USD 2.7127
EUR 3.1386
RUB 3.3552
თბილისი
“გრიბოედოვს რომ დასცლოდა, ქართველებს გაარუსებდა, ოღონდ ამას კულტურული სარჩული ექნებოდა”
თარიღი:  2715

საქართველოში როგორც კი პოლიტიკური პროცესების დუღილი მაღალ ტემპერატურას აღწევს, რუსული პროპაგანდა მაშინვე აქტიურდება და სოციალური ქსელები პრორუსული პოსტებით ჭრელდება, რომ ჩრდილოელი მეზობელი ჩვენი ისტორიული მეგობარია, სხვა გამოსავალი არ არის, უნდა დაუყვავო, მოეფერო, არსებობს ორი რუსეთი, ერთი – პუტინის, მეორე – დიდი რუსი ხალხის და ა.შ.

 

ერთ-ერთი ასეთი მითი მე-19 საუკუნის რუს მოღვაწეს, მწერალ ალექსანდრ გრიბოედოვს უკავშირდება, რომ მას საქართველოს აყვავება სურდა, უდიდესი ეკონომიკური პროექტი შეადგინა, მაგრამ მისი განხორციელება არ დასცალდა, რადგან ირანელებმა მოკლეს.

ლიტერატურის მკვლევარი, ფილოლოგიურ მეცნიერებათა კანდიდატი, ნონა კუპრეიშვილი, ყოველგვარი ზღაპრული სარჩულის გარეშე საუბრობს გრიბოედოვზე, რომელიც ქართველი ერის საკრალურ ადგილზე, მთაწმინდის პანთეონში, დღემდე განისვენებს.

ნონა კუპრეიშვილი:

– თავის დროზე მწერალმა ოთარ ჭილაძემ დასვა კითხვა, გვინდა თუ არა ქართველებს, შევცვალოთ ჩვენი კონცეფცია რუსეთისადმი დამოკიდებულებაშიო. აქვე უნდა აღვნიშნოთ, რომ ეს არ ნიშნავს იმას, რუსეთის მისამართით რადიკალური აზრები ვაფრქვიოთ. უბრალოდ, გააზრებული პოზიცია უნდა დავიჭიროთ. იმ ქართველზე სასაცილო არავინაა, ვინც დღეს დადგება და რომელიმე რუსი მოღვაწის ლანძღვა-გინებას დაიწყებს. ეს არამარტო სასაცილოა, სიბრიყვის გამოვლინებაცაა და ძალიან სავალალოა, თუმცა ამ ურთიერთობების იმ მითების დონეზე დატოვება, რაც საბჭოთა პერიოდში იქმნებოდა, არ შეიძლება.

ალექსანდრ გრიბოედოვი თავისი დროის გამორჩეული მოღვაწე და საინტერესო ადამიანი გახლდათ. ის რუსული არისტოკრატიის ლიბერალურ ფრთას ეკუთვნოდა, ანუ იმ ადამიანებს, რომლებმაც 1825 წელს რუსეთში დეკაბრისტული აჯანყება მოაწყვეს.

– დეკაბრისტების შესახებაც ბევრი მითი არსებობს და იქნებ ამ თემასაც შევეხოთ.

– დეკაბრისტები პროგრესულად მოაზროვნე ადამიანები იყვნენ. მათ არ უნდოდათ, რუსეთი ჩამორჩენილი, ფეოდალური ქვეყანა ყოფილიყო, ახალი ფორმაციის დამყარება სურდათ. უნდოდათ, წარმოება განვითარებულიყო, ქვეყანა წინ წასულიყო და ა.შ. ჩვენ არც მაშინ გვეუბნებოდნენ და ახლა სულ აღარავის აინტერესებს, მათ კავკასიის მიმართ რა პოზიცია ჰქონდათ. არადა ამ ახალგაზრდა ოფიცრებს ისეთივე დამოკიდებულება ჰქონდათ კოლონიების მიმართ, როგორიც მეფის ხელისუფლებას.

