USD 2.6711
EUR 2.8453
RUB 2.8623
თბილისი
მარია მონტესორი - 40 რჩევა მშობლებისთვის
თარიღი:  1794

წყარო  hppt//www.magma.ge

(მარია მონტესორის წიგნის - "მონტესორის ენციკლოპედიის" - მასალების მიხედვით) 

მთარგმნელი: ნინო ტურაბელიძე

 

მარია მონტესორის სახელი ყველა მშობლისთვის ცნობილია. ეს ის ადამიანია, რომლის დახმარებით ათასობით ბავშვი ჭკვიანი და თავდაჯერებული გაიზარდა, რომელსაც უყვარდა ისინი და ყოველ პატარა ადამიანს, როგორც პიროვნებას ეპყრობოდა. მისი მცნებების მიმდევარმა ტიმ სელდინმა, რომელიც 40 წლის განმავლობაში მონტესორის სკოლაში ასწავლიდა, შესანიშნავი წიგნი "მონტესორის ენციკლოპედია" დაწერა.

ეს წიგნი ბედნიერი, ჭკვიანი და თავდაჯერებული ბავშვის აღზრდასა და მშობლის ყველა საკითხის მოგვარებაში შეგიწყობთ ხელს.

გთავაზობთ მარია მონტესორის და ტიმ სელდინის ბავშვის განვითარების და აღზრდის 40 პრინციპს.

1. ყველა მასწავლებელი მშობელი არ ხდება, მაგრამ ყველა მშობელი უნდა იყოს მასწავლებელი.

2. ნუ განუსაზღვრავთ თქვენს შვილებს მიმართულებას, არამედ მიყევით მათ. ბავშვებს თავიანთ საჭიროებებსა და ინტერესებზე ბევრი რამ შეუძლიათ "მოგვითხრონ", თუ დროს გამოვძებნით და ყურადღებას მივაქცევთ.

3. ძველი ანდაზა ამბობს: ბავშვებს ცხოვრება ასწავლის. მარია მონტესორიც ასე თვლის.

4. ნუ შეარცხვენთ ბავშვს მისი საქციელის გამო, წინააღმდეგ შემთხვევაში მხოლოდ ერთს ისწავლის: მრისხანებას.

5. სიცოცხლის პირველ წლებში მუსიკის მოსმენა ბავშვისთვის მნიშვნელოვანია და განვითარების სტიმული ხდება. დაბადებიდანვე ესაუბრეთ და უმღერეთ. იავნანა და სიმღერები ადრეული ბავშვობის მოგონებებში ღრმად აღიბეჭდება. ბავშვის ოთახში აჟღერებული მუსიკის ჰანგები და რიტმი მუსიკალური განათლების საფუძველს აყალიბებს.

montesor1

6. ბავშვები, რომლებსაც პატივისცემით ეპყრობიან და მხარს უჭერენ, ემოციურად უფრო მდგრადები არიან, ვიდრე ისინი, რომელთაც მუდამ ყველაფრისგან იცავენ.

7. პატარები ოცნებობენ, იყვნენ მოზრდილთა სამყაროს ნაწილი. მათ შრომა ისევე მოსწონთ, როგორც თამაში, თუკი ამის ნებას აძლევენ.

8. ძალიან პატარებსაც სურთ დამოუკიდებლად მოახერხონ ბევრი რამ. როდესაც ბავშვებს ეხმარებით თავად იმოქმედონ, თქვენ მას საკუთარი ძალების რწმენას უნერგავთ.

9. თუ ბავშვს ვასწავლით, რომ ყოველ ნივთს საკუთარი ადგილი აქვს, რომელიც გამოყენების შემდეგ კვლავ უნდა მივუჩინოთ, ის ამას სწრაფად აითვისებს და წესრიგის მოთხოვნილება ჩამოუყალიბდება.

10. თუ ბავშვი სათამაშოს გატეხავს, არ გადააგდოთ ის, შეეცადეთ შეაკეთოთ და შეკეთების პროცესი სახალისო თამაშად აქციეთ.

montesor2

11. ასწავლეთ ბავშვს ფრთხილად მოექცეს სათამაშოებს და ნივთებს. არ გაუბრაზდეთ, თუკი რამეს გატეხავს, აჯობებს აჩვენოთ, როგორ გამოიყენოს სწორად ესა თუ ის სათამაშო.

12. დართეთ ნება ბავშვს, რამე გააფუჭოს ან გატეხოს. ეს გამოცდილება მას მომავალში დაეხმარება, სწორად გამოიყენოს ჭურჭელი.

13. შეცდომები - კარგი მეთოდია იმის საჩვენებლად, ესა თუ ის მოქმედება როგორ უნდა შესრულდეს სწორად და გადაიჭრას წარმოქმნილი პრობლემები. ნება მიეცით ბავშვებს, შეცდომები დაუშვან, ისინი ასე სწავლობენ.

