USD 2.6711
EUR 2.8453
RUB 2.8623
თბილისი
ისტორია ჩეს ცნობილი ფოტოს უკან!
თარიღი:  3194

ერთ-ერთი კუბელი პუბლიცისტის მონათხრობში ვკითხულობთ: „ ბებიაჩემი ყოველღამ უნთებდა  სანთელს, მიუხედავად იმისა, რომ იცოდა  - იგი მთელი ცხოვრება ათეისტი იყო. მიდიოდა და ეჩურჩულებოდა.  როგორც წმინდანს ისე თხოვდა წყალობას და როგორც მეგობარს რჩევას. ბებია დარწმუნებული იყო, რომ ისეთი მებრძოლი სული, როგორც ჩე გევარა იყო, სამყაროს არ დატოვებდა და მის ყველა სიტყვას  გაიგონებდა.  დღესაც, როცა მე თითქმის ბებიას ასაკისა ვარ, ეს მოგონება არ გაფერმკრთალებულა, ისევე მკაფიო და ცხადია, როგორც ჩეს ის ფოტო, ყველა კუბელის კედელზე რომ კიდია“

ერნესტო გევარა დე ლა სერნას - იგივე ჩე გევარას სწორედ ეს ფოტო ითვლება ყველა დროის ყველაზე აიკონურ ფოტოსურათად. იგი შეგხვდებათ ყველგან - მაისურებზე, ქუდებზე, ტელეფონის ქეისებზე, პოსტერებზე, იუთუბზე, ფეისბუქში, სნეპჩათში და ასე შემდეგ. ფოტო რომელიც დღეს ანტიკაპიტალიზმის, მშვიდობიანი მეამბოხეობის და უბრალოდ სიმამაცის სიმბოლოა - 1960 წელს კუბაზე, კონტრრევოლუციური ტერაქტის დროს დაღუპულების დაკრძალვის დროსაა გადაღებული. ჩე  გამოსამშვიდობებელ ტექსტს უსმენდა, ფოტო კი ფიდელ კასტროს პირადმა ფოტოგრაფმა ალბერტო კორდამ გადაუღო. ფოტოზე მის  გვერდით  ფრანგი მწერლები ჟან-პოლ სარტრი და სიმონ დე ბოვუარი იდგნენ. მაშინ ამ ჯგუფური კადრისთვის ყურადღება არავის მიუქცევია. მხოლოდ 8 წლის შემდეგ, როცა  ჩე დაიღუპა, ფოტო ევროპაში გამოქვეყნდა და პოპულარული  იტალიელი გამომცემლის, მილიონერისა და მარქსისტ ფელტრინელის წყალობით გახდა. თავად ფოტოგრაფს ამ ფოტოს ავტორობით ფული არ უშოვია. სამაგიეროდ ამავე წელს ჩე გამოსახული იყო მადონას ალბომ „ამერიკულ ცხოვრებაზე“, ჟან-პოლ გოტიეს სათვალეებზე, ვერსაჩეს ტანისამოსზე.

ჩეს ცხოვრება ისევე აიკონურია, როგორც თავად ფოტო.

1918 წელს არგენტინაში ერნესტო დე ლა სერნა დაიბადა. მას შემდეგ რაც 6 თვის ერნესტო პნევმონიის მძიმე ფორმით დაავადდა, ექიმების მის უეჭველ სიკვდილს წინასწარმეტყველებდნენ, მაგრამ მშობლების უდიდესი ძალისხმევის და, ალბათ, სასწაულის წყალობით მე-20 საუკუნის ყველაზე ცნობილი მეამბოხე გადარჩა.

ერნესტო იხსენებდა, რომ ხასიათის სიმტკიცე მას დედისგან ერგო. სელია დე ლა სერნა იმდროინდელი არგენტინის ერთ-ერთი ყველაე ეპატაჟური ქალბატონი გახლდათ. მოკლედ შეჭრილ თმასა და შარვლებს ატარებდა და არც საზოგადოებაში მოწევას ერიდებოდა. ეს კი იმ დროებისთვის სრულიად წარმოუდგენელი  ქმედება იყო.  