ამ მაგალითითაც იმსხვრევა წარმოდგენა “ორი რუსეთის” არსებობის შესახებ. სამწუხაროდ, “ორი რუსეთი” არასოდეს ყოფილა. გრიბოედოვი თვლიდა, რომ, რაც დეკაბრისტებმა ვერ შეძლეს, მის რეალიზებას კავკასიაში თავად შეძლებდა. დეკაბრისტებს რომ უთანაგრძნობდა, ეს სულაც არ ნიშნავდა იმას, რომ საქართველოს მეგობარი იყო. ასეთი აზროვნება ბავშვობაა.

– მას ჰქონდა თბილისის კეთილმოწყობის გეგმა. საუბრობენ, რომ ბევრი სასიკეთო საქმის გაკეთება ჰქონდა გამიზნული.

– მან დაწერა მცირე ეკონომიკური პროექტი, მაგრამ ეს იყო იმისთვის გამიზნული, რომ მის ქვეყანას კოლონიური რეჟიმი გაცილებით მაღალ დონეზე ჰქონოდა გამართული და რუსეთი არ ყოფილიყო იმ როლში, რაზეც შემდგომში მიხეილ ჯავახიშვილი წერდა, რომ რუსეთი ურმით დადის, ჩვენთვის კისერზე თოკი აქვს მობმული, მიგვათრევს და თან გვეჩხუბება, რა ნელა მოდიხართო.

გრიბოედოვი თავისი ქვეყნის პროგრესულად მოაზროვნე შვილი, პატრიოტი იყო და სწორედ ამ სისტემის შეცვლა სურდა, თავისი ქვეყნის ინტერესებს ემსახურებოდა. შეიძლება ჩვენს ქვეყანაში ბევრი რამ მოსწონდა, მაგრამ ის ზღაპრები, რომ გრიბოედოვი მოვიდა თუ არა, მაშინვე თქვა, მსგავსი ქვეყანა არ მინახავს და მე აქედან არსად წავალო, სისულელეა!

– რა გეგმის შესრულება ჰქონდა გამიზნული რეალურად?

– მას რომ დასცლოდა, ის მიიღებდა აქტიურ მონაწილეობას ქართველების გარუსებაში, ოღონდ ამას კულტურული სარჩული ექნებოდა. მას იმ ეკონომიკური პროექტის გამო თანამემამულეები საყვედურობდნენ, თქვენ გინდათ, რუსი გლეხები საქართველოში ჩაასახლოთ და მონებად აქციოთო. ისმის კითხვა – თუ რუს გლეხებს ჩამოასახლებდნენ, ქართველები სად უნდა წასულიყვნენ?! იქნებ, როგორც ურჩი ტომები, საქართველოს ტერიტორიიდან უნდა გადასახლებულიყვნენ?!

– რას ითვალისწინებდა კონკრეტულად გრიბოედოვის ეკონომიკური პროექტი?

– რუსეთს საქართველოში ბევრი ინტერესი ჰქონდა. დაინტერესებული იყო სუბტროპიკული ნაწარმით, ვენახით, აბრეშუმით, ბამბეულით, საღებავი მცენარეებით, რაც მაშინ ძალიან ფასობდა, სამკურნალო მცენარეებით, თამბაქოთი, შაქრის ლერწმით და ა. შ.

დასავლეთ ევროპასა და ირანს შორის როცა საქართველოს გავლით ტრანზიტი გაიხსნა, 10 წლის შემდეგ რუსეთმა ეს ტრანზიტი აკრძალა. ისინი მიხვდნენ, რომ საქართველო ამ ტრანზიტიდან სარგებელს ნახულობდა, ქართული მრეწველობა და ვაჭრობა ვითარდებოდა, რუსეთის ინტერესებში კი საქართველოს გაძლიერება არ შედიოდა. მათი მიზანი საქართველოში საკუთარი ბაზრების შექმნა იყო. საქართველოს მრეწველობისა და ვაჭრობის განვითარება რუსებს, და მათ შორის გრიბოედოვს, არც უფიქრიათ.