14. საკუთარ თავზე ზრუნვა - ხელების დაბანა თუ კბილების გამოხეხვა - ბავშვს საკუთარ ძალებში რწმენას უმყარებს.

15. ბავშვებმა არ იციან, თავი როგორ გაართვან ყოველივე იმას, რასაც მოზრდილები აკეთებენ, ჩვენ კი ხშირად გვეჩვენება, რომ უფრო მარტივია, ყველაფერი თავად ვაკეთოთ. მაგრამ თუ ხელსაყრელ პირობებს შევუქმნით და ბავშვს მოთმინებით ნაბიჯ-ნაბიჯ ვასწავლით, ახალ ჩვევებს გამოვუმუშავებთ და შრომას მივაჩვევთ.

montesor3

16. პატარები არად დაგიდევენ დისციპლინას, წესებს და სასჯელს, მაგრამ უტყუარად გრძნობენ უპირობო სიყვარულს. ჯერჯერობით ვერ არჩევენ, რა არის სწორი და რა არა. ისინი აწმყოთი ცხოვრობენ და თუ რაიმე სურთ, აუცილებლად "ახლავე".

17. მართალია ბავშვები ბევრად განსხვავდებიან ზრდასრულთაგან, მაგრამ ყოველი მათგანი - პატარა პიროვნებაა, რომელიც ჩვენს გვერდითაა და ყველა სურათს, ბგერას, სუნსა და შეხებას იმახსოვრებს. როდესაც ამას ვაცნობიერებთ, უფრო შეგნებულად ვეკიდებით იმას, თუ რა შთაბეჭდილებას ახდენს ჩვენი მოქმედებები და სიტყვები ბავშვზე.

18. დაბადებიდან პირველი საათები ჩვილის ცხოვრების სენსიტიური პერიოდია, როდესაც მას მშობლებთან განსაკუთრებულად ახლო კავშირი უყალიბდება.

19. ბავშვებს მოსწონთ, როცა მათ ნაზად ეჟღურტულებიან, უმღერიან, ესაუბრებიან. ეს მათ ყურადღებას იპყრობს. მტირალი ჩვილის დასაწყნარებლად ყველაზე უკეთესია, მას ლექსები წავუკითხოთ, იავნანა ვუმღეროთ და ფრთხილად დავარწიოთ.

20. პატარა ბავშვები სიცოცხლის პირველივე წლებში უნდა გრძნობდნენ, რომ მშობლიურ სახლს ეკუთვნიან. საბავშვო ავეჯი ბავშვს ეხმარება, თავი კომფორტულად იგრძნოს სამყაროში, სადაც ყველაფერი ზრდასრულებზეა გათვლილი.

21. პატარებს უყვართ და წესრიგის ძლიერი მოთხოვნილება აქვთ. ოთახებში, სადაც ბავშვი დიდ დროს ატარებს, სივრცე იმგვარად მოაწყვეთ, რომ მისთვის სისუფთავის შენარჩუნება ადვილი იყოს. ამან საოცარი ზაგავლენა შეიძლება იქონიოს მისი პიროვნების განვითარებაზე.

montesor4

22. გახსოვდეთ, რომ ბავშვი პატარა ადამიანია! ის შეიძლება შეშინდეს, მოიწყინოს ან მარტოსულდ იგრძნოს თავი. ან საშინელება დაესიზმროს. ბავშვს ყურადღებით დააკვირდით, მოუსმინეთ მას. და სულ მალე შეუცდომლად მიხვდებით, რის თქმას ცდილობს ის თქვენთვის.

23. სიყვარულის და პატივისცემის ატმოსფეროში პატარას სწრაფად უვითარდება თქვენი სიტყვების გაგების უნარი და მათზე გაცნობიერებულ რეაგირებას იწყებს. ბავშვი აგვყვება, როცა მას თავაზიანად ვექცევით და იმეორებს ჩვენს ქცევებს.

24. ყველა მშობელი ზნეობის მასწავლებელია. ჩვენი მიზანია, ბავშვს მორალური ღირებულებები ვაჩვენოთ და მათ შესაბამისად ცხოვრება ვასწავლოთ. ამ დროს ბავშვს საკუთარი თავის პატივისცემა უყალიბდება და შედეგად ძლიერ მეგობრობასაც ადვილად შეძლებს. ის ურთიერთობაში ლაღი და სასიამოვნო იქნება.

25. უმჯობესია, ბავშვს სწორი საქციელი ვუკარნახოთ, ვიდრე დაველოდოთ, როდის მოუვა შეცდომა და შემდეგ დავტუქსოთ.

