USD 2.6728
EUR 2.8532
RUB 2.8408
თბილისი
გია ბერაია - სამება სულ მეძახის, ამიტომაც ხშირად ვბრუნდები უკან წარსულში და სამებაში..
თარიღი:  2317

2019 წლის 23 ნოემბერს, გიორგობის ბრწყინვალე დღესასწაულის ზეიმის დღეს,

წმიდა სამების საკათედრო ტაძრის გახსნიდან 15 წელი შესრულდა.

ბ-ნ გია ბერაიასთან  სამების ტაძრის მშენებლობის ისტორიაზე სასაუბროდ მივედით. სამწუხაროდ ინტერვიუს ჩაწერის შემდეგ, ბ-ნი გია მალევე მოულოდნელად გარდაიცვალა.  სააგენტო „თბილისი პოსტის“ სახელით ვუსამძიმრებთ ბ-ნი გიას ოჯახს და წუხილს გამოვთქვამთ ამ დიდი ქართველის გარდაცვალების გამო.

ბ-ნი გია  სამების საკათედრო ტაძრის მშენებელი იყო. მის მიერაა აგებული წმ. სამების საკათედრო ტაძარი და სამრეკლო, ამაღლების სახელობის ტაძრები (საბურთალოს სასაფლაოსა და დავითაშვილის ქუჩაზე), დავით წინასწარმეტყველის სახელობის ტაძარი, წმ. გიორგის სახელობის ტაძრები ციხის საავადმყოფოს ტერიტორიასა და ტაბახმელაში, წმ. ბარბარეს სახელობის ტაძარი ნაძალადევის რაიონში, წმ. თამარის სახელობის ტაძარი დოლიძის ქუჩაზე, მირქმის სახელობის ტაძარი თემქაზე, განახორციელა შიომღვიმის სამონასტრო კომპლექსის რეკონსტრუქცია.

-ბ-ნ გია, სამების ტაძარი მშენებლობის კუთხით მეტად რთული და მოცულობითი პროექტი იყო.

-  სამების ტაძრის  მშენებლობაში ჩართული იყო პროფესიონალების  დიდი გუნდი:  მეცნიერები, მშენებლები, ინჟინრები, მოქანდაკეები, არქიტექტორები.  მშენებლობაზე მუშაობდა  1800 ადამიანი და  გამოყენებული  იყო  ახალი ტექნოლოგიები - მასიური ლოდების ნაცვლად, რითიც ძველად შენდებოდა ტაძრები, სამების აშენება გადაწყდა  რკინა-ბეტონის კონსტრუქციით.  ამ მოსაზრებას ჰყავდა ბევრი მოწინააღმდეგე, თუმცა  არავინ იცის,   საუკუნეების წინ რომ ყოფილიყო რკინა-ბეტონი, შესაძლოა, ჩვენს წინაპრებს  ტაძრების მშენებლობებზე სწორედ ეს მასალა გამოყენებინათ.  ტაძარი  იტევს 12 ათასამდე ადამიანს. ტაძრის სიმაღლე 101 მეტრია, სიგრძე  - 70.45 მეტრი,  სიგანე  - 64 მეტრი. როდესაც ტაძრის ფუნდამენტი გაითხარა, აღმოჩნდა გამავალი გრუნტის წყლები, გაკეთდა მძლავრი სადრენაჟო სისტემა, რამაც განაპირობა ტაძრის მდგრადობა.  ქაშუეთის ტაძრის გარდა, თბილისში არც ერთ ტაძარს არ აქვს სარდაფი, თავიდან გადაწყვეტილი იყო, ამოვსებულიყო სამების ტაძრის სარდაფი და ამის შემდეგ დაგვეწყო მშენებლობა, მაგრამ მისმა უწმინდესობამ გვითხრა:  რატომ უნდა დაკარგოთ ამხელა ტერიტორია,  სჯობს ტაძარი გავაკეთოთო და მართლაც დიდი ტაძრის ქვეშ,   12 მეტრის  სიღრმეზე,  გაკეთდა ხარების სახელობის ტაძარი, რომლის სიგრძე 115 მეტრია. სანამ სამების ტაძრის მშენებლობაში ჩავერთვებოდი, მე ვაშენებდი ამაღლების ტაძარს, საბურთალოს სასაფლაოსთან, რომლის ავტორიც არის არჩილ მინდიაშვილი.   უკვე მქონდა მასშტაბური სამუშაოების პრაქტიკა - მონაწილეობას ვიღებდი პარლამენტის შენობის აღდგენაში,  ასევე ჩემი გაკეთებული იყო  ბავშვთა სამყარო ვაგზლის ტერიტორიაზე, რომელიც რამდენიმე წლის წინ დაიწვა.