საქართველოში დაიბეჭდა დოკუმენტური პროზა, სადაც ავტორი წერს, გრიბოედოვი იჯდა ერეკლე მეორის ოთახში, მას თვალწინ წარმოუდგა, რამდენი რამ დაატეხა რუსეთის მეფის მმართველობამ ამ ღირსეულ კაცს და შერცხვაო. მე ასეთი აზროვნება მიმაჩნია სამარცხვინოდ. გრიბოედოვს ამისი არ შერცხვებოდა, რადგან საქართველოს მიმართ მასაც იმპერიალისტური ზრახვები ჰქონდა. ის იყო ერთ-ერთი მათგანი, ვისაც სურდა, კავკასიელი ხალხებისგან ერთი დიდი ფაფა გაეკეთებინა, ყველა ტომი ერთმანეთში ხელოვნურად აეზილა.

– ირანში გრიბოედოვის მკვლელობის შემდეგ რუსეთის იმპერატორს ეკონომიკური გეგმა გრიბოედოვის სიმამრმა, ქართველმა პოეტმა, ალექსანდრე ჭავჭავაძემაც, წარუდგინა. ეს რა გეგმა იყო?

– ის ეკონომიკური მიმოხილვა უფრო იყო, ვიდრე პროექტი. თუკი გრიბოედოვის პროექტის მიხედვით, აქ რუსი გლეხები უნდა ჩამოესახლებინათ, ჭავჭავაძემ რუსეთის იმპერატორს ისღა შეჰბედა, იქნებ ჰავის გამო რუსმა გლეხებმა საქართველოში ვერ გაძლონო. შეიძლება იმ დროს ამის თქმაც თამამი ნაბიჯი იყო და აქედან მისი პროქართული ორიენტაცია ჩანს. შეიძლება ის გულის სიღრმეში მაინც რჩებოდა თავისი ქვეყნის პატრიოტად, მაგრამ საქმეებიით იმპერიალისტურ მანქანას ემსახურებოდა.

მოგეხსენებათ, რომ იგი ერთი პერიოდი ერევნის ოლქის სამხედრო გუბერნატორიც გახლდათ. იმპერიის ორგულ მსახურებს კი ასეთ თანამდებობას არ უბოძებდნენ.

– იმ ისტორიულ ფაქტს სად გავექცევით, რომ ალექსანდრე ჭავჭავაძე 1832 წლის ქართველ თავად-აზნაურთა შეთქმულებაში მონაწილეობდა, რომელიც რუსული მმართველობის დამხობას ისახავდა მიზნად. ცნობილია, რომ მას გამარჯვების შემთხვევაში სამხედრო მინისტრის პოსტი უნდა დაეკავებინა.

– ამ კითხვაზე პასუხის გაცემა ძალიან მიჭირს. 1832 წლის შეთქმულების მონაწილეთა დაპატიმრებისას ალექსანდრე ჭავჭავაძეც დააკავეს, ერთი წლის შემდეგ კი პეტერბურგში დაიბარეს, გადასცეს საკმაოდ დიდი თანხა – 300 ათასი რუბლი და საქართველოში დააბრუნეს. ჩემი კითხვა ასეთია: რუსეთის იმპერიამ რა დამსახურებისთვის უბოძა ალექსანდრე ჭავჭავაძეს ამხელა თანხა?!

ასეთ წინაპარს ცუდი არაფერი უნდა ჰკადრო, მაგრამ კითხვის დასმის უფლება ყველას აქვს. თანხა, რომელიც მას 1832 წლის შეთქმულებიდან ერთი წლის შემდეგ გადაუხადეს, მოსვენებას არ მაძლევს.

– ალექსანდრ გრიბოედოვისა და ნინო ჭავჭავაძის სიყვარულზე ლეგენდა დღემდე ხელშეუხებელია, თუმცა ზოგიერთი მკვლევარი ამბობს, რომ გრიბოედოვის მხრიდან ეს ქორწინება შეიძლება გარკვეული ანგარიშით ყოფილიყო ნაკარნახევი. თქვენ რას ფიქრობთ?

– გრიბოედოვი მოწიფული მამაკაცი იყო, როცა 16 წლის ნინო შეირთო ცოლად. არ მაქვს სურვილი, გრიბოედოვისა და ნინოს გრძნობებს შევეხო. მათ პირად განცდებში ხელის ფათური საშურ საქმედ არ მიმაჩნია. შეიძლება გრიბოედოვი მართლაც დამდგარიყო კარგი ოჯახის მამა. ის ერთგან წერს, მე ბევრი უნდა ვიშრომო ჯერ არდაბადებული შვილებისთვისო. გარსევან ჭავჭავაძის ვაჟთან, ალექსანდრესთან, დაახლოება გონივრული ნაბიჯი იყო.