26. ბავშვი თავიდანვე უნდა გრძნობდეს, რომ შეუძლია იყოს ის, რასაც წარმოადგენს. თუ ის ჩათვლის, რომ მშობლების მოლოდინს არ ამართლებს და მათ იმედს უცრუებს, თავს უბედურად იგრძნობს.

27. როცა ბავშვი ისტერიკაშია, მშობლებს უჭირთ თავის გაკონტროლება. მაგრამ გახსოვდეთ: თქვენ უფრო ასაკოვანი და გამოცდილი ხართ, ამიტომ მოიქეცით როგორც ზრდასრული.

montesor5

28. ბევრი მშობელი დარწმუნებულია, რომ "დისციპლინა" "დასჯას" ნიშნავს. სინამდვილეში ეს "აღზრდას" ნიშნავს.

29. წესების სიმკაცრეს ყველა ბავშვი ამოწმებს. ეს მომწიფების პროცესის ნაწილია. ამგვარად ბავშვი უფრო იმ გრძნობებს ამჟღავნებს, რომლებიც თავად არ ესმის, და ზრდასრულის რეაქციით საკუთარ ემოციებთან გამკლავებას სწავლობს.

30. შეეცადეთ ბავშვებს არასოდეს მიმართოთ რიტორიკული კითხვებით, მაგალითად: "რამდენჯერ გაგიმეორო?" პასუხად მიიღებთ: "არ ვიცი, მამა, რამდენჯერ უნდა გამიმეორო!" სულელურ კითხვაზე სულელურ პასუხს მიიღებთ.

31. უაზრო სიჯიუტეს თითქმის გააქარწყლებთ, თუ ბავშვს გონივრულ ფარგლებში დამოუკიდებლობას და პასუხისმგებლობას მიანიჭებთ, რათა მან თავი ზრდასრულად და დამოუკიდებლად იგრძნოს.

32. ბავშვს ეთამაშეთ ისე, რომ მან დახვეწილი ქცევა ისწავლოს, და ამგვარად ის თავაზიანი და კარგად აღზრდილი იქნება.

33. ბავშვი სამყაროს საკუთარი სიმაღლიდან აღიქვამს. შეეცადეთ სამყაროს მისი თვალით შეხედოთ და თქვენ ამქვეყნად ყველაფრით გაოცებას ისწავლით.

montesor6

34. ბავშვის სამყაროში დრო უფრო ნელა გადის. მოერგეთ მის რიტმს, შეჩერდით და მასთან ერთად შეისწავლეთ ის, რამაც დააინტერესა, იქნება ეს ჭიანჭველა თუ უჩვეულო ყვავილი. იყავით მომთმენი.

35. ბავშვისთვის სამყაროს შეცნობა მაშინაა საინტერესო, როდესაც თავად აკეთებს რამეს და არა მაშინ, როდესაც მას ამის შესახებ უყვებიან.

36. ცოცხალი ბუნების შესწავლისგან მიღებულ სიხარულს ვერ გადაწონის ვერანაირი წიგნი ბუნებაზე, თუნდაც ლამაზი სურათებითა და საინტერესო ფაქტებით.

37. მშობლებს შეუძლიათ, შვილებს ადამიანებთან მშვიდობიანად და ჰარმონიაში ცხოვრება ასწავლონ. ამისთვის საჭიროა, ბავშვს სხვადასხვა ქვეყნები გავაცნოთ და სხვადასხვა კულტურებისადმი ინტერესი გავუღვივოთ, სანამ ბავშვები ჯერ კიდევ შიშებისა და ცრურწმენებისგან თავისუფალი არიან.

montesor7

38. სამეცნიერო ექსპერიმენტებისთვის თქვენი სახლი იდეალური ადგილია, რომლებიც ბავშვს ეხმარება გაიგოს, როგორაა სამყარო მოწყობილი.

39. სიცოცხლის პირველი ექვსი წელი ყველაზე მნიშვნელოვანია ბავშვის აღზრდისთვის.

40. ბავშვის საკუთარი მნიშვნელობის გრძნობა პირდაპირ კავშირშია, როგორ შეძლებს ის სწავლას, როგორ გამოიმუშავებს ახალ უნარებს და როგორ აითვისებს ახალ ინფორმაციას.

