USD 2.6935
EUR 3.1336
RUB 3.3397
თბილისი
ევრაზიის გლობალურ სატრანსპორტო ქსელებში საქართველოს საინვესტიციო მიმზიდველობის შეფასება (კვლევის შედეგები - ნაწილი პირველი)
თარიღი:  60

სადღეისოდ ევრაზიის გლობალურ სატრანსპორტო ქსელებში, სხვადასხვა ტიპის ფინანსური რესურსებით ინტენსიურად მთელი რიგი სატრანსპორტო ინფრასტრუქტურული პროექტები ხორციელდება.

სატრანსპორტო ინფრასტრუქტურული პროექტების ერთობლიობა ქმნის ერთიანი ევრაზიის სატრანსპორტო ქსელს, მას სხვანაირად ევრაზიის სატრანსპორტო კარკასსაც უწოდებენ.

წარმოდგენილი კვლევის მიზანია, წარმოვაჩინოთ თუ რა სახის სატრანსპორტო ინფრასტრუქტურული პროექტები ხორციელდება ევრაზიის სივრცეში, როგორია მათი საინვესტიციო მოცულობა და რაც ყველაზე მნიშვნელოვანია, რადგანაც საქართველოზე გამავალი შუა დერეფანი, ტვირთნაკადების გენერირების თვალსაზრისით მჭიდროთაა დაკავშირებული ცენტრალური აზიის ქვეყნებთან, აქცენტირებულად გვინდა გამოვყოთ ამ ქვეყნებში მიმდინარე ინფრასტრუქტურული პროექტები და მათი საინვესტიციო ტევადობა. 

კვლევაში საინვესტივიო მიმზიდევლობის თვალთახედვით წარმოდგენილი და შეფასებულია, ევრაზიის ერთიან სატრანსპორტო ქსელში საქართველოს როლი და ადგილი.

2025 წლის 1 ივლისის მონაცემებით, ევრაზიის არეალში 234 მილიარდი დოლარის  325 მსხვილი სატრანსპორტო ინფასტრუქტურული პროექტი მიმდინარეობს.

სატრანსპორტო ინფრასტრუქტურული პროექტების 90 %  ევრაზიის სატრანსპორტო დერეფნების არეალში შემავალი რკინიგზებისა და საავტომობილო მაგისტრალების მშენებლობას, რეკონსტრუქციას და მოდერნიზაციას ითვალისწინებს.

ევრაზიის ერთიანი სატრანსპორტო ქსელის განვითარებაზე მიმართული ინვესტიციების 22 % ცენტრალური აზიის ქვეყნებზე მოდის.

სადღეისოდ ცენტრალურ აზიაში 90 მიმდინარე სატრანსპორტო ინფრასტრუქტურული პროექტი ფიქსირდება, რომელთა ჯამური საინვესტიციო ღირებულება 53 მილიარდ დოლარს შეადგენს.

ცენტრალურ აზიაში სატრანსპორტო ქსელის განვითარებისკენ მიმართული  ძირითადი საინვესტიციო რესურსი – 40 მილიარდი დოლარი ტრანსკასპიური საერთაშორისო სატრანსპორტო მარშრუტის და მისი TRACECA-ს დერეფნის განშტოების  განვითარებისკენ მიმართული.

თავდაპირველად რამოდენიმე განმარტებაზე  გვინდა გავამახვილოთ ყურადღება,კერძოდ ევრაზიის სატრანსპორტო კარკასი – განედურ და მერიდიანულ ურთიერთდაკავშირებულ სატრანსპორტო დერეფნების ქსელს წარმოადგენს.

კვლევა ევრაზიის რეგიონის 13 ქვეყანას აერთიანებს: აზერბაიჯანს, სომხეთს, ავღანეთს, ბელარუსს, საქართველოს, ირანს, ყაზახეთს, ყირგიზეთს, მონღოლეთს, რუსეთს, ტაჯიკეთს, თურქმენეთს და უზბეკეთს.

კვლევის მონაცემები მოიცავს ინფორმაციას ინფრასტრუქტურული პროექტის დასახელების, მისი აღწერილობის, განმახორციელებელი ქვეყნის, სატრანსპორტო დერეფნის, ტრანსპორტის ტიპის, ინვესტიციების მოცულობის, დაფინანსების წყაროების, განხორციელების ვადების, განხორციელების სტატუსის და რიგ სხვა პარამეტრებს.

2025 წლის 1 ივლისის მონაცემებით, ევრაზიის ერთიანი სატრანსპორტო ქსელის განვითარება 325 პროექტს მოიცავს, რომელთა საერთო საინვესტიციო მოცულობა 234 მილიარდ დოლარს შეადგენს.

 

საქართველოს საინვესტიციო წილი, ევრაზიის სატრანსპორტო კარკასში გაერთიანებულ 13 სახელმწიფოთა შორის დაბალია და 2.6 მილიარდ დოლარს შეადგენს.  რაც ევრაზიის ერთიანი ქსელის საერთო საინვესტიციო  მოცულობის 1.1 % ია.

 

ევრაზიის ერთიანი სატრანსპორტო ქსელში გაერთიანებულ   საავტომობილო და სარკინიგზო პროექტების სინვესტიციო  მოცულობა 213.8 მილიარდ დოლარს შეადგენს, ორივე სატრანსპორტო სახეობის ჯამური საინვესტიციო ტევადობა  91.3 % ია.

დანარჩენი ინვესტიციები მიმართულია აეროპორტების, ლოგისტიკური ცენტრების, მოძრავი შემადგენლობის, სამდინარე ტრანსპორტის, სასაზღვრო გადასასვლელების ინფრასტრუქტურის აღჭურვაში.

ტრანსპორტის სახეობების მიხედვით ევრაზიის სატრანსპორტო კარკასის ინვესტიციების 46 % მოდის საავტომობილო გზების მშენებლობაზე, 45 % სარკინიგზო ინფრასტრუქტურის მშენებლობაზე.

რკინიგზა ევრაზიის ერთიანი სატრანსპორტო ქსელის შესაქმნელად  მეორე, ყველაზე კაპიტალდაბანდებადი სეგმენტია. რკინიგზის მშენებლობის, რეკონსტრუქციისა და მოდერნიზაციის პროექტები 105.2 მილიარდი დოლარის ინვესტიციებს მოითხოვს.

სატრანსპორტო დერეფნის ინფრასტრუქტურის განვითარებაზე დანახარჯები დამოკიდებულია თითოეული ქვეყნის ზომაზე და მისი ეკონომიკის მასშტაბებზე.

კვლევის მიხედვით ამ კომპონენტის გათვალისწინებით, სატრანსპორტო დერეფნების მოდერნიზაციაზე დანახარჯები მშპ თან ფარდობით, ყველაზე მაღალია აქვს ტაჯიკეთს, ავღანეთს და ყირგიზეთს, აღნიშნული მაჩვენებელი ასევე საკმაოდ მაღალია სომხეთსა და მონღოლეთში.

ამ ქვეყნებში  ინვესტიციების მშპ თან ფარდობის მაღალი პროცენტული მაჩვენებლები განპირობებულია ახალი ფართომაშტაბიანი – ფინანსურად ტევადი სატრანსპორტო  პროექტების განხორციელებით.

 

საქართველოში, ბოლო წლებში 0.3 მილიარი დოლარზე მეტი ღირებულების პროექტი, პრაქტიკულად არ განხორციელებულა, ამიტომაც საქართველოში ინვესტიციის მშპ თან ფარდობის მაჩვენებელი რეგიონში ერთ – ერთი ყველაზე დაბალია.

წყარო: https://transcor.ge/

გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.