედია.

ძველი დედაქალაქის სადგური:

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

გარდა ამისა, მოქმედებდა ჩვეულებრივი სწრაფი და სამგზავრო მატარებლები როსტოვი-ერევანი, კიევი-თბილისი და რამდენიმე სხვა. ზაფხულში სამგზავრო მოძრაობას ემსახურებოდა, დამატებითი სეზონური მარშრუტები მოსკოვიდან და ლენინგრადიდან, როგორიცაა სოჭი – ერევანი. ასევე, თბილისი და ბათუმი აგზავნიდნენ პირდაპირ ვაგონებს ვოლგოგრადში, არხანგელსკსა და ხარკოვში.

შიდა გადაადგილებისათვის დადიოდა მატარებლები თბილისი – ჯვარი, თბილისი – საჩხერე, თბილისი – ახალციხე (და ცალკე ვალეში), ბრენდირებული “ივერია” თბილისი – სოჭი, თბილისი – თელავი, თბილისი – ტყიბული, თბილისი – სოხუმი (მისაბმელიანი ვაგონებით ტყვარჩელამდე), თბილისი – წყალტუბო.

ყოფილი “ბორჯომის სადგური” დედაქალაქში, ახლა ბაზრობადაა ქცეული:

აი, როგორ იყო! გადავფურცლოთ საქართველოს სსრკ-ის განრიგი: მატარებლები მოსკოვიდან თბილისსა და წყალტუბოში, ადგილობრივი მატარებლები თელავში, გაგრასა და ცხინვალში

ერევანის ღამის მარშრუტი „ნაირი“-ს სახელს ატარებდა, ბათუმიდან ტრანსფერის გარეშე იყო შესაძლებელი ფოთში, საჩხერეში, წყალტუბოში, ხოლო ქუთაისიდან სოხუმში გადაადგილება.

სსრკ-ს დასასრულისათვის, საგარეუბნო მოძრაობა ძალიან განვითარებული დარჩა. ოთხი წყვილი მატარებელი მიდიოდა გარდაბნისკენ, ორი დედოფლის-წყაროსკენ, გორის, ხაშურის, ზესტაფონის მიმართულებით. ელექტრომატარებლები დადიოდნენ სადახლოში, კაზრეთში, წნორში, ცხინვალში. ისინი არა მხოლოდ დედაქალაქიდან, არამედ დადიოდნენ რესპუბლიკის შიგნით, სხვადასხვა ქალაქებს შორის.

მთლიანობაში შეიძლება ითქვას, რომ მას შემდეგ სარკინიგზო მიმოსვლა საგრძნობლად შემცირდა. ბევრი სადგური დაკეტილია და ბევრი მათგანის დემონტაჟიც მოხდა. ალაზნის ველზე ლიანდაგები გამოუყენებელია, წყალტუბოსა და ტყიბულში აღარ ისმის ელმავალის სასტვენის ხმა და რა თქმა უნდა, კომუნიკაცია ოკუპირებულ ტერიტორიებთან გაწყდა.

ეს არ არის ის, რაც ადრე იყო, მაგრამ ცხოვრება ფოლადის რელსებზე კვლავ გრძელდება!

წყარო:https://kalaki.ge/

საზოგადოება
მეუფე შიო - განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო და არც არასდროს მოაკლდება

მხოლოდ გულმოწყალე ადამიანმა შეიძლება დაიმკვიდროს სასუფეველი, - ამის შესახებ საპატრიარქო ტახტის მოსაყდრემ, სენაკისა და ჩხოროწყუს მიტროპოლიტმა შიომ (მუჯირი)სულთმოფენობიდან ოცდამეერთე კვირას, ღირსი გაბრიელ აღმსარებლისა და სალოსის ხსენების დღეს ქადაგების დროს განაცხადა.

მიტროპოლიტის თქმით, ცათა სასუფევლის დამკვიდრებისთვის საჭიროა, ისე მოვალბოთ ჩვენი გული, რომ მასში შემოვიდეს სულიწმინდის მადლი, რომელიც ფერს უცვლის ადამიანს...

მისივე განცხადებით, დღევანდელ მსოფლიოში, როდესაც ასეთი სულიერი ძნელბედობაა, ჩვენ განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო და არც არასდროს მოაკლდება“.

„სახელითა მამისათა და ძისათა და სულისა წმინდისათა.

ძვირფასო მამებო, დედებო, ძმებო და დებო, გილოცავთ დღევანდელ კვირა დღეს, რომელიც დაემთხვა ღირსი გაბრიელ სალოსისა და აღმსარებლის ხსენებას. შეგვეწიოს მისი მადლი და ლოცვა ჩვენ და სრულიად საქართველოს.