– რას გვეტყვით გრიბოედოვის მკვლელობაზე, მისი ცხოვრების უკანასკნელ პერიოდზე?

– გრიბოედოვი ლიტერატურისთვის იყო დაბადებული. ის უნივერსალური განათლების ადამიანი გახლდათ. იყო პოეტი, მუსიკოსი, დრამატურგი. მისი ბრწყინვალე კალამი კი მთავრობის წინაშე მოხსენებებისა და ანგარიშის წერაში იხარჯებოდა. ის, როგორც თეირანში რუსეთის ელჩი, სპარსეთს – რუსეთთან ომში დამარცხებულ ქვეყანას – კონტრიბუციას ისეთი სიმკაცრით სთხოვდა, რომ შაჰმა ჰარამხანიდან შანდლებიც კი გამოიტანა, გადაადნო და რუსებს ფული ისე გადაუხადა.

საგულისხმოა, რომ გრიბოედოვის ტრაგიკული აღსასრულის შემდეგ ეს კონტრიბუცია შემცირდა. თეირანში რუსული საელჩო პირისაგან მიწისა აღგავეს. გრიბოედოვის ცხედარი ისე იყო დასახიჩრებული, მხოლოდ თითით იცნეს, რომელიც დუელის დროს ჰქონდა დაზიანებული.

ჩვენ დღემდე ვამბობთ, რომ გრიბოედოვი საქართველოს მეგობარი იყო და აქ იმისთვის ჩამოვიდა, რომ ქვეყანა ფეხზე დაეყენებინა. ეს ისეთივე სისულელეა, როგორიც გრიბოედოვის ლანძღვა-გინება. გრიბოედოვის საფლავს ან ძეგლებს კი არ უნდა დავავლოთ ხელი, ცნობიერებაში უნდა მოხდეს გარდატეხა. გრიბოედოვი თავისი ქვეყნის პატრიოტი, ერთგული მსახური გახლდათ და ამაში არც გასაკვირია რამე და არც – გაუგებარი.

 ირინე მჭედლიძე, სარკე

საზოგადოება
მეუფე შიო - განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო და არც არასდროს მოაკლდება

მხოლოდ გულმოწყალე ადამიანმა შეიძლება დაიმკვიდროს სასუფეველი, - ამის შესახებ საპატრიარქო ტახტის მოსაყდრემ, სენაკისა და ჩხოროწყუს მიტროპოლიტმა შიომ (მუჯირი)სულთმოფენობიდან ოცდამეერთე კვირას, ღირსი გაბრიელ აღმსარებლისა და სალოსის ხსენების დღეს ქადაგების დროს განაცხადა.

მიტროპოლიტის თქმით, ცათა სასუფევლის დამკვიდრებისთვის საჭიროა, ისე მოვალბოთ ჩვენი გული, რომ მასში შემოვიდეს სულიწმინდის მადლი, რომელიც ფერს უცვლის ადამიანს...

მისივე განცხადებით, დღევანდელ მსოფლიოში, როდესაც ასეთი სულიერი ძნელბედობაა, ჩვენ განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო და არც არასდროს მოაკლდება“.

„სახელითა მამისათა და ძისათა და სულისა წმინდისათა.

ძვირფასო მამებო, დედებო, ძმებო და დებო, გილოცავთ დღევანდელ კვირა დღეს, რომელიც დაემთხვა ღირსი გაბრიელ სალოსისა და აღმსარებლის ხსენებას. შეგვეწიოს მისი მადლი და ლოცვა ჩვენ და სრულიად საქართველოს.

გადმოგცემთ მისი უწმინდესობის და უნეტარესობის, კათოლიკოს-პატრიარქ ილია II-ის მოლოცვას და კურთხევას.