ერნესტოს მოწოდება ადრეული ასაკიდანვე ადამიანების დახმარება იყო, განსაკუთრებით დაინტერესებული იყო კეთრით, იმ დროის ერთ-ერთი ყველაზე ვერაგი დაავადებით. სამედიცინო სასწავლებელშიც ჩააბარა და თეორიული ცოდნის მიღების გარდა პრაქტიკულადაც ცდილობდა თავისი ცოდნით მათ დახმარებოდა, ვისთვისაც მშველელი ეკონომიკური მდგომარეობის გამო არავინ იყო. სწორედ ამ მიზნით ახალგარდა ჩემ ლათინური ამერიკის მოტოციკლეტით შემოვლა გადაწყვიტა და განახორციელა კიდეც.

ეს მოგზაურობა  მის ცხოვრებაში გარდამტეხი გახდა  და იქიდან ჩამოსულმა ჩემ ზუსტად იცოდა რისთვის და ვისთვის  უნდა მიეძღვნა თავი. „მოტოციკლეტისტის დღიურებში“ ( ჩეს საავტორო წიგნი) ვკითხულობთ : „ და იმ ჯოჯოხეთში (იგულისხმება ჩილეს შახტები) დგანან გაოფლილები, გაწამებული სახით, დაკოჟრილი ხელებით და რაც ყველაზე საშინელია - უიმედო მზერით. და მე დავიფიცე, დავიფიცე რომ ჩემ წვლილს შევიტანდი - ოღონდაც ამ  ხალხს ასე აღარ ეტანჯა, ოღონდაც სახლებში ერთ დღეს ბედნიერები დაბრუნებულიყვნენ“

მოგზაურობიდან დაბრუნებულმა პროტესტის ნიშნად თავისი გვარის არისტოკრატიული წარმოშობის მიმანიშნებელი ნაწილი „ დე ლა“ ჩამოიშორა და გახდა უბრალოდ ჩე - უბრალო ხალხისთვის მებრძოლი.  

ჩე ერთ ადგილას არასდროს ჩერდებოდა, დადიოდა ქვეყნიდან ქვეყანაში, ქალაქიდან ქალაქში. მოგვიანებით იხსენებდა, რომ საკუთარი თვალით უნდოდა ენახა ყველა ის საშინელება, რაც ლათინურ ამერიკაში ხდებოდა, ამით იგი ძალებს იკრებდა და რწმუნდებოდა, რომ რადაც არ უნდა დაჯდომოდა, თავისი წვლილი შეეტანა ამ ყველაფრისთვის ბოლოს მოღებაში.  „ერთი ადამიანის სიცოცხლე მილიონჯერ უფრო ფასეულია, ვიდრე მსოფლიოს ყველა უმდიდრესი ადამიანის ქონება ერთად აღებული.“ -  ეს ჩეს სიტყვებია და ამ კრედოსთვის არც არასდროს გადაუხვევია.

სწორედ ამ მომთაბარეობის დროს შეხვდა მეხიკოში ფიდელ და რაულ კასტროებს. მათი პირველივე საუბარი 10 საათს გაგრძელდა და იქიდან გამოსულებმა უკვე იცოდნენ - რევოლუცია გარდაუვალი იყო. 
„ ჩვენ მთელი ღამე ვლაპარაკობდით, ერთმანეთის სიტყვებს ისე ვუსმენდით, როგორც საკუთარს, თავბრუ დამახვია მისმა ოპტიმიზმმა, შეუვალობამ, რადიკალურობამ. იმ ღამეს ჩვენ პრობლემებზე წუწუნი შევწყვიტეთ და რეალური სამოქმედო გეგმა დავისახეთ. დილით უკვე მის ექსპედიციაში მთავარი ექიმის როლით მივდიოდი, მაგრამ ორივემ ვიცოდით, მე იარაღს უფრო ხშირად გამოვიყენებდი, ვიდრე ლანცეტს“