გადმოგცემთ მისი უწმინდესობის და უნეტარესობის, კათოლიკოს-პატრიარქ ილია II-ის მოლოცვას და კურთხევას.

დღეს წაკითხული იყო იგავი სახარებიდან მდიდარსა და ლაზარეზე. ეს ორი ადამიანია, ორი სახეა წარმოდგენილი ჩვენ წინაშე. მდიდარს საერთოდ არ ენაღვლებოდა, რომ მის კართან იწვა მძიმე ავადმყოფი და გლახაკი, სრულიად გულგრილი იყო მისი ბედისადმი. ლაზარე კი ძალიან მოკრძალებული იყო. მას ის კი არ უნდოდა, რომ მდიდრის სუფრიდან ლანგრით მიეტანათ მისთვის საჭმელი, არამედ იმას ნატრობდა, რომ ძირს დაცვენილი ნამცეცი მაინც შეხვედროდა. იმდენად ავად იყო, რომ სიარულიც კი არ შეეძლო. ამ მდიდარს ეს ამბავი სრულიად არ აღელვებდა, ის იმდენად გართული იყო თავისი ნადიმებით და ფუფუნებით. გარდაცვალების შემდეგ ყველაფერი შეიცვალა, ღარიბი აღმოჩნდა აბრაამის წიაღში, მდიდარი კი - ცეცხლოვან გეენიაში, ჯოჯოხეთში.

რატომ მოხდა ასე? რაზეა ეს იგავი, საერთოდ?

ეს იგავი არის მოწყალებაზე. ასე იმიტომ მოხდა, ძვირფასო ძმებო და დებო, რომ ღმერთი არის მოწყალე. მხოლოდ გულმოწყალე, მოწყალე გულის მქონე ადამიანმა შეიძლება დაიმკვიდროს სასუფეველი. ვერცერთი ულმობელი, ვერცერთი უსიყვარულო, სასტიკი, ბოროტი ადამიანი სასუფეველს ვერ დაიმკვიდრებს, რაგინდ ბევრი დამსახურება ჰქონდეს ამ დედამიწაზე, იმიტომ რომ ცათა სასუფეველი არ არის ის, რაც გაიცემა რაღაც დამსახურებების სანაცვლოდ, არამედ ცათა სასუფევლის დამკვიდრებისთვის საჭიროა, ისე მოვალბოთ ჩვენი გული, რომ მასში შემოვიდეს სულიწმინდის მადლი, რომელიც ფერს უცვლის ადამიანს და ხარბიდან გადააქცევს ხელგაშლილად, ამპარტავნიდან - თავმდაბლად, შურიანიდან - მოსიყვარულედ, ნაყროვანიდან - მმარხველად და ა. შ. არცერთი ულმობელი ადამიანისთვის, ვინც არ არის მოწყალე გულის მქონე, ეს ფერისცვალება შესაძლებელი არ არის. ვერ მოხდება ეს სასწაული მის სულში. ვიმეორებ: რატომ? - იმიტომ, რომ ასეთი ადამიანის სულში სულიწმინდის მადლი ვერ შემოდის.

ამიტომ მთელი ცხოვრება უნდა იღვაწოს ადამიანმა ქმედით სიყვარულში, რომ ეს ლმობიერება და მოწყალება ისწავლოს. სწორედ ამაზეა დღევანდელი იგავი, რომ ვისწავლოთ ეს თვისებები, ეს სათნოებები და ჩვენი ცხოვრების შედეგად ამ მდიდრის მსგავსად არ აღმოვჩნდეთ ცეცხლოვან გეენიაში, არამედ მოვემზადოთ მარადისობასთან შესახვედრად. ეს ცხოვრება იმისთვის გვაქვს მოცემული, რომ ღირსეულად მოვემზადოთ მარადისობაში გადასვლისთვის, როცა იქნება სამსჯავრო ჩვენი, როცა წარვდგებით სამსჯავროზე. თუმცა სამსჯავრო არის მთელი ცხოვრება, ადამიანი ამ ცხოვრებაშივე გამოუტანს განაჩენს თავის თავს და აკეთებს არჩევანს, თუ სად იქნება მარადისობაში.