დღეს წაკითხული იყო იგავი სახარებიდან მდიდარსა და ლაზარეზე. ეს ორი ადამიანია, ორი სახეა წარმოდგენილი ჩვენ წინაშე. მდიდარს საერთოდ არ ენაღვლებოდა, რომ მის კართან იწვა მძიმე ავადმყოფი და გლახაკი, სრულიად გულგრილი იყო მისი ბედისადმი. ლაზარე კი ძალიან მოკრძალებული იყო. მას ის კი არ უნდოდა, რომ მდიდრის სუფრიდან ლანგრით მიეტანათ მისთვის საჭმელი, არამედ იმას ნატრობდა, რომ ძირს დაცვენილი ნამცეცი მაინც შეხვედროდა. იმდენად ავად იყო, რომ სიარულიც კი არ შეეძლო. ამ მდიდარს ეს ამბავი სრულიად არ აღელვებდა, ის იმდენად გართული იყო თავისი ნადიმებით და ფუფუნებით. გარდაცვალების შემდეგ ყველაფერი შეიცვალა, ღარიბი აღმოჩნდა აბრაამის წიაღში, მდიდარი კი - ცეცხლოვან გეენიაში, ჯოჯოხეთში.

რატომ მოხდა ასე? რაზეა ეს იგავი, საერთოდ?

ეს იგავი არის მოწყალებაზე. ასე იმიტომ მოხდა, ძვირფასო ძმებო და დებო, რომ ღმერთი არის მოწყალე. მხოლოდ გულმოწყალე, მოწყალე გულის მქონე ადამიანმა შეიძლება დაიმკვიდროს სასუფეველი. ვერცერთი ულმობელი, ვერცერთი უსიყვარულო, სასტიკი, ბოროტი ადამიანი სასუფეველს ვერ დაიმკვიდრებს, რაგინდ ბევრი დამსახურება ჰქონდეს ამ დედამიწაზე, იმიტომ რომ ცათა სასუფეველი არ არის ის, რაც გაიცემა რაღაც დამსახურებების სანაცვლოდ, არამედ ცათა სასუფევლის დამკვიდრებისთვის საჭიროა, ისე მოვალბოთ ჩვენი გული, რომ მასში შემოვიდეს სულიწმინდის მადლი, რომელიც ფერს უცვლის ადამიანს და ხარბიდან გადააქცევს ხელგაშლილად, ამპარტავნიდან - თავმდაბლად, შურიანიდან - მოსიყვარულედ, ნაყროვანიდან - მმარხველად და ა. შ. არცერთი ულმობელი ადამიანისთვის, ვინც არ არის მოწყალე გულის მქონე, ეს ფერისცვალება შესაძლებელი არ არის. ვერ მოხდება ეს სასწაული მის სულში. ვიმეორებ: რატომ? - იმიტომ, რომ ასეთი ადამიანის სულში სულიწმინდის მადლი ვერ შემოდის.

ამიტომ მთელი ცხოვრება უნდა იღვაწოს ადამიანმა ქმედით სიყვარულში, რომ ეს ლმობიერება და მოწყალება ისწავლოს. სწორედ ამაზეა დღევანდელი იგავი, რომ ვისწავლოთ ეს თვისებები, ეს სათნოებები და ჩვენი ცხოვრების შედეგად ამ მდიდრის მსგავსად არ აღმოვჩნდეთ ცეცხლოვან გეენიაში, არამედ მოვემზადოთ მარადისობასთან შესახვედრად. ეს ცხოვრება იმისთვის გვაქვს მოცემული, რომ ღირსეულად მოვემზადოთ მარადისობაში გადასვლისთვის, როცა იქნება სამსჯავრო ჩვენი, როცა წარვდგებით სამსჯავროზე. თუმცა სამსჯავრო არის მთელი ცხოვრება, ადამიანი ამ ცხოვრებაშივე გამოუტანს განაჩენს თავის თავს და აკეთებს არჩევანს, თუ სად იქნება მარადისობაში.

თუ ამ ცხოვრებაში შეიძინე შური, უმოწყალობა, სიძვა, ვერცხლისმოყვარეობა, ამპარტავნება და სხვა ასეთი ვნებები, მარადისობაშიც თან წაგყვება ეს თვისებები, იქაც ასეთი იქნები. მაგრამ უფალს უნდა, რომ შეიძინო სიმდაბლე, სიყვარული, ლოცვა, მოთმინება, სულგრძელება, მოწყალება. რატომ? - იმიტომ, რომ თვითონ არის ასეთი უფალი ჩვენი იესო ქრისტე; და თუ ეს თვისებები გექნება, მაშინ ის თავისთან წაგიყვანს და გაცხონებს.