თავის მხრივ ფიდელიც იმავე ღამეს იხსენებს, როგორც გარდამტეხსა და ნამდვილი გზის დასაწყისს. ჩეს გარდაცვალების შემდეგ კი იტყვის:  ”მაშინ მას ჩემზე მეტად ჩამოყალიბებული რევოლუციური იდეები ჰქონდა. თეორიისა და იდეოლოგიის მხრივ იგი ჩემზე განვითარებული იყო. ჩემთან შედარებით იგი უფრო მოწინავე რევოლუციონერი იყო. შეიძლება ისტორია გვიყვებოდეს, რომ ის მე გამომყვა, მაგრამ არა, სინამდვილეში მე გავყევი მას“.

მათი შეხვედრიდან ერთი წლის თავზე კასტრო და ჩე კუბის დიქტატორული მმართველის ბატისტას წინააღმდეგ უკვე ღიად თავიანი პატარ-პატარა პარტიზანული დაჯგუფებებით იბრძოდნენ.  დაპირისპირებამ 1 წელს გასტანა.  ყველას ეგონა, რომ ვერ გადარჩებოდნენ, ამხელა წნეხს და თავდასხმას ვერ გაუძლებდნენ, მაგრამ ჩეს რკინის ხასიათმა და შეუდრეკელებამ ფაქტობრივად მთავარი როლი ითამაშა და ყოველი დამარცხების შემდეგ მეამბოხეები მეტი და მეტი ალით უტევდნენ რეჟიმს.

მიუხედავად იმისა, რომ განათლებით ეკონომისტი არ იყო, ჩემ ეროვნული ბანკის მმართველად მოინდომა დანიშვნა იმ მიზნით, რომ ამ პოზიციაზე ყოფნით ყველაზე უკეთ შეძლებდა მათ დახმარებას, ვისთვისაც ომში ჩაება. ჩე სასტიკი წინააღმდეგი იყო კაპიტალიზმისა, მაგრამ  არც უსამართლო გასხვისებებს ამართლებდა და ამით თავისი კომუნისტი თანამებროლებისგან მკვეთრად გამოირჩეოდა.

მისთვის ჩვეული ენთუზიაზმით  კუბის მშვიდობიანი ცხოვრების მშენებლობას შეუდგა: ეროვნული ბანკის მმართველობის პარალელურად  ხელმძღვანელობდა სოფლის მეურნეობის აღორძინებას, საფუძველს უყრიდა მრეწველობას და  ელჩის სტატუსით სტუმრობდა ინდოეთს, ჩინეთს, სსრკ-ს, იუგოსლავიას, პაკისტანსა და მრავალ ქვეყანას.

მაგრამ ჩეს ოცნება ხომ მხოლოდ კუბის განთავისუფლება არ ყოფილა ტოტალიტარიზმისგან, იგი მსოფლიო რევოლუციაზე ოცნებობდა, კუბამ კი რევოლუციის შემდეგ მშვიდობიანი ცხოვრების გადაწყვეტილება მიიღო.

„თუ თქვენ იპოვით გზას ყოველგვარი დაბრკოლებების გარეშე, მაშინ ამ გზას არსაით მიჰყავხართ.“ - ამ სიტყვების მთქმელი ჩესთვის  კი კომფორტის ზონაში დარჩენა და დინების მიყოლა სრულიად წარმოუდგენელი იყო. 

მან უარი თქვა კუბის მოქალაქეობაზე და თავის უახლოეს თანამებრძოლებთან ერთად რევოლუციების მოსაწყობად ჯერ კონგოში, შემდეგ კი ბოლივიაში გაემგზავრა.  გარეგნობა და სახელი შეიცვალა და რამონი დაირქვა.