-თქვენ  ეწეოდით როგორც სამშენებლო სამუშაოებს, ასევე მოსაპირკეთებელ სამუშაოებსაც,    რა იყო თქვენი მთავარი ამოცანა  და დაკვეთა, რაც უნდა ყოფილიყო გათვალისწინებული სამების ტაძრის მშენებლობაში?

- როდესაც მშენებლობა დაიწყო, სამონასტრო კომპლექსის შესასვლელში  გადაწყდა ილია თეზბიტელის  ტაძრის აშენება,  რომელივ თავიდან  აშენებული იყო   ხის კონსტრუქციით,  გამოყენებული გვქონდა   წაბლის ხე,   ძალიან ლამაზი  ტაძარი იყო. რომელიც შემდეგ დაიწვა და    აშენდა იქ  ახალი ტაძარი ფელამუშისფერი  ქვით.   ჩვენ მიერ  მოხდა,  დიდი ტაძრის  სამრეკლოს მოპირკეთება,   შემდეგ ვიმუშავეთ  გალავნის  ივერიის ღვთისმშობლის ტაძარზე,  ასევე ავაშენე ბერების აკადემია.  ჩემი კომპანიით "მე-13 ტრესტი და კომპანია "ტაძარი", რომელიც დავაარსე   სამების მშენებლობის პერიოდში,   ვმუშაობდი, როგორც სამშენებლო მიმართულებით, ასევე მოსაპირკეთებელ სამუშაოებზე. მაშინ ვთქვი, რომ ამ კომპანიით  ავაშენებდი  მხოლოდ ტაძრებს, მართლაც  დღეისთვის  თბილისში   აშენებული მაქვს 18 ტაძარი.   სამების ტაძრის მშენებლობაზე ძალიან ბევრი კომპანია მუშაობდა, მათ შორის "ტრესტი თბილისი", გვირაბმშენი, ძეგლთა დაცვა, ფირმა "სარინი", რომელმაც დაამზადა  ჯვარი, რომელიც შემდეგ  დეკანოზმა ტარიელ სიკინჭილაშვილმა და მისმა გუნდმა ჩასვა ოქროში.   ჯვრის დადგმის დღეს  ქარი იყო.  მშენებლებმა პატრიარქს ჯვრის დადგმის გადადება  შესთავაზეს, რადგან ქარი ხელს უშლიდათ და სახიფათო იყო. ასწიეთ ჯვარიო - თქვა პატრიარქმა და როგორც კი ჯვარი აიწია, ქარი  ჩადგა.

ჩემმა გუნდმა გააკეთა დიდ ტაძარში  ექსტერიერის  დიდი ნაწილი მოპირკეთება.   გამოვიყენეთ ბოლნისის ტუფის ქვა,  ძალიან ბევრი  სხვადასხვა ქვა გამოვცადეთ  მდგრადობაზე, ფერზე, ბოლოს არჩევანი ამ ქვაზე შეჩერდა.    ტაძრის ინტერიერში გამოყენებული იყო ბერძნული და იტალიური ქვა, ექსტერიერი ბოლნისის ქვით არის გაკეთებული, რომელიც კარგად უძლებს ყინვას და ფერიც მისაღები  იყო. 

- როგორ იხსენებთ დღეს სამების მშენებლობაზე გატარებულ წლებს?