თუ ამ ცხოვრებაში შეიძინე შური, უმოწყალობა, სიძვა, ვერცხლისმოყვარეობა, ამპარტავნება და სხვა ასეთი ვნებები, მარადისობაშიც თან წაგყვება ეს თვისებები, იქაც ასეთი იქნები. მაგრამ უფალს უნდა, რომ შეიძინო სიმდაბლე, სიყვარული, ლოცვა, მოთმინება, სულგრძელება, მოწყალება. რატომ? - იმიტომ, რომ თვითონ არის ასეთი უფალი ჩვენი იესო ქრისტე; და თუ ეს თვისებები გექნება, მაშინ ის თავისთან წაგიყვანს და გაცხონებს.

ძვირფასო ძმებო და დებო, მაგრამ ეს ადამიანის დახმარების გარეშე შეუძლებელია. თუ ადამიანს ეს არ უნდა, ყველაფერი ამაო იქნება, ხოლო თუ უნდა და იღვწის ამისთვის, მაშინ უფალი აუცილებლად შეეწევა მას, განკურნავს ამ ვნებებისგან და აცხონებს.

ასე რომ, დავფიქრდეთ ამ იგავზე: ვინ ვართ ჩვენ - მდიდარი თუ ლაზარე? და თუ ჩვენს თავში ჯერ კიდევ ვხედავთ ამ უმოწყალო მდიდრის თვისებებს, გონს მოვიდეთ, სანამ კიდევ გვაქვს ფიზიკური და სულიერი ძალები, რომ ფერი ვიცვალოთ და გამოვსწორდეთ.

დღეს არის ღირსი გაბრიელ სალოსისა და აღმსარებლის ხსენება. საოცარი სიხარული სუფევს დღეს ჩვენს მსახურებაზე, ძალიან ბევრი ხალხია შეკრებილი. გილოცავთ ამ დღესასწაულს. შეგვეწიოს მამა გაბრიელის ლოცვა და მადლი.

იგი იყო სრულიად გამორჩეული ადამიანი და მოღვაწე ჩვენი ეკლესიის უახლეს ისტორიაში. მოგეხსენებათ, ის მოღვაწეობდა ათეისტურ პერიოდში და მრავალ ადამიანს გაუნათა გზა უფლისკენ, რისთვისაც იგი მრავალჯერ ტანჯეს, დევნეს, გვემეს და დააპატიმრეს. ის ამ თავის დიდ სულიერებას ფარავდა სალოსობის ღვაწლით. ამის გამო, მრავალჯერ შეშლილი ეგონათ, მაგრამ, როგორც ამბობს პავლე მოციქული: „სულელი იგი ღვთისა უბრძენეს არს კაცთა“ (1 კორ. 25). თავისივე სიცოცხლეში ის მრავალ სასწაულს აღასრულებდა და მისი გარდაცვალების შემდეგ კიდევ უფრო მეტი სასწაული სრულდება, ადამიანები მოდიან არამხოლოდ საქართველოს სხვადასხვა კუთხიდან, არამედ მსოფლიოს სხვადასხვა მხარიდან და წმინდა გაბრიელის ლოცვით უფალი მათ უსრულებს თხოვნას და ანიჭებს სულიერ და ხორციელ კურნებებს.

დღეს, დღევანდელ მსოფლიოში, როდესაც ასეთი სულიერი ძნელბედობაა, ჩვენ განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო, საქართველოს არასდროს მოჰკლებია სულიწმინდის მადლი და არც არასდროს მოაკლდება.

მაშ, დღეს, მისი ხსენების დღეს, განსაკუთრებით ვევედროთ ღირს გაბრიელს, აღმსარებელსა და სალოსს, რომ მისი ლოცვით უფალმა დაიფაროს და გააძლიეროს ჩვენი ქვეყანა, ჩვენი ეკლესია, გააძლიეროს და ადღეგრძელოს სრულიად საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქი ილია II და შეგვეწიოს ღირსი მამა გაბრიელი, რომ ამ ლაზარეს მსგავსად, უფალმა დაგვამკვიდროს აბრაამის წიაღში, რათა დავტკბეთ იმ გამოუთქმელი სიკეთეებით, რომლებიც „თვალს არ უნახავს და ყურს არ სმენია“ (1 კორ. 2,9), რისი ღირსიც დაე, გავმხდარიყავით მადლითა და კაცთმოყვარებითა უფლისა ჩვენისა იესო ქრისტესითა, რომელსაც შვენის ყოველი დიდება, პატივი და თაყვანისცემა, თანა მამით და სულიწმინდითურთ, აწ და მარადის და უკუნითი უკუნისამდე. ამინ.

ჩვენთან არს ღმერთი!“, - განაცხადა მეუფე შიომ.

სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.