ჩე სწორედ მათ შეიწირეს ვისთვისაც მთელი ცხოვრება იბრძოდა - უბრალო გლეხებმა. მაშინ როცა ერთ-ერთ სოფელში იყო დაბანაკებული თავის მცირერიცხოვან რაზმთან ერთად და მარაგებიც თითქმის გამოლეული ჰქონდა,  სოფლის მაცხოვრებლებმა დაასმინეს და მისი სამალავი გათქვეს.  ალყის გარღვევის მცდელობისას თითქმის ყველა მეამბოხე დაიღუპა, დაჭრილი ჩე კი ტყვედ ჩავარდა.

გარი პრადო - ოფიცერი, რომელმაც ჩე პირადად შეიპყრო, იხსენებდა, რომ სანამ იგი პატიმრობაში ჰყავდათ, მუდამ პატივისცემით ეპყრობოდნენ, მიუხედავად იმისა, რომ შეპყრობამდე თითქმის 10 თანამებრძოლი მოუკლა.  „ ხანდახან ვფიქრობდი, რომ არც კი მინდოდა მისი მოკვლა, მაგრამ ბრძანება მალევე მოვიდა - „დახვრიტეთ“.

ჩე ბოლივიაში საიდუმლოდ დაკრძალეს. საფლავის  მდებარეობის შესახებ 1997 წლამდე არავინ იცოდა, ვიდრე ის კუბელებისა და არგენტინელების ერთობლივმა ექსპედიციამ არ აღმოაჩინა. კუბაზე ერთკვირიანი გლოვა გამოცხადდა. ჩე საზეიმო ვითარებაში ქალაქ სანტა-კლარაში დაკრძალეს, ქალაქში, რომელიც მისმა რაზმმა რევოლუციის დროს გაათავისუფლა და სადაც მანამდეც უკვე არსებობდა მის პატივსაცემად აგებული მემორიალური კომპლექსი. კუბაზე ჩეს სიკვდილის დღეს ოფიციალურად პარტიზნის დღეს აღნიშნავენ.
 
„სადაც არ უნდა შევხვდეთ უეცარ სიკვდილს, დაე მივესალმოთ მას, იმ პირობით, რომ ჩვენი ბრძოლის ხმა მისწვდება ვიღაცის ყურს“ -   ჩემ თავისი სიკვდილით დაამტკიცა, რომ ეს უბრალო სიტყვები არასდროს ყოფილა.

დღეს ის რევოლუციის, ბრძოლის, შეუპოვრობის სინონიმია და სიმბოლო იმის, რომ ერთ კაცს ნამდვილად შეუძლია მსოფლიოს შეცვლა.

 

მასალა მოამზადა ელენე ხვედელიძემ

 