- ეს იყო საუკეთესო წლები, რომელსაც დიდი სიყვარულით ვიხსენებ. იყო ბევრი სირთულე, მუდმივად დროის ცაიტნოტში გვიწევდა მუშაობა,  სულ მოსწრებაზე ვიყავით.  ჩამოგვივლიდა  ხოლმე  მშენებლობის ხელმძღვანელი  ირაკლი ანდრიაძე  და  ჩვეული  ორგანიზებით,  თავისი  "რკინის ხელით"   აწესრიგებდა ყველაფერს.  პროფესიული თვალსაზრისით  თავიდან საკმაოდ გაგვიჭირდა.  საქართველოში  ადრე გვყავდა ჩუქურთმის კარგი სპეციალისტები, მაგრამ  მერე და მერე ქვაზე მუშაობის სურვილი არავის აღარ ჰქონდა, არც შენობები შენდებოდა ქვით და  შესაბამისად,  სპეციალისტებიც ჭირდა.  ახალგაზრდა ბიჭები, რომლებიც მოდიოდნენ ჩვენთან სამუშაოდ, ისეთი ნიჭიერები იყვნენ და ისე  კარგად სწავლობდნენ ამ საქმეს,  საოცარ ჩუქურთმებს აკეთებდნენ.  სხვათაშორის, სამებაში არც ერთი ჩუქურთმა არ მეორდება.  საქართველოს სხვადასხვა ეკლესიებიდან  გადმოიწერა უამრავი ჩუქურთმა, რომელიც შემდეგ თავიდან აღადგინეს არჩილ მინდიაშვილმა და სხვებმა. 

სამების ტაძრის მიმართ  განსაკუთრებული დამოკიდებულება სიცოცხლის ბოლომდე გამყვება. მამა ცნობილი ტრესტის მმართველი იყო,  ბიძა  მშენებლობის მინისტრი, მათი რეკომენდაციით დიდი სამმართველოს უფროსი გავხდი, რომელმაც ააშენა  თბილისში ათი დიდი ქარხანა, მაგრამ სამების  მასშტაბს ვერც ერთს ვერ შევადარებ,    ასეთ  პროექტზე მუშაობა  ძალიან საამაყოა ჩემთვის. დილას რომ მოვდიოდით გვიან ღამემდე იქ ვიყავით, მეტი არაფერი გვახსოვა.  დღემდე ვმეგობრობთ ყველა, ვინც სამებაზე ვმუშაობდით, ბევრი ერთმანეთის ნათელ-მირონი გავხდით, ერთმანეთი არ დავკარგეთ. ხშირად ვიკრიბებით,  ვიხსენებთ  წარსულს.  ყველას გვეძახის სამება,  ამიტომაცაა რომ ძალიან ხშირად ვბრუნდები უკან  წარსულში და    სამებაში.. 