კულტურა
პარიზის წიგნის ფესტივალზე საქართველოს მწერალთა სახლი ეროვნული სტენდით პირველად არის წარმოდგენილი
კულტურის სამინისტროს მხარდაჭერით 12-14 აპრილს საქართველოს მწერალთა სახლი 2024 წლის პარიზის წიგნის ფესტივალზე ეროვნული სტენდით პირველად მონაწილეობს.
Grand Palais Éphémère–ში ფესტივალისა და საქართველოს ეროვნული სტენდის გახსნას მწერალთა სახლის დირექტორი ქეთევან დუმბაძე, საქართველოს საგანგებო და სრულუფლებიანი ელჩი საფრანგეთის რესპუბლიკაში გოჩა ჯავახიშვილი და ლიტერატურული სფეროს წარმომადგენლები ესწრებოდნენ.
საქართველოს ეროვნული სტენდის პრეზენტაცია გაიმართა ღონისძიებით - „ჰაგიოგრაფიიდან პოსტმოდერნიზმამდე“. მწერალთა სახლის სტენდის სტუმრებს, ქართული მწერლობის გაცნობასთან ერთად, საინტერესო კალიგრაფიულ აქტივობაში ჩართვის შესაძლებლობა ჰქონდათ. კალიგრაფმა გიორგი სისაურმა მათ ქართული ანბანით დაუწერა სასურველი სიტყვები, გამონათქვამები, ფრაზები, სახელები და ა. შ. ასევე გაიმართა ღონისძიება, სახელწოდებით, „თექვსმეტსაუკუნოვანი უწყვეტი ლიტერატურული პროცესი“, რომელიც განიხილავს ქართულ ლიტერატურას, ქართულ-ფრანგულ ლიტერატურულ ურთიერთობებსა და ქართული და ევროპული ლიტერატურის კავშირს.
პირველ საფესტივალო დღეს გამართულ პანელ-დისკუსიაში მონაწილეობა მიიღეს საქართველოს საგანგებო და სრულუფლებიანმა ელჩმა საფრანგეთის რესპუბლიკაში გოჩა ჯავახიშვილმა და ფრანგული ფილოლოგიის დოქტორმა, პროფესორმა, ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის რომანული ფილოლოგიის ფაკულტეტის ხელმძღვანელმა ბელა ხაბეიშვილმა. შეხვედრას ასევე ესწრებოდნენ უცხოელი გამომცემლები, ლიტერატურული აგენტები, მედიის წარმომადგენლები და ქართული სათვისტომოს საპატიო წევრები.
ფესტივალის მსვლელობისას ქართულ სტენდზე დაგეგმილია არაერთი აქტივობა და საქმიანი შეხვედრა - PUBLISHERS MATCHMAKING. შეხვედრის მონაწილეები იქნებიან საქართველოს მწერალთა სახლი, ქართული გამომცემლობები: „სეზან ფაბლიშინგი“, „მედუზა,“ „ბაკმი“ და მთარგმნელები - მაია ვარსიმაშვილი და მაია გიორხელიძე. შეხვედრაზე განიხილავენ ქართული ლიტერატურის კატალოგს. მთარგმნელი დალი იაშვილი წარადგენს მიხეილ ჯავახიშვილის მოთხრობას - „ლამბალო და ყაშა“ და მოთხრობების კრებულს. მთავარ სცენაზე გაიმართება წიგნის - „მზე, მთვარე და პურის ყანა“ წარდგენა. წიგნს წარადგენენ ავტორი - მწერალი და კინორეჟისორი თემურ ბაბლუანი და ეროვნული კინოცენტრის წარმომადგენელი ევროპაში სოფიო ბაბლუანი. ქართველ გამომცემლებთან ერთად საქართველოს სტენდთან იქნებიან ფრანგული გამომცემლობები: LE CHERCHE MIDI, GINGKO, EDITIONS DES CARNETS DU DESSERT DE LUNE, MEDUZA, და იტალიური გამომცემლობა MODERN TIMES, რომლებიც წარმოადგენენ ფრანგულად თარგმნილ კლასიკურ და თანამედროვე ქართულ პროზასა და პოეზიას.
საქართველოს ეროვნულ სტენდზე წარმოდგენილი იქნება ბუკლეტი ქართველი ავტორების 50-ამდე ნამუშევრის სინოპსისითა და ამონაბეჭდებით ისეთი ცნობილი ნაწარმოებებიდან, როგორიც არის „შუშანიკის წამება“, „ვეფხისტყაოსანი“ და სხვა.
აღსანიშნავია, რომ პარიზის წიგნის ბაზრობა ევროპის ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი კულტურული მოვლენაა, რომელიც ყოველწლიურად გაზაფხულზე იმართება და მასში მონაწილეობას 1 200 გამომცემელი და 2 000 ავტორი იღებს. საქართველოს წელს პირველად მიეცა საშუალება, საკუთარი სტენდით ჩაერთოს საფესტივალო აქტივობებში.
ფესტივალში ეროვნული სტენდით მონაწილეობა საქართველოსთვის ძალიან მნიშვნელოვანია.
საფესტივალო აქტივობები მწერალთა სახლს, ქართველ მწერლებსა თუ გამომცემლებს დაეხმარება ლიტერატურული ურთიერთობების წარმართვაში, ქართული მწერლობის პოპულარიზაციაში, ახალი კონტაქტების მოძიებასა და მთარგმნელობითი საქმიანობის ხელშეწყობაში.
სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.