კულტურა
პარიზის წიგნის ფესტივალზე საქართველოს მწერალთა სახლი ეროვნული სტენდით პირველად არის წარმოდგენილი
კულტურის სამინისტროს მხარდაჭერით 12-14 აპრილს საქართველოს მწერალთა სახლი 2024 წლის პარიზის წიგნის ფესტივალზე ეროვნული სტენდით პირველად მონაწილეობს.
Grand Palais Éphémère–ში ფესტივალისა და საქართველოს ეროვნული სტენდის გახსნას მწერალთა სახლის დირექტორი ქეთევან დუმბაძე, საქართველოს საგანგებო და სრულუფლებიანი ელჩი საფრანგეთის რესპუბლიკაში გოჩა ჯავახიშვილი და ლიტერატურული სფეროს წარმომადგენლები ესწრებოდნენ.
საქართველოს ეროვნული სტენდის პრეზენტაცია გაიმართა ღონისძიებით - „ჰაგიოგრაფიიდან პოსტმოდერნიზმამდე“. მწერალთა სახლის სტენდის სტუმრებს, ქართული მწერლობის გაცნობასთან ერთად, საინტერესო კალიგრაფიულ აქტივობაში ჩართვის შესაძლებლობა ჰქონდათ. კალიგრაფმა გიორგი სისაურმა მათ ქართული ანბანით დაუწერა სასურველი სიტყვები, გამონათქვამები, ფრაზები, სახელები და ა. შ. ასევე გაიმართა ღონისძიება, სახელწოდებით, „თექვსმეტსაუკუნოვანი უწყვეტი ლიტერატურული პროცესი“, რომელიც განიხილავს ქართულ ლიტერატურას, ქართულ-ფრანგულ ლიტერატურულ ურთიერთობებსა და ქართული და ევროპული ლიტერატურის კავშირს.
პირველ საფესტივალო დღეს გამართულ პანელ-დისკუსიაში მონაწილეობა მიიღეს საქართველოს საგანგებო და სრულუფლებიანმა ელჩმა საფრანგეთის რესპუბლიკაში გოჩა ჯავახიშვილმა და ფრანგული ფილოლოგიის დოქტორმა, პროფესორმა, ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის რომანული ფილოლოგიის ფაკულტეტის ხელმძღვანელმა ბელა ხაბეიშვილმა. შეხვედრას ასევე ესწრებოდნენ უცხოელი გამომცემლები, ლიტერატურული აგენტები, მედიის წარმომადგენლები და ქართული სათვისტომოს საპატიო წევრები.
ფესტივალის მსვლელობისას ქართულ სტენდზე დაგეგმილია არაერთი აქტივობა და საქმიანი შეხვედრა - PUBLISHERS MATCHMAKING. შეხვედრის მონაწილეები იქნებიან საქართველოს მწერალთა სახლი, ქართული გამომცემლობები: „სეზან ფაბლიშინგი“, „მედუზა,“ „ბაკმი“ და მთარგმნელები - მაია ვარსიმაშვილი და მაია გიორხელიძე. შეხვედრაზე განიხილავენ ქართული ლიტერატურის კატალოგს. მთარგმნელი დალი იაშვილი წარადგენს მიხეილ ჯავახიშვილის მოთხრობას - „ლამბალო და ყაშა“ და მოთხრობების კრებულს. მთავარ სცენაზე გაიმართება წიგნის - „მზე, მთვარე და პურის ყანა“ წარდგენა. წიგნს წარადგენენ ავტორი - მწერალი და კინორეჟისორი თემურ ბაბლუანი და ეროვნული კინოცენტრის წარმომადგენელი ევროპაში სოფიო ბაბლუანი. ქართველ გამომცემლებთან ერთად საქართველოს სტენდთან იქნებიან ფრანგული გამომცემლობები: LE CHERCHE MIDI, GINGKO, EDITIONS DES CARNETS DU DESSERT DE LUNE, MEDUZA, და იტალიური გამომცემლობა MODERN TIMES, რომლებიც წარმოადგენენ ფრანგულად თარგმნილ კლასიკურ და თანამედროვე ქართულ პროზასა და პოეზიას.
საქართველოს ეროვნულ სტენდზე წარმოდგენილი იქნება ბუკლეტი ქართველი ავტორების 50-ამდე ნამუშევრის სინოპსისითა და ამონაბეჭდებით ისეთი ცნობილი ნაწარმოებებიდან, როგორიც არის „შუშანიკის წამება“, „ვეფხისტყაოსანი“ და სხვა.
აღსანიშნავია, რომ პარიზის წიგნის ბაზრობა ევროპის ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი კულტურული მოვლენაა, რომელიც ყოველწლიურად გაზაფხულზე იმართება და მასში მონაწილეობას 1 200 გამომცემელი და 2 000 ავტორი იღებს. საქართველოს წელს პირველად მიეცა საშუალება, საკუთარი სტენდით ჩაერთოს საფესტივალო აქტივობებში.
ფესტივალში ეროვნული სტენდით მონაწილეობა საქართველოსთვის ძალიან მნიშვნელოვანია.
საფესტივალო აქტივობები მწერალთა სახლს, ქართველ მწერლებსა თუ გამომცემლებს დაეხმარება ლიტერატურული ურთიერთობების წარმართვაში, ქართული მწერლობის პოპულარიზაციაში, ახალი კონტაქტების მოძიებასა და მთარგმნელობითი საქმიანობის ხელშეწყობაში.
სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.