თამუნა სამადაშვილი

კულტურა
პარიზის წიგნის ფესტივალზე საქართველოს მწერალთა სახლი ეროვნული სტენდით პირველად არის წარმოდგენილი
კულტურის სამინისტროს მხარდაჭერით 12-14 აპრილს საქართველოს მწერალთა სახლი 2024 წლის პარიზის წიგნის ფესტივალზე ეროვნული სტენდით პირველად მონაწილეობს.
Grand Palais Éphémère–ში ფესტივალისა და საქართველოს ეროვნული სტენდის გახსნას მწერალთა სახლის დირექტორი ქეთევან დუმბაძე, საქართველოს საგანგებო და სრულუფლებიანი ელჩი საფრანგეთის რესპუბლიკაში გოჩა ჯავახიშვილი და ლიტერატურული სფეროს წარმომადგენლები ესწრებოდნენ.
საქართველოს ეროვნული სტენდის პრეზენტაცია გაიმართა ღონისძიებით - „ჰაგიოგრაფიიდან პოსტმოდერნიზმამდე“. მწერალთა სახლის სტენდის სტუმრებს, ქართული მწერლობის გაცნობასთან ერთად, საინტერესო კალიგრაფიულ აქტივობაში ჩართვის შესაძლებლობა ჰქონდათ. კალიგრაფმა გიორგი სისაურმა მათ ქართული ანბანით დაუწერა სასურველი სიტყვები, გამონათქვამები, ფრაზები, სახელები და ა. შ. ასევე გაიმართა ღონისძიება, სახელწოდებით, „თექვსმეტსაუკუნოვანი უწყვეტი ლიტერატურული პროცესი“, რომელიც განიხილავს ქართულ ლიტერატურას, ქართულ-ფრანგულ ლიტერატურულ ურთიერთობებსა და ქართული და ევროპული ლიტერატურის კავშირს.
პირველ საფესტივალო დღეს გამართულ პანელ-დისკუსიაში მონაწილეობა მიიღეს საქართველოს საგანგებო და სრულუფლებიანმა ელჩმა საფრანგეთის რესპუბლიკაში გოჩა ჯავახიშვილმა და ფრანგული ფილოლოგიის დოქტორმა, პროფესორმა, ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის რომანული ფილოლოგიის ფაკულტეტის ხელმძღვანელმა ბელა ხაბეიშვილმა. შეხვედრას ასევე ესწრებოდნენ უცხოელი გამომცემლები, ლიტერატურული აგენტები, მედიის წარმომადგენლები და ქართული სათვისტომოს საპატიო წევრები.
ფესტივალის მსვლელობისას ქართულ სტენდზე დაგეგმილია არაერთი აქტივობა და საქმიანი შეხვედრა - PUBLISHERS MATCHMAKING. შეხვედრის მონაწილეები იქნებიან საქართველოს მწერალთა სახლი, ქართული გამომცემლობები: „სეზან ფაბლიშინგი“, „მედუზა,“ „ბაკმი“ და მთარგმნელები - მაია ვარსიმაშვილი და მაია გიორხელიძე. შეხვედრაზე განიხილავენ ქართული ლიტერატურის კატალოგს. მთარგმნელი დალი იაშვილი წარადგენს მიხეილ ჯავახიშვილის მოთხრობას - „ლამბალო და ყაშა“ და მოთხრობების კრებულს. მთავარ სცენაზე გაიმართება წიგნის - „მზე, მთვარე და პურის ყანა“ წარდგენა. წიგნს წარადგენენ ავტორი - მწერალი და კინორეჟისორი თემურ ბაბლუანი და ეროვნული კინოცენტრის წარმომადგენელი ევროპაში სოფიო ბაბლუანი. ქართველ გამომცემლებთან ერთად საქართველოს სტენდთან იქნებიან ფრანგული გამომცემლობები: LE CHERCHE MIDI, GINGKO, EDITIONS DES CARNETS DU DESSERT DE LUNE, MEDUZA, და იტალიური გამომცემლობა MODERN TIMES, რომლებიც წარმოადგენენ ფრანგულად თარგმნილ კლასიკურ და თანამედროვე ქართულ პროზასა და პოეზიას.
საქართველოს ეროვნულ სტენდზე წარმოდგენილი იქნება ბუკლეტი ქართველი ავტორების 50-ამდე ნამუშევრის სინოპსისითა და ამონაბეჭდებით ისეთი ცნობილი ნაწარმოებებიდან, როგორიც არის „შუშანიკის წამება“, „ვეფხისტყაოსანი“ და სხვა.
აღსანიშნავია, რომ პარიზის წიგნის ბაზრობა ევროპის ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი კულტურული მოვლენაა, რომელიც ყოველწლიურად გაზაფხულზე იმართება და მასში მონაწილეობას 1 200 გამომცემელი და 2 000 ავტორი იღებს. საქართველოს წელს პირველად მიეცა საშუალება, საკუთარი სტენდით ჩაერთოს საფესტივალო აქტივობებში.
ფესტივალში ეროვნული სტენდით მონაწილეობა საქართველოსთვის ძალიან მნიშვნელოვანია.
საფესტივალო აქტივობები მწერალთა სახლს, ქართველ მწერლებსა თუ გამომცემლებს დაეხმარება ლიტერატურული ურთიერთობების წარმართვაში, ქართული მწერლობის პოპულარიზაციაში, ახალი კონტაქტების მოძიებასა და მთარგმნელობითი საქმიანობის ხელშეწყობაში.
სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.