ძვირფასო ძმებო და დებო, მაგრამ ეს ადამიანის დახმარების გარეშე შეუძლებელია. თუ ადამიანს ეს არ უნდა, ყველაფერი ამაო იქნება, ხოლო თუ უნდა და იღვწის ამისთვის, მაშინ უფალი აუცილებლად შეეწევა მას, განკურნავს ამ ვნებებისგან და აცხონებს.

ასე რომ, დავფიქრდეთ ამ იგავზე: ვინ ვართ ჩვენ - მდიდარი თუ ლაზარე? და თუ ჩვენს თავში ჯერ კიდევ ვხედავთ ამ უმოწყალო მდიდრის თვისებებს, გონს მოვიდეთ, სანამ კიდევ გვაქვს ფიზიკური და სულიერი ძალები, რომ ფერი ვიცვალოთ და გამოვსწორდეთ.

დღეს არის ღირსი გაბრიელ სალოსისა და აღმსარებლის ხსენება. საოცარი სიხარული სუფევს დღეს ჩვენს მსახურებაზე, ძალიან ბევრი ხალხია შეკრებილი. გილოცავთ ამ დღესასწაულს. შეგვეწიოს მამა გაბრიელის ლოცვა და მადლი.

იგი იყო სრულიად გამორჩეული ადამიანი და მოღვაწე ჩვენი ეკლესიის უახლეს ისტორიაში. მოგეხსენებათ, ის მოღვაწეობდა ათეისტურ პერიოდში და მრავალ ადამიანს გაუნათა გზა უფლისკენ, რისთვისაც იგი მრავალჯერ ტანჯეს, დევნეს, გვემეს და დააპატიმრეს. ის ამ თავის დიდ სულიერებას ფარავდა სალოსობის ღვაწლით. ამის გამო, მრავალჯერ შეშლილი ეგონათ, მაგრამ, როგორც ამბობს პავლე მოციქული: „სულელი იგი ღვთისა უბრძენეს არს კაცთა“ (1 კორ. 25). თავისივე სიცოცხლეში ის მრავალ სასწაულს აღასრულებდა და მისი გარდაცვალების შემდეგ კიდევ უფრო მეტი სასწაული სრულდება, ადამიანები მოდიან არამხოლოდ საქართველოს სხვადასხვა კუთხიდან, არამედ მსოფლიოს სხვადასხვა მხარიდან და წმინდა გაბრიელის ლოცვით უფალი მათ უსრულებს თხოვნას და ანიჭებს სულიერ და ხორციელ კურნებებს.

დღეს, დღევანდელ მსოფლიოში, როდესაც ასეთი სულიერი ძნელბედობაა, ჩვენ განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო, საქართველოს არასდროს მოჰკლებია სულიწმინდის მადლი და არც არასდროს მოაკლდება.

მაშ, დღეს, მისი ხსენების დღეს, განსაკუთრებით ვევედროთ ღირს გაბრიელს, აღმსარებელსა და სალოსს, რომ მისი ლოცვით უფალმა დაიფაროს და გააძლიეროს ჩვენი ქვეყანა, ჩვენი ეკლესია, გააძლიეროს და ადღეგრძელოს სრულიად საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქი ილია II და შეგვეწიოს ღირსი მამა გაბრიელი, რომ ამ ლაზარეს მსგავსად, უფალმა დაგვამკვიდროს აბრაამის წიაღში, რათა დავტკბეთ იმ გამოუთქმელი სიკეთეებით, რომლებიც „თვალს არ უნახავს და ყურს არ სმენია“ (1 კორ. 2,9), რისი ღირსიც დაე, გავმხდარიყავით მადლითა და კაცთმოყვარებითა უფლისა ჩვენისა იესო ქრისტესითა, რომელსაც შვენის ყოველი დიდება, პატივი და თაყვანისცემა, თანა მამით და სულიწმინდითურთ, აწ და მარადის და უკუნითი უკუნისამდე. ამინ.

ჩვენთან არს ღმერთი!“, - განაცხადა მეუფე შიომ.

სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.